De behoeftes van de hedendaagse business reizigers veranderen. Van gratis Wi-Fi en automatisch inchecken naar gezonde maaltijden en fitnessruimtes: de business reiziger zoekt hotels die hem efficiënt laten werken en tegelijkertijd gezond houden. Met het oog op deze 4 lifestyle gewoontes verbind je de business reiziger aan je hotel.

1. Efficiënter werken tijdens een zakelijke reis

Business reizigers willen efficiënt kunnen werken en daar zo min mogelijk moeite voor doen. Als hotel is de juiste inzet van technologie dan ook onmisbaar. Denk bijvoorbeeld aan een mobiele app waarmee gasten kunnen communiceren met personeel, bestellingen kunnen plaatsen en om extra gemakken kunnen vragen, allemaal vanaf 1 plek. Hebben ze hun auto nodig? Dan moeten ze dat kunnen aangeven via de app. The Four Seasons introduceerde zo’n app in 2013 en speelt daarmee perfect in op de behoeftes van de zakelijke reiziger.

Ook in de kamer zelf kun je hier als hotel op inspelen. Door bijvoorbeeld net als Choice Hotels een aparte woon-, werk- en slaapruimte te faciliteren.

Smsjes als nieuwe communicatievorm

Mobiele platformen zoals Zingle versimpelen de communicatie tussen hotel en zakelijke gast nog verder. Door simpelweg een smsje te sturen naar een algemeen ‘conciergenummer’, kunnen ze tussen hun werk door vragen om een extra deken of een oplader voor hun telefoon.

2. Gezondheid is net zo belangrijk als Wi-Fi

Efficiënt en productief werken gaat verder dan het voorzien in goede technologische faciliteiten. De business reiziger van tegenwoordig hecht net zoveel waarde aan wat hij eet en waar hij kan sporten als aan gratis Wi-Fi. Ze blijven vaak niet lang en ze komen op onhandige tijden aan, waardoor hun behoefte aan spa- en fitnessfaciliteiten toeneemt. Een 24/7 toegang tot dergelijke ruimtes is dan ook wenselijk. Een sauna en massage zijn niet langer een luxe element, maar een standaard ontspanningsvorm voor na een vlucht of lange reis. Omdat business reizigers vaak met minimale bagage reizen, is ook de voorziening van sportkleding een handige feature van een hotel. Dat hoeft niet allemaal binnen het hotel zelf te gebeuren; je kunt ook een samenwerking opzetten met een sportschool die dichtbij het hotel ligt. Denk er wel aan dat de zakelijke reiziger niet langer dan 5 minuten hoeft te lopen.

Business reizigers leerden vroeger om tijd te besteden aan geld besparen, tegenwoordig besteden ze geld aan het besparen van tijd.

– Chekitan Dev, professor Service Marketing aan de Cornell School of Hospitality

Voeding is direct gekoppeld aan productiviteit

Voedsel en gezonde maaltijden met specifieke eisen, zoals glutenvrij of veganistisch eten, speelt ook een steeds grotere rol. Business reizigers zijn gevoeliger voor wat ze binnen krijgen: voeding is immers rechtstreeks gekoppeld aan productiviteit. Zij zijn op zoek naar een verblijf en ervaring die ze helpt om in vorm te blijven. Even Hotels speelt daar op in door hun assortiment in zowel restaurant als buffet en lobby aan te passen aan de eisen van de business reiziger: salades, speltbrood, hummus en gezonde snacks en smoothies staan er standaard op het menu.

3. Voorzieningen voor de vrije tijd

Zelfs de hardst werkende business reiziger heeft af en toe een moment van vrije tijd. Dan wil hij liever niet in de kamer blijven hangen, hoe gezellig deze ook zal zijn. Toch wil hij ook niet de hele stad rondstruinen op zoek naar een fijne plek. Een gezellige, dynamische hotel lobby of bar draagt bij aan een aangename ontspanning aan het eind van een lange dag. Urban resorts, zou je ze kunnen noemen. Een relaxte plek, ook midden in de stad. Denk aan een terras met vuurplaats en knusse banken, of een zwembad met sauna waar ook drankjes geserveerd worden.

4. Zakelijke trips uitgebreid tot privébezoek: bleisure

Steeds meer zakelijke reizigers koppelen een privébezoek aan hun zakelijke trip. Om vrienden te bezoeken, zelf een stad te bezoeken of even tijd door te brengen met familie. Bleisure, een combinatie van zakelijk en privé. Meer dan 1 op de 3 business reizigers combineert privé met bijna elke zakelijke trip. Vooral millennials stimuleren deze trend. Als ze toch onderweg zijn, kunnen ze er net zo goed iets leuks van maken.

66% wil unieke voordelen bij loyaliteitsprogramma’s

Hotels die inspelen op de bleisure trend, maken veelal gebruik van loyaliteitsprogramma’s. Reizigers kunnen bijvoorbeeld een gratis nacht krijgen na een bepaald aantal nachten of kleinere voordelen, zoals een kaasplankje op de kamer of een late checkout. 66% van de frequente reizigers geeft aan dat unieke beloningen een belangrijke factor zijn in het kiezen van een loyaliteitsprogramma van een hotel. Hotels bieden extra services om business reizigers langer te laten blijven, inclusief kennis van lokale bezienswaardigheden of activiteiten.

3 strategieën om de business reiziger aan je te binden

  1. Zorg dat ze tijd besparen. Doe wat je van tevoren kunt doen om de business reiziger tijd te besparen. Ontdek wat ze nodig hebben voordat ze aankomen, zoals diner reserveringen, de route naar een vergaderlocatie of opties voor de mini-bar.
  2. Zorg dat je personeel er hetzelfde over denkt. Als je zakelijke reizigers wilt behandelen als een VIP, dan moet je personeel daar invulling aan geven. Zorg dat ze de juiste instructies en begeleiding krijgen. Je strategie is zo goed als de mensen die hem uitvoeren.
  3. Focus op de behoeftes waarin je kunt voorzien. Gratis Wi-Fi en ontbijt staat op de lijst van must-haves voor iedere zakelijke reiziger. Als je niet meteen een innovatieve digitale strategie kunt uitzetten of je fitnesscentrum uit kunt breiden, richt je dan in ieder geval op die basisbehoeftes.

Eigenlijk is het heel simpel om de business reizigers aan je te binden: zorg dat zij een verblijf hebben waarbij ze het meest productief kunnen zijn. Ze komen niet om jouw hotel te bezoeken, ze komen om iets te bereiken. Geef ze wat ze daarvoor nodig hebben. Gemak, comfort en tijd.

Beeld: 1.