Location based services zijn niet nieuw meer, maar hebben wel een uitgekiend business plan nodig met een focus op grote markten waar gebruikers (consumenten of reizigers) hun smartphone gebruiken. Airports, retail, maar ook themaparken en stadions (leisure) zijn bij uitstek gelegenheden die voldoen aan deze ‘kwaliteitseisen’.

De location based reisindustrie van vandaag is sterk gericht op geo-locaties en beacons. De data verloopt via apps die geïnstalleerd zijn op mobiele telefoons en is zeer gefragmenteerd over allerlei merken en bedrijven. Vaak ligt het eigendom niet bij die bedrijven zelf, maar bij de ontwikkelaars van deze toepassingen. Maar dit hoeft niet zo te zijn. Sterker nog, dit moet niet zo zijn.

Proximity marketing

Onder proximity marketing wordt het proces verstaan waarbij met behulp van Wi-Fi, NFC, geotags en beacons op een persoonlijke en relevante wijze gecommuniceerd kan worden via mobiele devices.

Om succesvol te zijn met proximity marketing, moet waarde worden toegevoegd voor de consument over de gehele marketingstrategie van een bedrijf. De waarde zit in het toevoegen van gepersonaliseerde boodschappen, maps en navigatie opties zodat consumenten hun plaatsen van interesse kunnen vinden.

Zodra de consument de plek verlaat is het mogelijk om deze te retargeten en een continue communicatiestroom voort te zetten wat oorspronkelijk startte op 1 specifieke plaats zoals een airport een pretpark of een restaurant.

Gateway naar persoonlijke informatie

Binnen deze industrie zijn er enkele interessante voorbeelden te noemen die afkomstig zijn van Proxbook, een van de grootste proximity directories ter wereld die proximity organisaties met mobiele marketing oplossingen over de hele wereld op dit vakgebied bij elkaar brengt.

Brussel Airport

Een voorbeeld hiervan zijn de beacons op Brussel Airport. Op Marketingfacts verschijnt dit najaar een interview met Jeroen Lemaire van In the Pocket, een bedrijf dat zich uitsluitend richt op mobiele technologie. Er zijn volgens hem veel bedrijven die inmiddels beacons hebben geïnstalleerd maar daar niets (meer) mee doen.

Op Brussel Airport is zijn bedrijf inmiddels al een kleine drie jaar actief en er worden blijvend meldingen gestuurd naar gebruikers die de app ergens op hun telefoon hebben staan. Het grote discussiepunt dat ‘apps’ ook in de reiswereld vergeten worden, weerlegt hij, omdat beacons juist die ‘slapende apps’ weer wakker kunnen maken.

De homepage past zich aan aan de plaats waar je je op dat moment bevindt en de berichten (notificaties) worden gedoceerd aan de hand van je traject naar de gate. Als een reiziger nog 2 uur te gaan heeft, krijgt deze een tip van winkels en restaurants in de buurt.

Als er juist haast is verdwijnen alle commerciële boodschappen en focussen de notificaties zich op het halen van het vliegtuig. De contextuele feed wordt continu aangepast.

Naast Brussel Airport zijn er in dit rapport nog meer cases te vinden van proximity marketing in vervoer en transport, zoals andere luchthavens, maar ook busnetwerken en openbaar vervoer netwerken.

Cijfers en statistieken proximity marketing: groei

 

Het derde kwartaal in vergelijking met het tweede kwartaal van 2016 laat een groei van toepassingen met proximity marketing zien in stadions en sports, transport en themaparken en dierentuinen (leisure). Samen met concerten en festivals, musea, cafe en restaurant zijn ook deze verticals aanzienlijk gegroeid (sinds 2014).

Dit laat zien dat de potentie van proximity marketing in veel meer sectoren potentie heeft dan enkel retail en shopping zoals aanvankelijk werd gedacht. Voor bedrijven die zich richten op deze technologische oplossingen betekent dit dat zij de kans hebben om in meerdere verticals tegelijk te opereren en meerde services kunnen aanbieden.

Het is makkelijker om hierin meer verticals met elkaar te verbinden en dit biedt voor de bedrijven in verticals zelf toegevoegde waarde in kennisuitwisseling (via de bedrijven).

Meer weten over de groei van Proximity marketing in onze sectoren? Download gratis het rapport in PDF.