• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

5 easy Facebook wins voor de reis- en gastvrijheidsbranche

19 februari 2013 door Jaap Hoogesteger

Wist je dat je relatief eenvoudig meer mensen kunt bereiken via je Facebook pagina? 60% van de Nederlanders gebruikt Facebook en dat geeft een flinke bulk aan informatie om de juiste doelgroep te bereiken. Facebook gaf zelf een aantal tips [PDF] over hoe je Facebook posts kunt optimaliseren voor je eigen pagina en zo het meest uit Facebook kunt halen om je fans te bereiken en ze leuke en interessante content te bieden en interactie met ze te krijgen. Hieronder uit dat document 5 easy-wins waarmee je als Facebook marketeer je voordeel kunt doen.

1. Wees kort en krachtig

Zoals gezegd gebruikt 60% van de Nederlanders inmiddels Facebook en inmiddels is ook meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven op Facebook te vinden. Dit resulteert in een overvolle newsfeed met heel veel informatie. We hebben er allemaal last van en je fans dus ook. Als je je boodschap kort en krachtig houdt met tussen de 100 en 250 tekens dan krijg je ongeveer 60% meer likes, comments en shares dan posts die meer karakters hebben.

2. Post foto’s en video’s

Posts met foto’s en video’s trekken meer aandacht dan posts die alleen uit tekst bestaan. Dat dit algemeen bekend is blijkt tijdens mijn rondgang langs de verschillende Facebook pagina’s: ik kom namelijk geen enkel bedrijf tegen dat enkel tekst post. Posts met een foto-album, foto of video genereren respectievelijk ongeveer 180%, 120% en 100% meer engagement dan de gemiddelde post volgens Facebook. Het gebruik van foto’s en video’s kom ik bijna op iedere pagina tegen, maar foto-albums worden nog in mindere mate ingezet. Wellicht verklaart dit ook het hogere engagement.

efteling albums

3. Probeer fill in the blanks

Een derde eenvoudige manier om je bereik (en interactie) op je pagina te vergroten is door gebruik te maken van “fill in the blank” posts. Laat je publiek je zin afmaken, of bijvoorbeeld raden welke bestemming er op een foto staat.  Een hele goede manier om mensen te laten praten over (delen van) je product of bestemming. Deze posts leveren ongeveer 90% meer engagement op dan de gemiddelde post.

landal blanks

4. Wees actueel

Je publiek is eerder geneigd je post te liken, erop te reageren of om de post te delen als je praat over een onderwerp dat al leeft onder je doelgroep. Denk dan aan een evenement, vakantie of iets dat in het nieuws is. Zo kwam Facebook er achter dat posts waar “Independance Day” in voor kwam op 4 juli ongeveer 90% meer engagement genereerden dan alle andere posts op die dag.

emirates actualiteit

klm actueel

5. Beloon je fans

Wat heeft je klant er aan om jouw merk te liken? Dat is wat je jezelf af moet vragen als je bezig bent met je Facebook content. Acties als “like ons en maak kans op…” worden veel gebruikt om (nieuwe) fans te belonen, maar fans hoef je niet altijd met prijzen te belonen. Je kunt je fans ook belonen met bijvoorbeeld exclusieve aanbiedingen of door ze een kijkje achter de schermen te geven. Op die manier kost het niet iedere keer geld én leren ze je bedrijf beter kennen.

travelnext win

Gerelateerde Berichten

  • Je eigen YouTube kanaal inzetten in de reis- en gastvrijheidsbranche

    Je bent marketeer van de mooiste destinatie, het hipste hotel, het meest betoverende pretpark of…

  • SoSocio: Gebruik Facebook foto’s om een postkaart vanaf je vakantieadres te sturen

    We sturen allemaal graag een kaart naar onze familie vanaf ons vakantie-adres! Het is alleen…

  • Afbeeldingen optimaliseren voor Facebook

    Eerder schreef ik al dat visuele content steeds belangrijker wordt en de komst van Graph Search, de nieuwe News…

Categorie: E-commerce Tags: Facebook

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Afbeeldingen optimaliseren voor Facebook - TravelNext schreef:
    8 mei 2013 om 10:28

    […] lees ook de 5 easy Facebook wins voor de reis en gastvrijheidsbranche voor meer […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google Social Media NHTV reviews Vakantiebeurs technologie travel onderzoek destinatiemarketing Airbnb hotels KLM Facebook reizen TripAdvisor TUI Expedia Booking.com mobiel instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring