Onze vaste blogger Martin van Kranenburg mocht op het Travelmedia congres (TMCongres) de Vlaamse toehoorders enthousiast meenemen in de wereld van het online overtuigen. Martin heeft al veel blogs geschreven over de principes van Cialdini en nam de bezoekers mee met tips over conversieverhoging. Opvallend was dat op dit congres bijna geen Belgen bekend waren met de Influence principes van Cialdini.

De bijbel voor de reisbranche volgens Martin

Don’t make me think – Steve Krug. Laat een bezoeker niet nadenken bij het uitvoeren van een taak, 95% van de beslissingen nemen we onbewust. Overtuig niet de bezoeker, maar overtuig het brein en probeer met behulp van psychologie de klant te overtuigen om de taak uit te voeren.

Martin presenteerde de principes met een focus op de reisbranche.

  1. Sociale bewijskracht
    Slecht 14% vertrouwt de mening van een bedrijf. 70% vertrouwt de mening van anderen. Gebruik de powerwords en zorg dat je de juiste emotie triggert. Lees meer >>>
  2. Autoriteit
    Plaats logo’s, die geven vertrouwen. Laat zien bij welke brancheorganisaties je aangesloten bent, en desnoods welke betaalmethoden je hebt. Lees meer >>>
  3. Schaarste
    Iets missen of verliezen doet heel veel meer pijn dan iets winnen. Kijk naar Booking.com hoe zij dit principe inzetten. Laat zien wat er nog beschikbaar is en toon de schaarste. Schaarsteteksten, of verliestaal werkt. Zeg niet “Meldt je aan en je ontvangt de nieuwsbrief” maar gebruik “Mis de komende aanbiedingen niet, schrijf je in” Lees meer >>>
  4. Commitment en consistentie
    Zorg dat je je doel helder houdt. Communiceer consistent en focus op het klantdoel. Lees meer >>>
  5. Sympathie
    Laat weten wie je bent. Toon in je “Over ons” de medewerkers en vertel vanuit je persoonlijke ik. Mensen willen zaken doen met mensen, echte mensen. Gebruik dus geen stock-foto’s maar echte beelden. Lees meer >>>
  6. Wederkerigheid
    Geef info gratis, als je geeft, dan krijg je. Lees meer >>>
  7. Design
    Deze laatste is een persoonlijke van Martin. Hij bedacht de 3 O’s, Onrustig, Onzeker en Ontzettend snel. Zorg voor een sturend design, leg de focus op de juiste elementen in de pagina. Help de bezoeker in zijn onrust door subtiel te sturen. Dat kan met kleine pijltjes, kleuren, of de personen in de foto de juiste kant op te laten kijken.

Nog een aantal concrete tips

Tot slot nog concrete tips van Martin waar je als reisorganisatie morgen al iets mee kunt:

  • Test elke dag en maak beslissingen gebaseerd op feiten.
  • Mensen onthouden beelden, geen tekst. Zorg voor de sfeer die aansluit bij je identiteit.
  • Start met de powerwords al in Google, in je SEO en SEA teksten.
  • Let er op dat het lettertype niet te klein is, gebruik een lettertype met een grootte van minimaal 12.
  • Het tonen van een telefoonnummer verhoogt de online conversie, het straalt menselijkheid en vertrouwen uit.

Credits headerafbeelding: Gotcredit (CC)