Dat ’s werelds grootste bedrijf binnen de sharing economy hard doorgroeit en innoveert, werd gisteren weer bevestigd in een bericht dat ze een nieuwe producten gaan lanceren. Een nieuwe app, een nieuwe campagne en nieuwe features. De concurrentie stijgt…

App

Airbnb wil niet dat mensen de toerist uithangen, maar dat ze manier van reizen veranderen. Afgelopen week hebben ze in San Francisco een nieuwe app gelanceerd om mensen een vakantie op een andere manier te laten beleven. Of als ik het anders mag zeggen, om toeristen reizigers te laten worden en de omgeving rondom hen anders te beleven.

Airbnb staat natuurlijk voor het ontdekken van nieuwe plekken door unieke accommodaties aan te bieden, onderhand hebben al meer dan 80 miljoen mensen deze manier van reizen aangepakt. Ze hebben het slim aangepakt, personalisatie is hot want iedereen wil persoonlijk worden benaderd. Dus wat doet Airbnb? Juist, een feature binnen de app bouwen om persoonlijke voorkeuren van reizigers beter te begrijpen om een ‘bijna perfecte’ match te vinden.

Massatoerisme hetzelfde als naar de tandarts gaan

Het lijkt erop dat Airbnb niet alleen de traditionele economie tackelt, maar ook het beeld van de standaard toerist weg wilt werken. Daar zijn ze klaar mee. Het gaat niet meer om die ene foto bij de Eiffeltoren of voor de Golden Gate Bridge. Mensen zijn dat zat. En niet zo’n klein beetje ook, Airbnb laat weten dat er uit onderzoek is gebleken dat toeristen de drukte rond grote attracties net zo vervelend vinden als naar de tandarts gaan.

Campagne ‘Live There’

Vandaar de nieuwe campagne ‘Live There’, met als doel om mensen te inspireren om niet alleen op vakantie te gaan naar een bepaald land of een bepaalde stad, maar om ze te inspireren om daar te gaan wonen. Het massatoerisme is niet meer interessant, daar gaat het niet meer om. Er is nu plaats om echte hospitality te ontdekken en locals te leren kennen.

https://www.youtube.com/watch?v=1AtjOKph7-k

De ‘Live There’ campagne moet eigenschappen van buurtschappen in kaart brengen om daarna de reizigers aan te koppelen. Is het dan te vergezocht om te denken dat de populaire buurtschappen straks niet eens meer uit locals bestaat? Maar dat ze bestaan uit één grote bundel van toeristen die er een paar dagen verblijven?

Blog airbnb live there campagne

Guidebooks

Daarnaast zijn er gidsen beschikbaar voor reizigers met tips voor activiteiten op bestemmingen, geschreven door de hosts van de accommodaties om een echte community-feeling te creëren. Een leuke toevoeging natuurlijk, maar de organisatie verweeft zich steeds meer tussen andere organisaties. Hoe meer ze toevoegen, hoe meer concurrentie ze voor zichzelf creëren. Dat geldt ook voor deze guidebooks, want het is natuurlijk erg leuk dat de locals tips geven over de leukste eettentjes van elke buurt, maar daar hebben we Lonely Planet als koning in. Gaat Airbnb daar de concurrentiestrijd mee aan?

Blog airbnb guidebooks

Tja, niet alle berichten over de nieuwe ontwikkelingen bij Airbnb zijn positief. Laat staan de ‘oude ontwikkelingen’; Airbnb en hotels, Airbnb met musea en activiteiten en nu Airbnb met de reisgidsen. Als we al deze nieuwe toevoegingen en ontwikkelingen zien, kunnen we Airbnb dan blijven zien als de community die nergens een concurrent voor is? Of moeten we Airbnb zien als organisatie die op elke toeristisch gebied de concurrentie aangaat?

Wat denk jij?

Door: Tessa de Rouw

Credits headerafbeelding: Pexels (CC)