Wist je dat je relatief eenvoudig meer mensen kunt bereiken via je Facebook pagina? 60% van de Nederlanders gebruikt Facebook en dat geeft een flinke bulk aan informatie om de juiste doelgroep te bereiken. Facebook gaf zelf een aantal tips [PDF] over hoe je Facebook posts kunt optimaliseren voor je eigen pagina en zo het meest uit Facebook kunt halen om je fans te bereiken en ze leuke en interessante content te bieden en interactie met ze te krijgen. Hieronder uit dat document 5 easy-wins waarmee je als Facebook marketeer je voordeel kunt doen.

1. Wees kort en krachtig

Zoals gezegd gebruikt 60% van de Nederlanders inmiddels Facebook en inmiddels is ook meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven op Facebook te vinden. Dit resulteert in een overvolle newsfeed met heel veel informatie. We hebben er allemaal last van en je fans dus ook. Als je je boodschap kort en krachtig houdt met tussen de 100 en 250 tekens dan krijg je ongeveer 60% meer likes, comments en shares dan posts die meer karakters hebben.

2. Post foto’s en video’s

Posts met foto’s en video’s trekken meer aandacht dan posts die alleen uit tekst bestaan. Dat dit algemeen bekend is blijkt tijdens mijn rondgang langs de verschillende Facebook pagina’s: ik kom namelijk geen enkel bedrijf tegen dat enkel tekst post. Posts met een foto-album, foto of video genereren respectievelijk ongeveer 180%, 120% en 100% meer engagement dan de gemiddelde post volgens Facebook. Het gebruik van foto’s en video’s kom ik bijna op iedere pagina tegen, maar foto-albums worden nog in mindere mate ingezet. Wellicht verklaart dit ook het hogere engagement.

efteling albums

3. Probeer fill in the blanks

Een derde eenvoudige manier om je bereik (en interactie) op je pagina te vergroten is door gebruik te maken van “fill in the blank” posts. Laat je publiek je zin afmaken, of bijvoorbeeld raden welke bestemming er op een foto staat.  Een hele goede manier om mensen te laten praten over (delen van) je product of bestemming. Deze posts leveren ongeveer 90% meer engagement op dan de gemiddelde post.

landal blanks

4. Wees actueel

Je publiek is eerder geneigd je post te liken, erop te reageren of om de post te delen als je praat over een onderwerp dat al leeft onder je doelgroep. Denk dan aan een evenement, vakantie of iets dat in het nieuws is. Zo kwam Facebook er achter dat posts waar “Independance Day” in voor kwam op 4 juli ongeveer 90% meer engagement genereerden dan alle andere posts op die dag.

emirates actualiteit

klm actueel

5. Beloon je fans

Wat heeft je klant er aan om jouw merk te liken? Dat is wat je jezelf af moet vragen als je bezig bent met je Facebook content. Acties als “like ons en maak kans op…” worden veel gebruikt om (nieuwe) fans te belonen, maar fans hoef je niet altijd met prijzen te belonen. Je kunt je fans ook belonen met bijvoorbeeld exclusieve aanbiedingen of door ze een kijkje achter de schermen te geven. Op die manier kost het niet iedere keer geld én leren ze je bedrijf beter kennen.

travelnext win