Blogs met exclusieve previews, insights en interviews over #eTravel15 in Amsterdam op 11 juni. TravelNext sprak met een van de geprogrammeerde keynote speakers, Bas Lemmens, oprichter van Roomlr over zijn keynote gericht op de sharing economy. Wat is daar nog nieuw aan en wat kunnen we daar volgens hem dit jaar nog van verwachten? We zijn er in ieder geval nog lang niet klaar mee.

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit voor jou als oprichter van Roomlr? En waarom ben je uiteindelijk met Roomlr begonnen?
De gemiddelde dag ziet er als volgt uit: met het beginnen van een bedrijf als Roomlr ben je genoodzaakt alles aan te pakken en vooral met het product bezig te zijn. Kort samengevat is het in de ochtend een update van de team members, een lijst van to do’s maken die ik die dag wil doen, veel afspraken online met potentiële klanten en focus op marketing afzetkanalen. Je bent eigenlijk de hele dag bezig met te zorgen dat je team members hun werk makkelijk kunnen doen en tegelijkertijd zijn we verder de markt aan het veroveren om deals te maken dat het bedrijf verder helpt. Elke dag dus Showtime!

Wij zijn Roomlr begonnen uit frustratie. Het zoeken en boeken van een vakantiehuis is niet makkelijk. Er zijn ontzettend veel aanbieders en het aanbod ligt vooral veel bij de ‘sharing economy aanbieders’ (housetrip, 9flats etc.). Roomlr lost dit probleem op door al het aanbod van de verschillende aanbieders samen te brengen en vooral te zorgen dat het ‘meteen te boeken aanbod’ onder 1 dak te vinden is. Dat is onze missie.

Wie zijn volgens jou nog de nieuwe spelers in de online reismarkt op het gebied van sharing? Zie jij opkomende bedrijven die nog niet zo bekend zijn?
Laat ik ermee beginnen dat ‘sharing’ een gehyped woord is geworden. In veel gevallen komt het gewoon neer op het leveren van een betaalde dienst of een product, met als enige bijzonderheid dat dit peer-to-peer, dus tussen consumenten onderling gebeurt.

Deze ontwikkeling is mogelijk gemaakt doordat al sinds het begin van deze eeuw allerlei platformen worden gebouwd die de middle man uit een transactie duwen waardoor direct contact tussen leverancier en klant mogelijk wordt. Toen wij met Booking begonnen was ons doel ook al om rechtstreeks met het hotel te werken en niet via touroperators of lokale reisagenten.

De nieuwe spelers in de reismarkt richten zich op het plannen van activiteiten met locals, dit kan zijn eten, slapen of het samen ondernemen van tours en activiteiten. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld: withlocals.com. Ook een leuke ontwikkeling is dat er gratis tours worden gepland en achteraf de toerist zelf bepaald wat hij of zij het waard vond.

Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten hoe jij kansen ziet voor de industrie om vanuit deze ‘sharing economy’ samen te werken?
De sharing economy is niet anders dan onbenutte producten aanbieden aan consumenten, zonder tussenkomst van een bedrijf, lees peer to peer. Een voorbeeld daarvan zijn privé woningen die nu tijdelijk aan toeristen worden verhuurd. Hier wordt een community omheen gebouwd waar aanbieders en consumenten van elkaar weten wie zij zijn en vervolgens het product wordt uitgewisseld. Daarna komt een wederzijdse beoordeling tot stand die weer met de community wordt gedeeld. De kansen voor de traditionele industrie is dat vooral distressed inventory via deze sharing kanalen kan worden aangeboden. Verder voorzie ik dat traditionele partijen die de functie van ‘middle man’ vervullen, het blijvend moeilijk zullen hebben.

Heb je tips voor andere marketeers hoe ze dit via communicatie kunnen uiten naar reizigers die reeds fan zijn van sharing concepten?
De marketeers moeten zorgen dat ze open staan voor een dialoog met de eindgebruiker van hun product. Maar belangrijker is dat de business hierop is ingesteld, het gaat niet om een marketing gimmick maar om een fundamentele verandering van de manier waarop de keten in elkaar zit.

Wat is jouw visie over hoe de deelmarkt zich op het gebied van reizen in de komende jaren verder zal ontwikkelen?
Het gebeurt al, de traditionele aanbieders zijn al onderdeel van de ‘sharing economy’. Een voorbeeld is dat professionele taxi bedrijven op Uber staan en vakantiehuizen-aanbieders op Airbnb, Housetrip & Roomlr.

Je hebt eerder op Emerce e-Travel gesproken. Wat is de meest waardevolle les die jij als marketeer hebt gehad aan het bijwonen van het evenement?
Het bijwonen van dit soort evenementen zorgt ervoor dat je nieuwe ideeën en inzichten krijgt van andere collega’s uit de reisindustrie, wat je eigen bedrijf weer verder kan helpen. Wat ik nog weet van de lessen van vorig jaar (en dat zal ook dit jaar verder gaan gebeuren) is dat de OTA’s richting metasearch websites gaan en dat de metasearch websites richting OTA’s gaan. Die les is werkelijkheid geworden.

Tot slot: het thema fast forward in online travel, hoe ziet onze industrie er over een jaar uit?
Onze industrie gaat heel hard groeien, vooral de enorme groei uit Azië en Oost Europa zal goed te zien zijn in de groei van reispartijen in Europa. Kijk alleen al naar de groei alleen in Nederland afgelopen jaar en dat in Amsterdam de toenemende stroom van toeristen al bijna niet bij te houden is. Dus over een jaar zit iedereen glimmend naar de bezettingsgraden en omzetcijfers van hun bedrijf te kijken. Verder zal de sharing economy bedrijven, vooral op het gebied van appartement verhuur in steden, explosief laten groeien. In Parijs alleen al zijn er 40.000 privé huizen te huur via Airbnb.

Nog geen kaarten voor #eTravel15 op 11 juni? Bestel je kaarten nog snel met TravelNext lezerskorting (t.w.v. 50 euro!) via onderstaande button:Bas Lemmens