De ING komt regelmatig met interessante facts over de travel industrie, ook afgelopen maand. De hotelbranche werd zo aangekondigd: 2016, derde vette jaar op rij. Dat belooft wat, want hoe staat het er nu voor met de hotelbranche? Niet alleen de hotelbranche, het afgelopen jaar heeft Nederland meer toeristen dan ooit mogen ontvangen en zijn de verwachtingen voor 2016 veelbelovend. Hoe blijf jij als organisatie succesvol om ook in 2016 mee te gaan met de groei?

Derde jaar en counting?

Hotelkamers zijn er genoeg in Nederland, maar liefst 117.000 kamers. En deze worden genoeg benut, het is zelfs zo dat de vraag naar hotelkamers alleen maar stijgt. De afgelopen twee jaar is dit gestaag gegroeid en 2016 moet het derde jaar worden dat deze groei doorzet. De sharing economy doet daar goed zijn werk in, bedrijven als Airbnb hebben een groot aandeel in deze groei. Het hotelaanbod wordt steeds groter en groter, opmerkelijk is dat het aantal unieke hotelkamers groeit. In steden als Amsterdam verschijnen veel nieuwe ondernemers die niet een standaard hotelkamer aanbieden, nee, juist een unieke beleving. Of in combinatie met concepten als flex werkplekken of koffietentjes.

Blog ING directievertrek hotel new york

Directievertrek Hotel New York

2015 een toeristisch topjaar

De ING noemt 2015 een toeristisch topjaar. 2015 is het jaar waarin het aantal inkomende toeristen is overtroffen, er zijn maar liefst 14 miljoen toeristen naar Nederland gekomen. Nog nooit is dit aantal zo hoog geweest. En dat is natuurlijk gunstig geweest voor de hotelbranche, de overnachtingen van buitenlandse toeristen zijn goed voor 52% van alle hotelovernachtingen.

Blog ING trends overnachtingen door buitenlandse toeristen

Naar verwachting zal de hotelbranche in 2016 met 3% in de omzet verhogen en deze stijging ligt zowel in de buitenlandse toeristen, als de Nederlanders. De Nederlandse leisure markt groeit, meer Nederlanders gaan op vakantie, maar ook in de zakelijke markt is een groei te zien. En het inkomend toerisme? De verwachting van de stijging in het inkomend toerisme is nog groter!

Succesfactoren

De branche stijgt! Dat is super goed nieuws, want we weten allemaal dat we niet in makkelijke tijden zitten. Hoe blijven organisaties dan succesvol? De ING heeft een aantal trends geconstateerd voor de leisuremarkt die je organisatie helpt om succesvol te zijn. En niet alleen voor de leisuremarkt, in de hele reisbranche helpen deze factoren om ook succesvol te zijn in 2016!

  1. Concurrentie op prijs. Hoe speel je hierop in? Ga aan de slag met je full-service, zorg dat de service die jij aanbiedt, volledig klopt. Je personeel is daarbij je visitekaartje, daarmee kun jij het onderscheid maken tussen jou en je concurrent.
  2. Je klant heeft de controle door het internet, maak je website responsive en interactief. Zorg dat je in contact bent met de klant, continue.
  3. En als je in contact met de klant bent, luister dan goed, bouw een relatie op. Niet alleen op jouw website, maak gebruik van social media. Zoek de interactie op. Heb je even geen idee hoe je moet starten? Kijk naar goede cases, hoe pakken andere organisaties social media aan? Neem KLM, daar zijn veel lessen uit te halen in social media.
  4. Duurzaamheid is een hele belangrijke trend die voor iedereen voelbaar is. Of eigenlijk een ontwikkeling. Omdat het een grote impact heeft op de samenleving, moet je het zichtbaar maken bij jouw organisatie. Hoe je dat doet? Dat lees je hier!
  5. Focus je op de goede doelgroep, weet wie je klant is en wat hij wil. Alleen dan kun jij de klant op een juiste manier benaderen. De boomers willen een andere website dan de millenials. Niet elke doelgroep zit op hetzelfde social media kanaal. Weet jij wie jou concrete doelgroep is? En wat hij van jou verlangt?

Combineer ING’s succesfactoren om dit jaar uit te blinken!

www.youtube.com/watch?v=4SkHdRvPbv4&feature=youtu.be

Credits headerafbeelding: Pixabay (CC)