Een maand geleden introduceerden we het nieuwe travel platform van I Like Local. Een sustainable online platform dat locals opnieuw met reizigers verbindt maar dan echt en goed: in de zin van verantwoord, eerlijke prijzen en een grote mate van engagement in het leven van de aanbieder. Samen koken, samen leven en community based vakantie vieren. Ik wilde Sanne Meijboom de kans geven om uit te leggen hoe en waarom sustainable travel communities als antwoord op bijvoorbeeld de commerciëlere Airbnb’s juist nu zo populair aan het worden is. De komende maanden zal de uitrol van I Like Local ook in andere landen plaatsvinden.
1. Wie zijn de grootste concurrenten?
Het concept wat er het meeste op lijkt is Withlocals. Zij hebben hun platform toevallig net een half jaar eerder gelanceerd. Verder zijn er wat partijen die zich richten op 1 onderdeel dat ik aanbied, bijvoorbeeld homestays, of alleen local tourguides. De grootste verschillen tussen de hierboven genoemde bedrijven en waarin I Like Local zich onderscheidt is:
- De unieke ervaring voor de reiziger: door onderstaande selectiecriteria te hanteren waarborgt I Like Local een unieke ervaring voor de reiziger. Een bijkomend voordeel is dat we hiermee eventueel misbruik vanuit de local minimaliseren. Dit in vergelijking met peer-to-peer platformen zoals Airbnb, Withlocals, Triipme, waar iedereen zich kan aanmelden.
- Connect: waarborgen van de persoonlijke relatie tussen de reiziger en de ‘local’. Dus: kleine groepen, privé of tot maximaal, 5 personen, accommodaties met niet meer dan 4 kamers
- Engage: reizigers moeten echt deel kunnen nemen aan het dagelijkse leven van de lokale bevolking, commerciële, toeristische organisaties of personen van deze organisaties kunnen niet participeren
- Empower: de activiteit moet directe voordelen opleveren voor de lokale bevolking en gebaseerd zijn op twee kernwaarden: ‘sustainable & community based’
- Grote variatie in activiteiten: I Like Local heeft er bewust voor gekozen een breder aanbod te hanteren; van ‘farmstays tot local tours en van food experience tot volunteering’ waar andere partijen zich veelal richten op 1-3 type activiteiten.
- Persoonlijk: I Like Local heeft persoonlijk contact met alle locals om kwaliteit van het aanbod te waarborgen (in tegenstelling tot peer-to-peer platformen)
- Creëren van win-win: I Like Local is erop gericht zowel win te creëren voor de reiziger als een win voor de local. Veel vergelijkbare initiatieven benadrukken voornamelijk de win voor de reiziger, de ‘local experience’, en niet de meerwaarde voor de local.
- Focus op emerging market landen: I Like Local is alleen gericht op emerging market landen, waar de lokale bevolking het nodig heeft. Andere initiatieven maken geen duidelijk onderscheid en focussen meer op de lokale ervaring voor de reiziger, ongeacht waar dat is.
2. Welke visie heeft I Like Local?
Gedurende mijn jaren als business consultant en nadat ik het boek ‘Hot, Flat and Crowded’ van Thomas Friedman heb gelezen gedurende mijn reis in India, is bij mij het geloof ontstaan dat wij de wereldwijde problemen niet kunnen oplossen als individu, als organisatie of als land. Door samenwerking zijn we in staat veel meer impact te genereren, nieuwe innovaties tot stand te brengen en een beweging in gang te zetten. Hieraan probeer ik met I Like Local een steentje bij te dragen. Door locals in opkomende landen de mogelijkheid te bieden van een wereldwijde (online) markt krijgen zij de mogelijkheid inkomsten te genereren.
3. Hoe zie jij de toekomst van social traveling?
Ik geloof hier heel erg in. Mensen zijn niet meer op zoek naar alleen het afvinken van de hoogtepunten van een land. Ze willen graag een stapje verder, dieper duiken in de cultuur en echt ervaren hoe het is om in zo’n land te wonen. Door met de lokale bevolking mee te draaien in hun dagelijks leven, te wonen in hun huis of tips te krijgen geeft hun de grootste kans van slagen. Ik denk daarom dat we de komende jaren nog wel meer initiatieven gaan zien die hierop inspelen.
https://vimeo.com/97097541
4. Hoe zie jij de toekomst van online travel platforms?
Alles gebeurt tegenwoordig online. Dit is niet meer weg te denken. Ook travel platforms zullen toenemen. Echter, de gebruiker zal door de bomen het bos niet meer zien, dat is nu waarschijnlijk al het geval. Ik zou het daarom heel goed en mooi vinden als travel platforms kijken op welke manier ze elkaar kunnen versterken. Op deze manier kun je de reiziger wellicht een meer one-stop shop beleving geven.
5. Welke rol speelt de community in dit verhaal?
Uiteindelijk draait alles om de community. Of het nu de kant is van de aanbieder of van de gebruiker. Een platform faciliteert alleen. Communities zullen actief betrokken moeten worden bij de ontwikkeling van een platform. Wat werkt wel en wat werkt niet en waar is er behoefte aan?
6. Even dromen, waar staat I Like Local over 5 jaar?
Dan is I Like Local hét platform waar je als reiziger gegarandeerd een bijzondere ervaring kunt boeken en is I Like Local hét platform voor locals in Azie, Afrika en Zuid-Amerika om activiteiten aan te bieden aan reizigers. We zullen een netwerkpartner zijn voor verschillende partijen.
7. Wat is de toegevoegde waarde van een online rubriek als Inspire Me?
De Inspire me rubriek is bedoeld voor mensen die nog niet precies weten waar ze naartoe willen en graag ideeën aangedragen willen krijgen. We zullen de komende tijd gaan ervaren of dit veel gebruikt gaat worden of dat mensen al een idee hebben waar ze naartoe willen gaan.
En nee, wij hebben geen promotie-afspraken met locals die hierin worden vermeld. Het zijn echt activiteiten die wij zelf erg leuk vinden.
8. Hoe creëer je nieuwe partners/locaties en homestays voor op de website?
We doen veel research zelf waardoor we precies hetgeen er uit kunnen pikken dat bij het concept past. Nu de website live is zullen we ook meer promotie gaan maken onder de lokale bevolking van de landen die we aanbieden, om zo ook een stroom te krijgen van die kant. Locals kunnen via de site namelijk aangeven dat ze interesse hebben om iets aan te bieden via I Like Local. Wij nemen vervolgens contact met ze op om te kijken of er een fit is.
9. Met welke verantwoorde organisaties werken jullie samen?
Wij werken samen met onderdelen van het WWF voor specifieke landen, maar ook met lokale NGO’s en organisaties die werken volgens het Community Based Tourism principe (het trainen van de lokale bevolking om toeristen te ontvangen, zonder verlies van hun eigen cultuur).
10. Hoe zien jullie erop toe dat de aangesloten mensen ook daadwerkelijk hun geld krijgen? Gaat dit ook online?
De reiziger doet een aanbetaling online en de rest betaalt de reiziger ter plaatse. De reden hiervoor is dat veel payment providers hun diensten nog niet aanbieden in landen in Azië, dit bemoeilijkt volledige online betaling.
11. Help je huisaanbieders met hun teksten online/persoonlijke promotie en hoe?
Ja, zij leveren de informatie aan en wij stellen de teksten op en adviseren ze wat juist te benadrukken en welke foto’s het meest geschikt zijn.
12. Hoe worden de prijzen gekozen, welke benchmarks worden gehanteerd?
De local bepaalt zelf zijn prijs. Indien ze nog niet zoveel ervaring hebben en de prijs die ze vragen is erg laag voor wat ze aanbieden, dan geven we aan dat ze er best iets meer van mogen maken.
13. Je kunt ook contact opnemen met de local? Hoe werkt dat precies?
Indien mensen nog niet meteen willen boeken, maar eerst wat meer informatie willen over bijvoorbeeld de mogelijkheden, dan kunnen ze inderdaad een vraag stellen aan een local via de knop ‘Ask local a question’ op de activiteitenpagina. Veel locals kunnen toch wel een beetje Engels. Echter, voor locals die geen Engels spreken werken we samen met een lokale NGO of duurzame, lokale reisorganisatie. Zij doen dan de communicatie met de reiziger vooraf en op locatie is er iemand die als tolk optreedt.
14. Waarom heb je ervoor gekozen om naast verblijven ook diverse activiteiten van 2 uur online aan te bieden?
Een lokale ervaring beperkt zich niet alleen tot een verblijf, maar kan ook een tocht zijn langs zijn of haar favoriete eettentjes, een kookles, vissen met een visserman, vrijwilligerswerk etc. We hebben er bijvoorbeeld bewust voor gekozen om alleen vrijwilligerswerk aan te bieden al vanaf een paar dagen. De reden hiervoor is dat je hiermee de kans vergroot dat het past in het reisschema van de reiziger. Veel vrijwilligerswerk kun je vaak alleen doen voor een langere periode en daarnaast betaal je er meestal veel voor.
15. Wat zijn de grootste voordelen voor de locals?
1) Ze krijgen 100% de prijs die ze vragen voor hun activiteit(en)
2) Ze hebben gratis toegang tot een wereldwijde markt
3) Ze kunnen gebruik maken van de (marketing) kennis van I Like Local. Hoe beter wij onszelf positioneren en bekendheid genereren, hoe positiever het effect zal zijn op de local en zijn activiteit(en).
Eén reactie