• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Augustus Travelmaand #3 – Landal Greenparks scoort op social

20 augustus 2014 door Rens Dietz

Vakantieparken in Nederland blijven populair. Hoewel velen tijdens de zomermaanden kiezen voor een vakantie in het buitenland, toont een social media analyse dat de afgelopen jaren in de zomer extra veel werd gesproken over vakantieparken. Ook deze zomer zien we weer een toename in het aantal berichten. Daarom in deel 3 van het vierluik ‘Augustus Travelmaand’: vakantieparken.

Voor dit overzicht heb ik gebruik gemaakt van dit lijstje met 20 vakantieparkketens. Ik heb gemeten vanaf 1 februari tot en met 31 juli.

Landal veruit het meest besproken

Het meest besproken vakantiepark op social media is (met afstand) Landal Greenparks. Landal heeft in Bas Hoogland een commercieel directeur die erg actief is op Twitter en veel buzz genereert.

Ook zijn aangekondigde afscheid leverde wat buzz op. Hoewel zijn inspanningen zorgen voor een mooi aandeel in de activiteit, wordt Landal ook het meest besproken als je zijn inspanningen uitsluit. Landal is dus het vakantiepark met de grootste naamsbekendheid: het is hun eigen verdienste dat zij zoveel worden besproken.

vakantieparken 2

Na Landal Greenparks wordt Center Parcs het meest besproken, gevolgd door Roompot. Waar de activiteit bij Center Parcs heel stabiel is, heeft Roompot de buzz vooral te danken aan de hoge activiteit op 12 juli: Roompot riep namelijk in een actie mensen op om Roompot te noemen in een reactie. Droomparken en Oostappen complementeren de top-5. Let wel, de crisis bij Oostappen was toen nog niet aan de gang.

Landal ook het meest sociaal

Als ik het social media beleid van de vakantieparken kritisch bekijk, voert ook hier Landal de ranglijst aan. Los van het feit dat zij een enorm actieve commercieel directeur hebben en de grootste fanbase bezitten (meeste volgers en likes), heeft Landal ook de meeste berichten verstuurd via social media. Niet alleen eigen content, ook enorm veel reacties. Niet alleen standaard webcarereacties, ook meedenkende reacties. Tevens stimuleren ze actief dat gasten content delen.

vakantieparken 3b

Hierbij enkele voorbeelden van goede posts van Landal Greenparks:

  • Voorbeeld 1, Facebook foto
  • Voorbeeld 2, Twitter status
  • Voorbeeld 3, Facebook foto

Ook Roompot is erg actief, met name op Facebook staan zij veel in contact met hun fanbase (zowel na een klacht als na een compliment). Ze brengen hun nieuws op ludieke wijze en ze publiceren geslaagde winacties. Hogenboom verstuurt na Landal en Roompot de meeste berichten via social. Ook zij maken goede content en zorgen voor interactie (zie onder deze foto). Center Parcs en RCN Vakantieparken hebben ook een actief beleid met leuke content én webcare.

Tegenover deze goede voorbeelden staan ook vakantieparken waar voldoende ruimte is voor verbetering, zoals Oostappen. Op de volgende tweets (1–2–3–4–5), waarin de naam Oostappen staat + #fail wordt niet gereageerd. Net als op onderstaande berichten:

  • Voorbeeld 1, Twitter status
  • Voorbeeld 2, Twitter status

De verschillen tussen de vakantieparken zijn groot, maar de meeste parken hebben hun social media goed op orde. Landal Greenparks steekt er bovenuit, mede door hun eigen actieve social media gebruik. Heb jij ervaringen met social media gebruik door vakantieparken? Ervaar je hetzelfde als de statistieken aantonen? Ik hoor het graag!

Bericht door TravelNext.

Bericht door TravelNext.

Gerelateerde Berichten

  • Augustus Travelmaand #2 – Dierentuinen ook online steeds populairder

    Gisteren verscheen een nieuwsbericht dat dierentuinen als dagje uit steeds populairder worden. Dat is ook te zien…

  • Augustus Travelmaand #4 – Amsterdamse musea domineren sociale media landschap

    In de laatste aflevering van de Augustus Travelmaand kijk ik naar musea in Nederland. En…

  • Augustus Travelmaand #1 - Efteling heerst op social media

    In augustus zijn veel Nederlanders met hun hoofd bij vakantie en andere vrijetijdsbestedingen. En wij…

  • Augustus Travelmaand #2 – Dierentuinen ook online steeds populairder

    Gisteren verscheen een nieuwsbericht dat dierentuinen als dagje uit steeds populairder worden. Dat is ook te zien…

  • Augustus Travelmaand #4 – Amsterdamse musea domineren sociale media landschap

    In de laatste aflevering van de Augustus Travelmaand kijk ik naar musea in Nederland. En…

  • Augustus Travelmaand #1 - Efteling heerst op social media

    In augustus zijn veel Nederlanders met hun hoofd bij vakantie en andere vrijetijdsbestedingen. En wij…

Categorie: Online PR en branding, Social media Tags: coosto, Facebook, Landal GreenParks, Rens Dietz, Twitter, vakantieparken

Over Rens Dietz

Rens is medeverantwoordelijk voor de Marketing & Communicatie bij Coosto. Coosto is een social media monitoring en webcare tool. Coosto indexeert sociale netwerksites, nieuwssites, blogs en fora. Coosto gebruikt daarvoor een speciaal ontwikkeld en uniek webarchief dat dagelijks wordt aangevuld met miljoenen berichten vanuit meer dan 390.000 bronnen. Hierdoor is het eenvoudig om online ontwikkelingen te volgen en onderzoeken.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Webcare inzet van touroperators - TravelNext schreef:
    5 september 2014 om 11:43

    […] ik ook graag met jullie delen op deze blog. Zie het als een toegift van Augustus Travelmaand; 1, 2, 3, […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com TripAdvisor Airbnb technologie Vakantiebeurs Expedia instagram travel TUI reviews KLM Social Media onderzoek hotels NHTV destinatiemarketing Facebook reizen Google mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext