• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Hebben foto’s van mensen invloed op de conversie?

5 november 2010 door Redactie Twinkle

Recent onderzoek wijst uit dat webwinkels die foto’s met vriendelijke gezichten gebruiken aantrekkelijker en betrouwbaarder worden gevonden dan sites zonder menselijk beeld. Linda Bustos van Getelastic gaat daar hieronder nader op in. Het onderzoek is uitgevoerd door Dianne Cyr, professor aan de Simon Fraser University in Canada. Haar bevindingen zijn gebaseerd op laboratoriumonderzoeken met deelnemers uit Canada, Japan en Duitsland en op andere onderzoeken door middel van eye-tracking, interviews en/of vragenlijsten.

Ja of nee?

Het zien van lachende mensen geeft uiteraard meer happy vibes, maar de vraag is of het ook zorgt voor meer actie (kopen, inschrijven, contact opnemen) bij bezoekers? Het antwoord is ja, nee en misschien. Zo blijkt het showen van foto’s van kunstenaars in plaats van een thumbnail of een gedeelte van een kunstwerk de conversie voor een online-kunstwinkel te verdubbelen.

Maar een test met verschillende landingspagina’s, uitgevoerd door Wider Funnel, laat zien dat 18,2 procent meer bezoekers ingingen op de call-to-action bij de versie zonder shiny happy people (Versie A). Zie hieronder.

Klik voor de vergroting

Telefoon versus online
Bij een ander onderzoek door Wider Funnel met Cook Travel (zie afbeelding hieronder) resulteerde de versie zonder een foto van mensen in 23,77 procent meer telefoongesprekken, de versie met foto leverde 5,25 procent meer online-conversie op. Qua verkopen is hiermee de versie zonder een foto van mensen interessanter; zeker gezien het feit dat telefonische bestellingen doorgaans een hogere orderwaarde hebben.

Klik voor de vergroting

Foto versus foto
ClearDebt heeft een splittest uitgevoerd met twee verschillende modellen op de foto en kwam tot de ontdekking dat de afbeelding rechts 33 procent meer conversie oplevert. De twee versies zijn hieronder afgebeeld.

Klik voor de vergroting

Waarschijnlijk komt dit doordat de vrouw aan de linkerkant enigszins verveeld kijkt of het monsterfiguurtje lijkt enger. Maar het kan ook zijn doordat het model op de linkerfoto in de richting kijkt van de call-to-action button. Het blijkt immers dat onze ogen de nijging hebben om de ogen van een persoon op een foto te volgen.

De test van ClearDebt laat zien dat een simpele test met één foto met gezicht en één zonder gezicht niet genoeg is om aan te geven wat wel en niet werkt. Het hangt ook af van de beelden die worden gebruikt als er wel menselijke foto’s worden ingezet. Om erachter te komen wat wel en niet van invloed kan zijn op de conversie kunt u het beste een foto zonder een persoon testen met verschillende foto’s van personen.

Vier tips bij het testen van foto’s met mensen
1. Zorg dat u kennis heeft van uw doelgroep wat betreft voorkeuren, gedrag e.d.
Foto’s van mensen kunnen positieve maar ook negatieve reacties veroorzaken; oftewel een foto kan de klant overtuigen maar hem ook afstoten. Het is belangrijk om te overwegen wat de gevolgen kunnen zijn bij bijvoorbeeld gebruik van jonge gezichten bij een oudere doelgroep, of een mannengezicht bij vrouwen, of juist een vrouwengezicht bij mannen etc. Investeer tijd om erachter te komen wat wel en niet werkt bij uw doelgroep.

2. Onthoud de call-to-action
Het voordeel van foto’s van personen is dat het doorgaans onmiddellijk de aandacht trekt. Het nadeel is echter dat het de aandacht dus afleidt van een call-to-action knop. Een voorbeeld :

Bij deze campagne valt het oog vrijwel alleen op de twee heren of op de sleutel. Ziet u duidelijk de call-to-action?

3. Overweeg het gebruik van ‘echte’ mensen
Zoals u kunt verwachten converteert de pagina met een afbeelding van een lachende George Foreman (hieronder) beter dan de pagina zonder zijn foto. George Foreman ís het merk, en zijn gezicht geeft vertrouwen en good will.

Klik voor de vergroting

Het overgrote deel van de webwinkels dat geen ‘celebrity brand’ voert, kan overwegen om gebruik te maken van foto’s van klanten of het personeel. Zo bevat de homepage van Crutchfield (zie afbeelding hieronder) foto’s van tevreden klanten met reviews erbij. En of u nu gebruikmaakt van dergelijke foto’s of van behulpzaam personeel, de foto’s dragen in ieder geval bij aan het uitstralen van een uitstekende klantenservice.

Klik voor de vergroting

4. Weet wat u wilt meten
Zorg voordat u gaat testen met verschillende afbeeldingen dat u weet wat u met het beeld wilt bereiken. Een lager weigeringspercentage op de homepage? Meer pageviews per bezoeker? Meer terugkerende bezoekers? Of wilt u juist meer conversie behalen? Pas als u dit voor uzelf in kaart heeft gebracht, kunt u erachter komen welk beeld, wat precies oplevert. En nogmaals; vergelijk een pagina zonder een foto van een persoon met verschillende pagina’s waar wel mensen op zijn afgebeeld in plaats van één foto met een mens te vergelijken met één foto zonder een mens. Pas op dat u niet te snel een conclusie trekt of foto’s wel of niet de conversie voor uw webshop kunnen verhogen.

Gerelateerde Berichten

  • Vrienden en familie hebben meeste invloed bij keuze hotel

    Ga bij jezelf eens na wat voor jou het kanaal is waar jij inspiratie vandaan…

  • SoSocio: Gebruik Facebook foto’s om een postkaart vanaf je vakantieadres te sturen

    We sturen allemaal graag een kaart naar onze familie vanaf ons vakantie-adres! Het is alleen…

  • Google Foto’s Event: Je foto's organiseren en structureren

    Begin 2015 introduceerde Google een nieuwe tool: Google Foto’s. Eén plek voor al je foto’s…

Categorie: E-commerce, Webanalytics Tags: A/B-testen, ClearDebt, Cook Travel, Crutchfield, Dianne Cyr, George Foreman, Simon Fraser University, splittest, Wider Funnel

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Lees Interacties

Reacties

  1. Laurens zegt

    5 november 2010 om 13:23

    De kijkrichting van de mensen in de foto zijn ook van invloed op het klikgedrag. De foto met de baby vind ik daarvoor altijd een mooi voorbeeld.

    zie ook: http://webusability-blog.com/use-pictures-to-direct-the-users-gaze/

  2. Martin van Kranenburg zegt

    5 november 2010 om 17:54

    Hi Laurens dank voor je reactie. Goed blog zeg, zet het direct in de favorieten.

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Weblog | Reismanagers · Hebben foto’s van mensen invloed op de conversie? -- Topsy.com schreef:
    5 november 2010 om 21:16

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Michiel Ooms, sinds1998. sinds1998 heeft gezegd: Hebben foto’s van mensen invloed op de conversie? http://t.co/W6DZBZy via @sinds1998 […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reviews Booking.com destinatiemarketing reizen Google Facebook instagram technologie Airbnb KLM Expedia mobiel Social Media travel TripAdvisor NHTV TUI Vakantiebeurs onderzoek hotels

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext