• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Augustus Travelmaand #2 – Dierentuinen ook online steeds populairder

13 augustus 2014 door Rens Dietz

Gisteren verscheen een nieuwsbericht dat dierentuinen als dagje uit steeds populairder worden. Dat is ook te zien met een social media analyse: dierentuinen worden steeds meer besproken en voeren zelf ook een steeds actiever social media beleid. Daarom leek het me geschikt om in deel 2 van het vierluik ‘Augustus Travelmaand‘ stil te staan bij dierentuinen. 

Artis veruit meest besproken

Voor dit overzicht heb ik de 10 populairste dierenparken van Nederland met elkaar vergeleken. Ik heb gekeken over welk dierenpark de meeste berichten verschijnen op social media. Dat is Artis. De grootste pieken waren op 19 maart (onechte gaviaalvrouwtje overleden) en 6 juni (Artis op zijn kop voor zieke kinderen). Maar niet alleen deze piekdagen zorgen ervoor dat Artis het meest besproken is; Artis wordt continu veel besproken op social.

dierentuinen2

De social media buzz van veel dierentuinen wordt hoog gehouden door berichten zoals “lekker dagje naar [dierentuin X]”. Dit zorgt ervoor dat, net als we zagen bij de attractieparken, het sentiment van de dierentuinen elkaar nauwelijks ontloopt. Zie hier bijvoorbeeld alle berichten die de afgelopen maand over Artis zijn verschenen (en verander de zoekopdracht voor ieder andere willekeurige dierentuin).

Social media strategie

De Nederlandse dierentuinen hebben online een flinke fanbase opgebouwd. Diergaarde Blijdorp spant de kroon met zo’n 47.000 Facebookfans en zo’n 20.000 Twittervolgers. Dit is overigens deels nog de verdienste van de #feyblij-campagne. Los van de fans en volgers, zie ik enorm veel leuke interacties met de community’s, goede webcare (ook in crisistijd), veel mooie foto’s en informatieve statusupdates. Helaas zitten er ook onbeantwoorde vragen tussen. De dierentuinen die wat ons betreft het beste met social media omgaan, zijn:

dierentuinen3Dierenpark Amersfoort heeft social media erg goed op orde. Ze delen snel nieuws als er nieuwe dieren zijn geboren, ze zijn informatief en delen ook lollige content. Het hoogtepunt is de welpcam, waar mensen via het web live konden kijken naar pasgeboren welpjes. De enorme hoeveelheid foto’s die mensen delen (en die Dierenpark Amersfoort op hun beurt ook weer deelt) toont de betrokkenheid van de fans. Ook monitoort Dierenpark Amersfoort actief: ook berichten zonder directe @-mention worden opgepakt / geretweet. Het is mooi om te zien hoe per platform unieke content wordt gemaakt. Zie hieronder enkele leuke voorbeelden rondom de pasgeboren tijgerdrieling:

  • Voorbeeld 1 Post
  • Voorbeeld 2 Foto
  • Voorbeeld 3 Tweet

Naast Dierenpark Amersfoort vallen ook Artis, Blijdorp, Dolfinarium en Apenheul in positieve zin op. Heb jij ook (leuke) ervaringen met dierentuinen op social media. Deel ze dan hieronder!

Gerelateerde Berichten

  • Augustus Travelmaand #3 – Landal Greenparks scoort op social

    Vakantieparken in Nederland blijven populair. Hoewel velen tijdens de zomermaanden kiezen voor een vakantie in…

  • Augustus Travelmaand #4 – Amsterdamse musea domineren sociale media landschap

    In de laatste aflevering van de Augustus Travelmaand kijk ik naar musea in Nederland. En…

  • Augustus Travelmaand #1 - Efteling heerst op social media

    In augustus zijn veel Nederlanders met hun hoofd bij vakantie en andere vrijetijdsbestedingen. En wij…

  • Augustus Travelmaand #3 – Landal Greenparks scoort op social

    Vakantieparken in Nederland blijven populair. Hoewel velen tijdens de zomermaanden kiezen voor een vakantie in…

  • Augustus Travelmaand #4 – Amsterdamse musea domineren sociale media landschap

    In de laatste aflevering van de Augustus Travelmaand kijk ik naar musea in Nederland. En…

  • Augustus Travelmaand #1 - Efteling heerst op social media

    In augustus zijn veel Nederlanders met hun hoofd bij vakantie en andere vrijetijdsbestedingen. En wij…

Categorie: Social media Tags: coosto, Dierentuinen

Over Rens Dietz

Rens is medeverantwoordelijk voor de Marketing & Communicatie bij Coosto. Coosto is een social media monitoring en webcare tool. Coosto indexeert sociale netwerksites, nieuwssites, blogs en fora. Coosto gebruikt daarvoor een speciaal ontwikkeld en uniek webarchief dat dagelijks wordt aangevuld met miljoenen berichten vanuit meer dan 390.000 bronnen. Hierdoor is het eenvoudig om online ontwikkelingen te volgen en onderzoeken.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Webcare inzet van touroperators - TravelNext schreef:
    5 september 2014 om 11:30

    […] ik ook graag met jullie delen op deze blog. Zie het als een toegift van Augustus Travelmaand; 1, 2, 3, […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google TUI Expedia destinatiemarketing mobiel Vakantiebeurs instagram KLM Social Media hotels Facebook onderzoek NHTV reizen technologie TripAdvisor reviews travel Booking.com Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring