• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

‘Bedenktijd op online reisboekingen niet reëel’

1 september 2011 door Redactie Twinkle

Na branchekoepel ANVR heeft ook Thuiswinkel.org laten weten geen gat te zien in een bedenktijd op online reisaankopen. Beide belangenorganisaties stellen dat de aard van het product zich niet leent voor een mogelijkheid tot herroeping.

De ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) en Thuiswinkel.org reageren op Kamervragen van PvdA-leden Martijn van Dam en Sharon Dijksma. Vorige week verzochten zij minster Verhagen van Economische Zaken de voors en tegens van zo’n bedenktijd te onderzoeken.

Martijn Hos van Thuiswinkel.org noemt de voorgestelde oplossing ‘allesbehalve wenselijk. Een bedenktijd gaat ondernemingen én consumenten handenvol geld kosten.’

Geen garantie en forse kosten
De public affairs manager noemt op de site van de belangenvereniging enkele redenen waarom de aard van het product reizen zich verzet tegen een bedenktijd zoals die op fysieke producten: ‘Dit komt omdat op het moment van boeking voor een specifieke klant voor een specifieke prijs capaciteit wordt gereserveerd. Bij herroeping bestaat geen garantie dat de reisonderneming de klant een gelijkwaardig alternatief kan bieden. Ook kunnen annuleringskosten die worden doorberekend aan de webwinkel fors oplopen.’

Keten van leveranciers
De ANVR wijst ook op het specifieke karakter van reisboekingen, waarbij vaak een keten van leveranciers betrokken is. ‘Al deze leveranciers, over het algemeen in het buitenland gevestigd, hanteren andere betalingsvoorwaarden en -termijnen, maar ze maken wel deel uit van een keten om te komen tot één vakantiereis’, schrijft de belangenclub op de eigen site.

Verdienmodel
De ANVR voegt toe dat het huidige verdienmodel van de reisbranche erop is gericht de klant zoveel mogelijk voordeel te geven door vakanties scherp in te kunnen kopen: ‘Dit verdienmodel doorbreken zou direct gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van de reissom.’

Spijkers op laag water
Van Dam en Dijksma wijzen minister Verhagen (Economische Zaken, Landbouw & Innovatie) er onder meer op dat veel consumenten onbedoeld kosten maken doordat ze zelf een fout maken bij het opgeven van voorkeuren of het invullen van gegevens. Hos vindt dat de Kamerleden spijkers op laag water zoeken: ‘Nu al is er een wettelijke plicht om klanten vóór het sluiten van de overeenkomst een herstelmogelijkheid te bieden en hen daarover te informeren.’

Stap voor stap akkoord
Frank Oostdam, directeur van de ANVR, stelt: ‘Een ‘simpele tikfout is minder snel gemaakt dan de PvdA doet voorstellen. Bij het boeken van een reis via internet moet men stap voor stap tal van gegevens actief invoeren, waarbij uiteindelijk gevraagd wordt of je akkoord gaat met de boeking en of je dit wil bevestigen.’

De directeur voegt toe dat ‘per ongeluk’ een reis boeken dan niet echt van toepassing is. ‘En moet er toch nog een beperkte wijziging worden doorgevoerd, dan bedragen de kosten volgens de ANVR-voorwaarden 27 euro.’

Flexibiliteit
Toch opperde Oostdam deze week op Twitter enige flexibiliteit van reisorganisaties als klanten onbedoeld een fout maken in hun boeking:

Klik voor de vergroting

De ANVR en Thuiswinkel.org zullen hun visie op de geopperde bedenktijd kenbaar maken aan Verhagen.

Gerelateerde Berichten

  • Nederlanders vaker en langer online (STIR)

    Het aantal internetters is in Nederland in 2007 gestegen tot meer dan 11 miljoen mensen.…

  • Lidl start online reisverkoop in Nederland

    Lidl begint volgende week met de verkoop van reizen op de Nederlandse markt. De supermarktketen…

  • Oad lanceert online reismerk OadXL en reorganiseert

    De Oad Groep heeft met Oadxl.nl een nieuwe website gelanceerd, waarop ook aanbod van andere…

Categorie: E-commerce Tags: ANVR, bedenktijd, Frank Oostdam, herroepingsrecht, Kamervragen, Martijn Hos, martijn van Dam, minister verhagen, reisverkoop, Sharon Dijksma, Thuiswinkel.org

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor Booking.com reizen hotels reviews TUI Google Vakantiebeurs destinatiemarketing travel Facebook instagram KLM NHTV mobiel technologie Social Media onderzoek Airbnb Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring