• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Abu Dhabi gaat hotelreviews opnemen in hotelsterrenclassificatie

19 december 2013 door Emile Breure

Abu Dhabi gaat hotelreviews opnemen in hotelsterrenclassificatieSinds de opkomst van online reviews staat het traditionele hotelclassificatiesysteem onder druk. Hotelsterren worden bepaald op basis van de verschillende voorzieningen die hotels wel of niet aanbieden, maar zeggen niets over het serviceniveau van het hotel. De Abu Dhabi Tourism and Culture Authority erkent dit en heeft een systeem laten ontwikkelen waarin reviews mee gaan wegen in de hotelclassificatie.

Reviews als graadmeter van serviceniveau

Hoewel je in een 5-sterrenhotel ook een hoog serviceniveau mag verwachten hebben sites als TripAdvisor en reviews op OTA’s bewezen dat dit niet altijd zo is. Sommige hotels excelleren juist in hun service, maar dit is niet uit het aantal sterren dat zij draagt af te lezen. Wellicht is dit de belangrijkste reden dat online hotelreviews zo populair zijn geworden. Het oude systeem voldoet niet meer en de autoriteiten in Abu Dhabi erkennen dit.

Slechte tripadvisor review hotelsterren

Hoe gaan reviews de hotelsterren bepalen?

Voor een oplossing klopte Abu Dhabi aan bij het Nederlandse Olery. In samenwerking met de autoriteit en een hotel consultancybedrijf is uiteindelijk een uniek hotelclassificatiesysteem bedacht. Omar Al Bishr, hoofd van de Licentie en Classificatie afdeling van de Abu Dhabi Tourism and Culture Authority zegt hierover het volgende:

“Dankzij de technologie van Olery zijn wij in staat geweest ‘s werelds eerste systeem voor hotelclassificatie te ontwikkelen dat sociale media integreert in de beoordeling. In onze ogen zijn beoordelingen op reviewsites (TripAdvisor) en OTA’s (Booking.com, Expedia en Hotels.com) een goede graadmeter voor de gasttevredenheid in een bepaald hotel.”

Het systeem zet de hotelsterren af tegen Olery’s objectieve Guest Experience Index (GEI), ontwikkeld in samenwerking met de VU Amsterdam, om online reviews van gasten op verschillende websites met elkaar op een betrouwbare manier te kunnen vergelijken. Indien de score van een hotel op de GEI beneden het minimum zakt dat is vastgesteld voor een bepaald aantal sterren wordt de autoriteit in Abu Dhabi daarvan op de hoogte gesteld. Zij zal daarop contact leggen met het hotel om een verbetertraject te starten teneinde de gastbeleving terug op het gewenste niveau te brengen. Hotels die boven het gewenste serviceniveau uitstijgen kunnen hier een extra vermelding voor verdienen, bovenop het aantal sterren. Om niet meteen met de internationale standaarden uit de pas te lopen is opzettelijk gekozen voor een indirecte invloed van reviews op de traditionele sterrenclassificatie.

Een oplossing voor de huidige problematiek in sterrenclassificatie

Dr. Wouter Hensens leidde het project en is van mening dat de aanhoudende groei en invloed van online reviews op de aankoopbeslissingen van hotelovernachtingen ook erkend moet worden in hotelclassificaties:

“De huidige beoordelingssystemen zijn meestal niet doeltreffend omdat deelname vrijwillig is; steeds meer hotels besluiten daarom de classificatie links te laten liggen en zich puur te focussen op online feedback.”

Volgens Hensens legt men in Abu Dhabi precies de vinger op de zere plek. Naast het ‘controlesysteem’ krijgt de Abu Dhabi Tourism and Culture Authority ook een interactief dashboard waarop real-time de prestaties van alle accommodaties op de verschillende reviewsites te zien zijn. Hiermee is het ook mogelijk om vergelijkingen te maken tussen bijvoorbeeld de scores van hotels versus appartementen of bijv. tussen alle hotels met 4 en 5 sterren.

Afbeelding (cc): One of the Pacmen

Gerelateerde Berichten

  • D-reizen gaat reisbureaus sluiten wegens fusie en online focus

    D-reizen gaat fysieke reisbureaus sluiten om overeind te kunnen blijven. Door de fusie met VakantieXperts…

  • Zij kiest en hij gaat mee

    Dat het voornamelijk vrouwen zijn die de vakanties uitzoeken, dat wisten we al. Maar nu…

  • Ibis Hotels gaat strijd aan met hotelsites

    Het boeken van een hotel is (tot op heden) de markt van hotelsites zoals booking.com,…

Categorie: E-commerce Tags: hotelreviews, reviews, sterrenclassificatie

Over Emile Breure

Emile Breure is Online Marketeer bij Canal Company, de grootste rederij van de Amsterdamse grachten: 's lands grootste attractie na de Efteling. Emile behaalde een master Marketing aan de Radboud Universiteit en maakte via Olery kennis met de online travel wereld. Voor TravelNext blogt hij over de online ontwikkelingen rondom 'Tours & Activities' en het toerisme in Amsterdam.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie reviews mobiel Airbnb onderzoek TripAdvisor hotels Booking.com Vakantiebeurs Social Media TUI Facebook Expedia travel KLM Google reizen destinatiemarketing instagram NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring