• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Aandeel reizen in webverkoop vlakt al jaren af

12 juli 2011 door Redactie Twinkle

Het relatieve gewicht van reizen in de Nederlandse online bestedingen neemt al vijf jaar achter elkaar af. De webverkopen van zowel pakketreizen & appartementen als van vliegtickets & hotels blijven sinds 2006 achter bij de gemiddelde groei van het online kanaal.

Dat is te zien in een tabel die belangenvereniging Thuiswinkel.org op zijn website heeft geplaatst en die is gebaseerd op de Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research en GfK Retail & Technology.

In 2010 groeide de categorie pakketreizen & appartementen met 4 procent en de categorie pakketreizen & appartementen met 8 procent in omzet, minder dan het gemiddelde over de categorieën die de Thuiswinkel Markt Monitor in beeld brengt:

Reizen nog wel grootste aandeel

Vooral fysieke producten waren het afgelopen jaar verantwoordelijk voor de groei van de consumentenbestedingen online, tot 8,2 miljard euro. De uitgaven aan fysieke artikelen groeiden met 16 procent, waar die aan diensten met 6 procent toenamen. Toch gaat meer dan de helft van de thuiswinkelbestedingen nog naar diensten, met name naar reizen.

‘Verzadiging’
Bij de publicatie van de laatste Thuiswinkel Markt Monitor zei Wijnand jongen, directeur van opdrachtgever Thuiswinkel.org over reizen: ‘De vraag is of de groei achterblijft door de recessie, of door verzadiging in de online markt. Ik denk dat reizen in ieder geval de categorie is waar verzadiging het eerst zal optreden.’

Die uitspraak sluit aan bij de cijfers en bij de voorspelling die GfK’s Laurens van den Oever vorig jaar al deed. Hij stelde toen dat de internetverkoop van reizen zijn verzadigingspunt nadert en zich rond 2015 zal stabiliseren op een aandeel van maximaal 60 procent.

Travelscan
Uit de meest recente Travelscan van GfK, bleek dat de 1.300 participerende reisorganisaties in de eerste vijf maanden van dit jaar 5 procent meer verkochten via directe kanalen dan in dezelfde periode vorig jaar. Van januari tot en met mei namen de verkopen in fysieke vestigingen met 2 procent af. In stenen reisbureaus besteedden vakantiegangers gemiddeld wel 200 euro per persoon meer.

Gerelateerde Berichten

  • Reizen blijft grootste segment: Groei online verkoop 9%

    Ondanks de aanhoudende crisis is de omzet door verkoop van producten en diensten via internet…

  • Reizen blijft het grootste segment binnen de online markt

    De omzet door de verkoop van producten en diensten via internet is in 2011 gestegen…

  • GfK: ‘Internetverkoop reizen nadert verzadigingspunt'

    De verkoop van reizen via internet zal de komende vijf jaar nog groeien, maar zich…

Categorie: E-commerce Tags: Blauw Research, GfK, Laurens van den Oever, omzetaandeel, reizen, Thuiswinkel Markt Monitor, Thuiswinkel.org, Travelscan, Wijnand Jongen

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor Facebook Social Media Airbnb KLM instagram Google mobiel NHTV hotels Booking.com Vakantiebeurs Expedia TUI destinatiemarketing onderzoek reviews travel reizen technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring