• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

[Advertorial] Insight: Al is het dichter bij huis, korter en minder uitbundig, Nederlanders gaan ook nu nog massaal op vakantie

13 maart 2013 door Annelies Hulshof

De crisis heeft veel invloed op hoe onze consumenten op vakantie gaan, dat is voor ons allemaal duidelijk. In economische onzekere tijden zijn Nederlanders geneigd de hand op de knip te houden en zou je verwachten dat dit ten koste gaat van het aantal vakanties. Echter gaan Nederlanders simpelweg anders op vakantie, misschien iets dichterbij, korter en minder uitbundig. Dat vraagt een andere manier van bereiken van je doelgroep. 

Anders op vakantie

De afgelopen jaren waren de effecten op het vakantiegedrag echter relatief klein. Nederlanders blijven ondanks de sombere economische situatie massaal op vakantie gaan, al is het volgens het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO wel vaker wat dichterbij, korter en minder uitbundig.

Ook boeken zij vaker op het laatste moment in plaats van lang van te voren. Die trend zal na het crisisjaar 2012 waarschijnlijk nog sterker doorzetten. Feit is dat Nederlanders duidelijker keuzes maken en dat dwingt reisorganisaties ertoe om zich nog meer te onderscheiden en scherp in te spelen op de veranderde vraag. Want de vraag naar reizen en vakanties is hoe dan ook springlevend.

Expertcation

Zoals Tessa aan de Stegge ook al eens aangaf in een #Trendthursday is de expertcation een grote trend. Bij vakantie draait het voor veel mensen steeds meer om het opdoen van ervaringen en veel minder om relaxen. ‘Veel zien van een land’ is voor veel Nederlanders het ultieme vakantiegevoel. Standaard pakketreizen worden daarom steeds minder populair. Het massatoerisme is passé. Veel liever gaan we onbekende plekken ontdekken zoals Antarctica, Congo, Alaska, Servië en Oezbekistan (resultaten van onderzoek van Vakantiesalon 2012). Tegelijkertijd zorgt de hectische tijd waarin we leven er bij andere reislustigen juist voor dat ze back to basics willen en het liefst reizen met de tent. Ons gejaagde bestaan doet verlangen naar een vakantie dicht bij de natuur en daarbij staan mentale rust en persoonlijke groei centraal. Duurzaam reizen is een trend die daar goed bij aansluit en die de komende jaren steeds populairder zal worden.

toerisme-1

 

Hoe bereik je de vakantieliefhebber?

Reis- en vakantieliefhebbers vormen een gemêleerde groep Nederlanders. Wat hen verbindt is de behoefte om het leven door middel van ervaringen te verrijken en hun nieuwsgierige en open blik op de wereld. Hun brede interesse en grote informatiebehoefte leidt tot veelvuldig gebruik van internet, tijdschriften en dagbladen.

NRC Media heeft speciaal voor de toerismebranche de belangrijkste trendonderzoeken geduid en samengevat. Nieuwe feiten over uw markt en doelgroepen die u waarschijnlijk nog niet kent zijn vanaf nu beschikbaar in een brancherapport, genaamd Insight.

Download uw eigen brancherapport, inclusief de hier getoonde infographic, óf de rapporten van 14 andere branches.

Gerelateerde Berichten

  • ADV: Nederlanders op vakantie in 2012

    Minder op vakantie De verwachting van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen en onderzoeksbureau…

  • Reizigers en hun stressfactoren, wat te doen als reisorganisatie?

    Stressen, stressen. Op vakantie gaan, het is voor sommige mensen nogal wat. Het stressen begint…

  • Nederlanders vaker en langer online (STIR)

    Het aantal internetters is in Nederland in 2007 gestegen tot meer dan 11 miljoen mensen.…

Categorie: E-commerce Tags: NBTC-NIPO, nrc nxt

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI Expedia technologie Google Social Media Vakantiebeurs destinatiemarketing TripAdvisor onderzoek Booking.com NHTV KLM mobiel instagram Facebook reizen reviews hotels travel Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring