• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De bijbel: Overtuigen in de reisbranche volgens Cialdini #TMcongres

3 juni 2015 door Roy Platje

Onze vaste blogger Martin van Kranenburg mocht op het Travelmedia congres (TMCongres) de Vlaamse toehoorders enthousiast meenemen in de wereld van het online overtuigen. Martin heeft al veel blogs geschreven over de principes van Cialdini en nam de bezoekers mee met tips over conversieverhoging. Opvallend was dat op dit congres bijna geen Belgen bekend waren met de Influence principes van Cialdini.

De bijbel voor de reisbranche volgens Martin

Don’t make me think – Steve Krug. Laat een bezoeker niet nadenken bij het uitvoeren van een taak, 95% van de beslissingen nemen we onbewust. Overtuig niet de bezoeker, maar overtuig het brein en probeer met behulp van psychologie de klant te overtuigen om de taak uit te voeren.

Martin presenteerde de principes met een focus op de reisbranche.

  1. Sociale bewijskracht
    Slecht 14% vertrouwt de mening van een bedrijf. 70% vertrouwt de mening van anderen. Gebruik de powerwords en zorg dat je de juiste emotie triggert. Lees meer >>>
  2. Autoriteit
    Plaats logo’s, die geven vertrouwen. Laat zien bij welke brancheorganisaties je aangesloten bent, en desnoods welke betaalmethoden je hebt. Lees meer >>>
  3. Schaarste
    Iets missen of verliezen doet heel veel meer pijn dan iets winnen. Kijk naar Booking.com hoe zij dit principe inzetten. Laat zien wat er nog beschikbaar is en toon de schaarste. Schaarsteteksten, of verliestaal werkt. Zeg niet “Meldt je aan en je ontvangt de nieuwsbrief” maar gebruik “Mis de komende aanbiedingen niet, schrijf je in” Lees meer >>>
  4. Commitment en consistentie
    Zorg dat je je doel helder houdt. Communiceer consistent en focus op het klantdoel. Lees meer >>>
  5. Sympathie
    Laat weten wie je bent. Toon in je “Over ons” de medewerkers en vertel vanuit je persoonlijke ik. Mensen willen zaken doen met mensen, echte mensen. Gebruik dus geen stock-foto’s maar echte beelden. Lees meer >>>
  6. Wederkerigheid
    Geef info gratis, als je geeft, dan krijg je. Lees meer >>>
  7. Design
    Deze laatste is een persoonlijke van Martin. Hij bedacht de 3 O’s, Onrustig, Onzeker en Ontzettend snel. Zorg voor een sturend design, leg de focus op de juiste elementen in de pagina. Help de bezoeker in zijn onrust door subtiel te sturen. Dat kan met kleine pijltjes, kleuren, of de personen in de foto de juiste kant op te laten kijken.

Nog een aantal concrete tips

Tot slot nog concrete tips van Martin waar je als reisorganisatie morgen al iets mee kunt:

  • Test elke dag en maak beslissingen gebaseerd op feiten.
  • Mensen onthouden beelden, geen tekst. Zorg voor de sfeer die aansluit bij je identiteit.
  • Start met de powerwords al in Google, in je SEO en SEA teksten.
  • Let er op dat het lettertype niet te klein is, gebruik een lettertype met een grootte van minimaal 12.
  • Het tonen van een telefoonnummer verhoogt de online conversie, het straalt menselijkheid en vertrouwen uit.

Credits headerafbeelding: Gotcredit (CC)

Gerelateerde Berichten

  • De psychologie van het overtuigen: commitment en consistentie

    Het door Robert Cialdini geformuleerde principe van commitment en consistentie is een belangrijk beïnvloedingswapen om…

  • De psychologie van het overtuigen: sociale bewijskracht

    Wat moet je als marketeer als jouw website optimaal vindbaar is? Uitblinkt in gebruikersgemak? Hoe…

  • Twittergids Reisbranche live!

    Lijstjes, lijstjes dat maakt iedereen nieuwsgierig. Iedereen wil weten waar hij staat in de lijst.…

  • De psychologie van het overtuigen: commitment en consistentie

    Het door Robert Cialdini geformuleerde principe van commitment en consistentie is een belangrijk beïnvloedingswapen om…

  • De psychologie van het overtuigen: sociale bewijskracht

    Wat moet je als marketeer als jouw website optimaal vindbaar is? Uitblinkt in gebruikersgemak? Hoe…

  • Twittergids Reisbranche live!

    Lijstjes, lijstjes dat maakt iedereen nieuwsgierig. Iedereen wil weten waar hij staat in de lijst.…

Categorie: E-commerce Tags: Cialdini, de psychologie van het overtuigen, reviews, social proof

Over Roy Platje

Sinds vele jaren is Roy actief in de online wereld. Bij bedrijven als Terberg Leasing en Bol.com als operationeel verantwoordelijke. En later bij Peter Langhout Reizen en Europeesche Verzekeringen in E-business Management functies.
Sinds 2008 houdt Roy zich full time bezig met RED Online Marketing, een marketing bureau bureau wat zich volledig focust op de reisbranche. Strategie, Email en Google AdWords campagnes vormen de kernactiviteit. Roy was tevens eigenaar van BoekVandaag.nl welke in 2013 verkocht is aan Travelbird.
Zie ook mijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Hot topics voor de online reiswereld volgens het marketingfacts jaarboek 2015/2016 - TravelNext schreef:
    22 juni 2015 om 09:24

    […] Klanten zijn breinen. En die breinen bepalen uiteindelijk hun gedrag. In die zin levert de psychologie de kennisgrondslag voor marketing. Toch is er in de praktijk nog maar weinig aandacht voor psychologie. Als marketeers één ding mee zouden moeten nemen van het hot topic psychologie, dan zou het zijn dat we veel te veel leunen op de rationaliteit van de consument. In werkelijkheid doet ons rationele bewustzijn het liefst zo weinig mogelijk en laat veel over aan ons onderbewuste intuïtieve systeem. […]

  2. Een cognitieve tactiek om keuzes van 'travelconsumenten' te sturen - TravelNext schreef:
    5 augustus 2015 om 12:02

    […] het boekingsproces. Schaarste, volgens psychologie en marketing professor Robert Cialdini – in deze blog eerder beschreven – is een van die principes dat dingen aantrekkelijker lijken wanneer hun beschikbaarheid […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel Booking.com TripAdvisor destinatiemarketing travel reizen Social Media TUI technologie Vakantiebeurs Expedia Google reviews hotels onderzoek NHTV KLM Facebook instagram Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext