• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Augustus Travelmaand #4 – Amsterdamse musea domineren sociale media landschap

27 augustus 2014 door Rens Dietz

In de laatste aflevering van de Augustus Travelmaand kijk ik naar musea in Nederland. En wees eerlijk: het is deze maand ook écht museumweer. Eerder dit jaar verscheen een bericht in de pers dat musea steeds populairder zijn onder jongeren omdat veel musea activiteiten ontplooien en omdat het een stuk betaalbaarder is dan andere dagjes uit. Het jaar 2013 trok ook 21% meer museumbezoekers dan 2012. Kortom, het lijkt goed te gaan met de Nederlandse musea.

Rijksmuseum het meest besproken museum

De heropening van het Rijksmuseum in 2013 heeft het museum geen windeieren gelegd: in 2013 was ‘het Rijks’ het best bezochte museum van Nederland en aan de activiteit op sociale media te zien hebben ze deze lijn in 2014 doorgetrokken. Ook de ‘buren’ van het Stedelijk Museum en het Van Gogh Museum werden veel besproken. Het Openluchtmuseum in Arnhem werd opvallend veel besproken op social media (het trekt immers flink minder bezoekers dan de Amsterdamse musea, maar het is kennelijk wel de moeite waard om erover te praten online).

2musea

Opvallend in deze top-5 is het Mauritshuis: dit museum werd heropend in juni. Dat zorgde voor zoveel social media activiteit dat de achterstand van de periode daarvoor direct werd ingehaald. Het vernieuwde Mauritshuis werd op social media erg positief besproken. ‘Meisje met de parel’ is trending topic tijdens het afgelopen half jaar:

4museaAantal berichten en bijbehorend sentiment van het Mauritshuis, per week weergegeven tussen 1 februari 2014 en 31 juli 2014.

Van Gogh het meest sociaal

Tijdens de analyse viel me op hoe actief musea omgaan met webcare. De grote musea handelen allemaal vragen, klachten en complimenten af via Twitter en Facebook. De fanbases zijn enorm en deze worden goed onderhouden met leuke content. Voor de meeste musea geldt dat zij dit zowel in het Engels als in het Nederlands doen. Kröller-Müller verdient speciale aandacht: zij produceren de meeste posts van alle musea en zijn dus enorm actief online. Ondanks dat hun fanbase kleiner is dan de Amsterdamse musea (en dat zal vermoedelijk altijd zo blijven), zorgen zij hiervoor tóch voor fan activatie.

3museaHet Van Gogh Museum heeft de grootste fanbase en dat is geen toeval: ze verspreiden enorm leuke verhalen en tips over Van Gogh en combineren dat met relevantere content zoals museumfeitjes, call-to-actions en winacties. Het Van Gogh Museum is dan ook het meest sociale museum. Zie hier enkele sterke voorbeelden:

Voorbeeld 1; Facebook foto

Voorbeeld 2; Twitter status

Voorbeeld 3; Facebook post 

Klik hier voor alle eerdere Augustus Travelmaand edities:

augustus travelmaand #3

augustus travelmaand #2

augustus travelmaand #1

Gerelateerde Berichten

  • Augustus Travelmaand #3 – Landal Greenparks scoort op social

    Vakantieparken in Nederland blijven populair. Hoewel velen tijdens de zomermaanden kiezen voor een vakantie in…

  • Augustus Travelmaand #1 - Efteling heerst op social media

    In augustus zijn veel Nederlanders met hun hoofd bij vakantie en andere vrijetijdsbestedingen. En wij…

  • Augustus Travelmaand #2 – Dierentuinen ook online steeds populairder

    Gisteren verscheen een nieuwsbericht dat dierentuinen als dagje uit steeds populairder worden. Dat is ook te zien…

  • Augustus Travelmaand #3 – Landal Greenparks scoort op social

    Vakantieparken in Nederland blijven populair. Hoewel velen tijdens de zomermaanden kiezen voor een vakantie in…

  • Augustus Travelmaand #1 - Efteling heerst op social media

    In augustus zijn veel Nederlanders met hun hoofd bij vakantie en andere vrijetijdsbestedingen. En wij…

  • Augustus Travelmaand #2 – Dierentuinen ook online steeds populairder

    Gisteren verscheen een nieuwsbericht dat dierentuinen als dagje uit steeds populairder worden. Dat is ook te zien…

Categorie: Social media, Webanalytics Tags: coosto, musea, Rens Dietz, Social Media

Over Rens Dietz

Rens is medeverantwoordelijk voor de Marketing & Communicatie bij Coosto. Coosto is een social media monitoring en webcare tool. Coosto indexeert sociale netwerksites, nieuwssites, blogs en fora. Coosto gebruikt daarvoor een speciaal ontwikkeld en uniek webarchief dat dagelijks wordt aangevuld met miljoenen berichten vanuit meer dan 390.000 bronnen. Hierdoor is het eenvoudig om online ontwikkelingen te volgen en onderzoeken.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Webcare inzet van touroperators - TravelNext schreef:
    5 september 2014 om 13:54

    […] Gisteren organiseerde HeadOffice NL het evenement Contentmarketing in de Vrije Tijd sector. De bezoekers van het event kregen een fraai boekje als give-away. Onderdeel hiervan was een Coosto-onderzoek naar het gebruik van Twitter onder touroperators. Deze statistieken wil ik ook graag met jullie delen op deze blog. Zie het als een toegift van Augustus Travelmaand; 1, 2, 3, 4. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb travel TripAdvisor Expedia Facebook onderzoek mobiel instagram Social Media reviews NHTV destinatiemarketing reizen Google TUI Booking.com KLM technologie hotels Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring