Het relatieve gewicht van reizen in de Nederlandse online bestedingen neemt al vijf jaar achter elkaar af. De webverkopen van zowel pakketreizen & appartementen als van vliegtickets & hotels blijven sinds 2006 achter bij de gemiddelde groei van het online kanaal.

Dat is te zien in een tabel die belangenvereniging Thuiswinkel.org op zijn website heeft geplaatst en die is gebaseerd op de Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research en GfK Retail & Technology.

In 2010 groeide de categorie pakketreizen & appartementen met 4 procent en de categorie pakketreizen & appartementen met 8 procent in omzet, minder dan het gemiddelde over de categorieën die de Thuiswinkel Markt Monitor in beeld brengt:

Reizen nog wel grootste aandeel

Vooral fysieke producten waren het afgelopen jaar verantwoordelijk voor de groei van de consumentenbestedingen online, tot 8,2 miljard euro. De uitgaven aan fysieke artikelen groeiden met 16 procent, waar die aan diensten met 6 procent toenamen. Toch gaat meer dan de helft van de thuiswinkelbestedingen nog naar diensten, met name naar reizen.

‘Verzadiging’
Bij de publicatie van de laatste Thuiswinkel Markt Monitor zei Wijnand jongen, directeur van opdrachtgever Thuiswinkel.org over reizen: ‘De vraag is of de groei achterblijft door de recessie, of door verzadiging in de online markt. Ik denk dat reizen in ieder geval de categorie is waar verzadiging het eerst zal optreden.’

Die uitspraak sluit aan bij de cijfers en bij de voorspelling die GfK’s Laurens van den Oever vorig jaar al deed. Hij stelde toen dat de internetverkoop van reizen zijn verzadigingspunt nadert en zich rond 2015 zal stabiliseren op een aandeel van maximaal 60 procent.

Travelscan
Uit de meest recente Travelscan van GfK, bleek dat de 1.300 participerende reisorganisaties in de eerste vijf maanden van dit jaar 5 procent meer verkochten via directe kanalen dan in dezelfde periode vorig jaar. Van januari tot en met mei namen de verkopen in fysieke vestigingen met 2 procent af. In stenen reisbureaus besteedden vakantiegangers gemiddeld wel 200 euro per persoon meer.