Wat zijn voor reismerken de grootste valkuilen van Facebookpagina’s en hoe omzeil je die? In deze blogposting zet ik een aantal voorbeelden uit de praktijk naast elkaar.

Al doende leert men en Facebook “doen we” inmiddels al weer een tijdje in de reisbranche. We hebben dus al veel geleerd. Toch maken we nog steeds fouten en dat is maar goed ook want dat is menselijk. Omdat we nooit te oud zijn om te leren hieronder 5 valkuilen waar onze collega’s al ingevallen zijn en waar andere collega’s een goed voorbeeld geven van hoe het ook kan.

Valkuil 1: De omslagfoto

De omslagfoto is het eerste wat bezoekers van je Facebook pagina zien. Een unieke kans om meteen interesse bij je doelgroep te wekken dus.

Hoe niet moet

Het enige dat we in acht moeten nemen zijn de (duidelijke) richtlijnen met betrekking tot de omslagfoto. Als je je hier niet aan houdt loop je namelijk het risico dat je bedrijfspagina verwijderd wordt. Iphone5.nl raakte op deze manier hun Facebook pagina (met op dat moment 273.000 likes) kwijt en zelfs Facebook expert Peter Minkjan overkwam het met zijn pagina FacebookPro. Het negeren van de richtlijnen is het risico in mijn ogen dus überhaupt niet waard. Zowel Safaripark Beekse Bergen als Neckermann Reizen nemen dat risico wel door met een grote pijl (en tekst) aan te zetten tot actie.

safaripark timeline

neckermann timeline

Hoe het wel moet

We werken in een branche die herinneringen en belevenissen mogelijk maakt en de Facebook omslagfoto is een goede kans om meteen te laten zien waar je voor staat als bedrijf. OAD Reizen maakt hier goed gebruik van door een medewerkster centraal tussen mensen van over de hele wereld te zetten. Zie ook hoe de profielfoto mooi overloopt in de omslagfoto.

oad timeline

Valkuil 2: Bedrijfsinformatie

Alleen de eerste 140 tekens die je invult als informatie over je organisatie zijn te lezen onder de profielfoto op je homepage. Make them count!

Hoe het niet moet

Ryanair gaat er duidelijk van uit dat je al weet wie Ryanair is en waar ze voor staan. De enige waarde die ze in hun bedrijfsinformatie naar voren laten komen is humor, iets wat in hun overige communicatie nauwelijks terugkomt. Valt het jullie trouwens ook op dat Ryanair niet eens een omslagfoto heeft? En dat met bijna 200.000 likes!

ryanair

Hoe het wel moet

Eliza was here laat in de info kort maar krachtig zien waar ze voor staan en ze plaatsen daar ook nog eens een link bij naar de plaats waar het uiteindelijk allemaal om draait, de eigen website.

eliza was here info

Valkuil 3: Polls

Polls zijn een goede manier om feedback aan je doelgroep te vragen. Je fans kunnen dan namelijk eenvoudig een keuze maken uit verschillende opties waardoor jij als marketeer weer wat meer over je fans te weten kunt komen.

Hoe het niet moet

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een klein vinkje.

vinkje

Walibi België vroeg hun Facebook fans mee te denken over de naam van een nieuwe attractie. Een leuke manier van de interactie aangaan, getuige ook het aantal reacties. Helaas pakte het iets anders uit. Walibi vergat namelijk het vinkje weg te halen waardoor ‘fans’ zelf ook antwoorden toe konden voegen. Met een aantal ‘creatieve suggesties’ als gevolg. Hieronder de meest gekozen (en nog redelijk normale) antwoorden.

walibi be poll 2

Bobbejaanland bewijst helaas niet dat we van elkaars fouten kunnen leren, want afgelopen woensdag maakten zij dezelfde fout als die hun landgenoten bij Walibi negen maanden geleden al maakte. Hieronder wederom de meest gekozen antwoorden, maar er waren wederom een hoop ‘creatieve suggesties’.

bobbejaanland poll

Hoe het wel moet

Voorbeelden van hoe het wel moet zijn er gelukkig meer dan genoeg te vinden. Als je het vinkje niet vergeet weg te halen natuurlijk.


poll arke

Valkuil 4: Vragen van gebruikers

Facebook is een hele laagdrempelige manier om met je doelgroep in contact te komen. Andersom werkt het ook. Facebook is een hele laagdrempelige manier voor je doelgroep om met jou als bedrijf in contact te komen. Het komt dan ook met enige regelmaat voor dat Facebook gebruikers vragen stellen op de timeline van een bedrijf.

Hoe het niet moet

Het beantwoorden van vragen is eigenlijk een stukje customer service, maar je kunt het ook zien als een extra mogelijkheid om jezelf te profileren. Het bedrijf Thomas Cook kreeg op de Facebook pagina een vraag van een persoon die toevalligerwijs ook Thomas Cook heet. Of je het nu eens bent met het antwoord van bedrijf Thomas Cook of niet, de reactie van lowcostholidays.com er op toont aan hoe je er ook mee om kunt gaan.

thomas cook vs thomas cook

 

thomas cook response lowcostholidays

Hoe het wel moet

Een mooi voorbeeld van hoe het wel moet vind ik bij Center Parcs. Daar stelde iemand vrijdagochtend een vraag, en binnen het uur kreeg de vrager een persoonlijk antwoord. Petje af.

centerparcs vraag

Valkuil 5: Content

De berichten die je als bedrijf op Facebook post, bepalen of je fans een post liken of zelfs delen met hun vrienden. Het is dus van belang om er voor te zorgen dat wat je post aansluit bij je doelgroep en waar zij zich mee bezig houden.

Hoe het niet moet

Neckermann is doorgaans een prima voorbeeld van hoe je als reisbedrijf je Facebook pagina kunt gebruiken, maar ook Neckermann is menselijk. Zo kwam ik onderstaande post een paar weken geleden tegen. Een leuke stukje over Porto, maar… Met een foto van Lissabon erbij! Dat bleef niet onopgemerkt bij het reisgrage publiek. In de reacties werden hier dan ook veelvuldig opmerkingen over gemaakt met als resultaat dat de post later van de pagina afgehaald werd. Een goede zet of was het toegeven van de fout sterker geweest?

Neckermann

Hoe het wel moet

Om met een positieve noot af te sluiten, de meerderheid van de reisbedrijven op Facebook doen het goed. Sommige zelfs heel goed, bekijk de Facebook pagina’s van KLM en Australia maar eens!

Schermafbeelding 2013-02-04 om 13.18.50

Trouwens, like jij onze Facebook pagina al? 😉