Eerder schreef ik al dat visuele content steeds belangrijker wordt en de komst van Graph Search, de nieuwe News Feed en Facebook Home zorgen er voor dat dit ook zeker op Facebook het geval is. Hoe groot is het belang van afbeeldingen op Facebook eigenlijk en hoe moet je afbeeldingen optimaliseren voor Facebook?

Steeds meer foto’s in de news feed

Foto’s worden steeds belangrijker, ook op Facebook. Het percentage foto’s dat wordt weergegeven in de news feed is in iets meer dan een jaar tijd gestegen naar zo’n 50%. Dat dit stukken hoger is dan posts die alleen tekst bevatten, is niet verrassend en komt door Facebook’s Edgerank.

foto's in de newsfeed

Wat is Edgerank en waarom is het belangrijk?

Edgerank is het algoritme dat Facebook gebruikt om te bepalen welke berichten relevant genoeg zijn om vertoond te worden in het nieuwsoverzicht. Simpel gezegd bepaalt Edgerank dus of de berichten die jij plaatst, te zien zijn door anderen. Dit geldt ook voor berichten die je met je bedrijfspagina plaatst. Het is dus belangrijk om te weten hoe dit algoritme werkt, want slechts 4% van je Facebook fans bekijken je Facebook pagina na de eerste keer. Onderstaande afbeelding komt uit een infographic van Postrocket en legt duidelijk uit hoe het Edgerank algoritme is opgebouwd.

facebook edgerank uitgelegd

Afbeeldingen optimaliseren voor Facebook

Sponsored stories, cover foto’s, profielfoto’s en previewfoto’s bij het plaatsen van een link hebben allen andere formaten. In onderstaand screenshot (van een infographic van Postrocket) wordt overzichtelijk weergegeven hoe je de verschillende afbeeldingen kunt optimaliseren voor het beste resultaat.

optimaliseren van afbeeldingen voor edgerank

Tip: lees ook de 5 easy Facebook wins voor de reis en gastvrijheidsbranche voor meer tips!

Credits hoofdafbeelding (cc): Jesus Martinez
Credits inforgraphics: PostRocket