Zojuist is in Undercurrent in Amsterdam de Social Media Monitor 5 gelanceerd, het jaarlijkse onderzoek van Social Embassy naar de inzet van social media door top 100 adverteerders, op basis van bruto mediabestedingen in Nederland. Net als in vorige jaren is er een ranglijst gemaakt van de bedrijven die social media inzetten. Maar veel meer dan vorige jaren, toen de ranglijst bestond uit het meten van de aanwezigheid op de diverse platforms, is er gekeken naar de kwaliteit én de interne organisatie van de social media-inspanningen. Met een verrassende winnaar als gevolg: ING, kort op de huid gezeten door Vodafone en KLM. En naast KLM, nog vijf andere travelpartijen die prijken in de top 100!

Vragen

Martin Kloos, als sociaal strateeg verantwoordelijk voor de totstandkoming van het rapport: “Daarom komen dit jaar andere vragen aan de orde. Weten de merken echte communities op te bouwen rond hun merk? Zetten ze social media structureel in, dus ook op momenten dat het minder goed lijkt uit te komen? Of zijn ze alleen actief als het hun uitkomt? En heel belangrijk: is er een match tussen waar het merk en de consument over willen praten?”

Een voorbeeld van de gevolgen van deze shift in de beoordeling is dat merken die zich toeleggen op een of twee social media-platforms vorig jaar geen kans maakten op een hoge notering in de overall-lijst, maar dit jaar wel.

Interne organisatie

Een laatste aspect dat dit jaar meer nadruk kreeg in de beoordeling, was de interne organisatie. Een objectieve waardering van de inzet van social media is alleen te geven als je ook de interne organisatie kent. Daarvoor is informatie nodig die je alleen verkrijgt van de mensen in het bedrijf zelf. Het belang van dit aspect leidde ook tot de keuze de merken uit de Nielsen top 100 alleen op te nemen in de eindbeoordeling als ze de uitgebreide vragenlijst van het onderzoek instuurden.

De ranglijst is dit jaar dan ook meer dan ooit een reflectie van wat bedrijven met ons hebben gedeeld. Uiteindelijk hebben ca. 60 van de 100 bedrijven dat ook gedaan. Vervolgens is de lijst nog aangevuld met bedrijven die niet in de Nielsen top 100 staan, maar die volgens de deelnemers aan het onderzoek wel een voorbeeld zijn in de wijze waarop zij social media gebruiken. Daardoor prijken dit jaar voor het eerst partijen als KLM, WNF, Alpe d’Huzes en Deloitte op de lijst.

Travelpartijen in de top 100

Er staan 6 partijen uit de travel in de Social Media Monitor 5.

  • KLM – 3
  • Transavia.com – 29
  • Kras.nl – 39
  • Arke – 60
  • Corendon – 63
  • Stip reizen – 74
Lees hier het volledige rapport.

Bron: Marketingfacts door Bram Koster – Communitymanager Marketingfacts