Het belang van social media voor de mobiele reisagent #Traveltrendtalk

948

Reisbureaus zijn de afgelopen jaren redelijk uit het straatbeeld verdwenen. Daarentegen starten steeds meer zelfstandig of mobiele reisadviseurs. Eenpitters die bij je thuis komen om je vakantie te plannen en boeken. Naar verwachting zijn er over enkele jaren zo’n 3000 mobiele reisagenten in Nederland. Ik sprak met Claire van Vrijberghe de Coningh, een van die mobiele reisagenten die na een carrière als eigenaar van een social media bureau nu weer terug in travel is en als geen ander begrijpt wat het belang van social is.

Na het runnen van een van de eerste social media bureaus ben je terug het toerisme in gegaan om te werken als mobiel reisagent. Wat was hierbij je belangrijkste reden?

”In het toerisme ben ik mijn hart verloren. Als ik alleen al denk aan reizen krullen mijn mondhoeken omhoog, maakt mijn hart een sprongetje en vult mijn buik zich met vlinders. Het is een branche met hoge pieken en diepe dalen. Vreemd genoeg heeft social media hier nog geen groot aandeel in verworven. Als social media expert en mobiel reisagent wil ik zorgen dat van binnenuit ook het toerisme eindelijk de mogelijkheden gaat benutten en social media leert te omarmen. Hierin zie ik mijn onderscheidend vermogen en de mogelijkheid om een early adopter te zijn in de branche waar ik zoveel van houd.” 

Je werkt nu als mobiel reisagent voor TUI @ Home. Wat houdt dit precies in?

”TUI at Home is een succesvolle franchiseformule van TUI. Ik ben als ondernemer aangesloten wat betekent dat ik handel onder het krachtige imago van TUI terwijl ik de vrijheid behoud die ik als ondernemer heb. Voor mij is dit een ideale situatie. Er is bijna geen reisorganisatie die ik niet kan boeken (van TUI tot Neckermann Reizen en van Silverjet Vakanties tot aan Tenzing Travel) inclusief vluchten. Ik ben en blijf dol op IATA, alles wat met airlines aankomt. Vooral nu mijn vriend bezig is met zijn pilotenopleiding, kan ik uren zoet zijn in het Amadeus reserveringssysteem dat weer gekoppeld is aan IATA.”

Wat onderscheid jou als agent ten aanzien van anderen?

”Ik ben 24/7 online bereikbaar via social media onder ander Twitter, Facebook, YouTube en LinkedIn. Ik vind het heerlijk om reizen uit te zoeken voor bloggers, influencers en vloggers. Dit is dan ook een specifieke doelgroep waar ik me op richt maar ook voor mensen die simpelweg geen flauw idee hebben waar hun volgende reis naar toe zou moeten gaan. Aan de hand van wat zij zelf via social media delen, kan ik een passend reisvoorstel doen. Op die manier kun je de voorpret van het zelf uitzoeken verpakken in een cadeautje waarbij de voorpret begint met het aftellen van de dagen. Je haalt als reisagent het eindeloos zoeken, frustraties en negatieve aspecten weg. In plaats van alleen het horen van verhalen zie ik ook foto’s en filmpjes. Doordat het visueel is ben ik ook continue met een vakantie mindset aan het werk.” 

Hoe kom je als zelfstandige adviseur aan je klanten?

”Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn, blogs en mijn eigen netwerk. Dagelijks ben ik bezig met het verwerken van content. Wie heeft er vakantiekriebels, reiswensen of is net op vakantie geweest en verheugt zich nu al op de volgende reis? Ik ben dagelijks bezig met reageren en mijn contacten online onderhouden. Heerlijk vind ik dat!”

Welke content werkt voor jou het beste om op social media te delen?

”Ik reageer enorm veel op content die door anderen wordt geplaatst. Als iemand iets post waar hij/zij hulp bij nodig heeft, deel ik het regelmatig. Daarnaast blog ik ook zelf (op Clairesmission.com) en deel ik dit op social media. Net zoals mijn ondernemersavonturen. Deze diversiteit zorgt ervoor dat mijn gunfactor hoog blijft en mensen met mij mee willen denken.”

‘Duur, alleen voor verre reizen, kun je toch zelf’. Er zijn best wat vooroordelen over zelfstandig reisadviseurs. Hoe verpak je dit in je content?

”Ik lever maatwerk. Je kunt inderdaad kiezen uit goedkopere aanbieders en als je dat wilt, zou ik zeggen boek. Als je de reis van je leven wilt maken, dan moet je bij mij zijn. Dat is de garantie die ik lever. Verder is het denk ik belangrijk dat je niet alleen maar aan het zenden bent: “KOOP DIT” BOEK NU. Maar ga voor interactie.” 

Het managen van alle social media kan nogal als een dagtaak worden ervaren. Hoe zie jij dit? Gebruik je bijvoorbeeld tools om het makkelijker te maken?

Mijn laptop staat 24/7 aan, net zoals mijn telefoon en iPad. Ik kan mijzelf niet meer herinneren wanneer de laatste keer was dat ik offline ging. Wel heb ik inderdaad wat productiviteitstools. Zo gebruik ik voor Twitter http://unfollowerstats.com, om bij te houden wie mij wel en niet terug volgt. Daarnaast ken ik tientallen tools, waaronder Hootsuite. Het belangrijkste kanaal (en mijn persoonlijke favoriet) is nog steeds Twitter. Maar de Messenger’s maken een snelle opmars.”

KLM heeft afgelopen week emoji service via Messenger gelanceerd. Zij zijn al ver met Messenger als tool. Hoe werkt dat bij jou?

”Messenger wordt echt het belangrijkste middel. Ik heb straks geen telefoonabonnement meer nodig omdat mensen via Messenger bellen. Ik gebruik zowel de bedrijfspagina messenger als mijn persoonlijke messenger. Die laatste is dus ook aan mijn persoonlijke profiel gekoppeld. Die koppeling moet je als zelfstandige ook loslaten.”

Hoe houd je alle trends bij in je drukke bestaan?

”Door via social media de juiste kanalen en personen te volgen. Zelf kijk ik veel naar Mashable. Als er iets nieuws is, ga ik het gelijk proberen of het werkt of niet.” 

Welke tips geef je andere zelfstandig reisadviseurs voor hun social media?

”Begin eens met wat fijne blogs te volgen en te reageren op artikelen. Niet alleen TravelNext is een fijn platform, maar ook veel bloggers zijn geweldig. Deel je kennis, laat zien wie je bent en waar je voor staat. Wanneer je iedere zaterdag op het voetbalveld staat om je kinderen aan te moedigen en je ziet een moeder op Twitter net een Tweet plaatsen, dat ze klaar is met de winter. Maak of deel dan een foto, een selfie desnoods en reageer dat je precies weet wat ze bedoelt en dat je graag een reis voor haar samenstelt. De mogelijkheden zijn eindeloos, wees creatief en geniet.” 

DELEN
Vorig artikelTravelTrends: ontwikkelingen van Airbnb en Uber in MENA landen
Volgend artikelWerken met digital nomads in de reiswereld. ”Het is een feest!”
Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER