Je kon er op wachten natuurlijk. In Amerika wordt begin 2018 het eerste bierhotel geopend – inclusief bier garten. Geen lifestyle, wel hip. En een sterk teken dat het biertoerisme nog volop in ontwikkeling is.

All-time Top Brewery on Planet Earth

Stone Brewing uit San Diego is een bierbrouwerij die van microbrewery in 1996 uitgroeide tot craft brewery met 1100 medewerkers vandaag de dag. Ze zijn twee keer uitgeroepen tot All-Time Top Brewery on Planet Earth’ en hebben als missie om het publiek meer keuze te bieden dan alleen maar de industriële biertjes.

Een bekend verhaal, want de wereld van craft breweries neemt ontzettend toe in populariteit. Maar nog nooit heeft een brouwerij bedacht om een hotel te openen naast de plek waar de ambachtelijke bieren gemaakt worden.

Bierhotel voor bierliefhebbers en bruiloften

Volgens oprichter Greg Koch zijn hij en mede-oprichter Steve Wagner ruim 6 jaar bezig geweest met het bedenken van het concept rondom het Stone Hotel. Mensen krijgen een volledige bier-ervaring, van stromend bier uit een grote tap bij binnenkomst tot de verkrijgbaarheid van een bijzondere, tijdelijke biertjes aan de bar.

Het hotel wordt gebouwd door Robert Cartwright, CEO van Untitled Hospitality en voormalig werknemer van o.a. Marriott en Starwood. Hij geeft aan dat er plek is voor zowel bierliefhebbers als mensen die er eigenlijk niks van weten, maar hij ziet ook zakelijke reizigers, groepen en bruiloften in het Stone Hotel. Boven alles vermijdt hij het woord ‘boutique’ en ‘lifestyle’, maar dat ze zelfstandig en eigenzinnig zijn is wel duidelijk.

bierhotel-craft-beer
Beeld: Flickr.com/Lars Plougmann.

Onderscheidend vermogen Stone Hotel

Het Stone Hotel is een idee van twee mannen met een passie voor bier die mensen een unieke ervaring willen geven. Volgens Cartwright is dat een behoefte die niet alleen bierdrinkers hebben. Hij geeft aan hoeveel de grote hotelketens op elkaar lijken. Ze zijn allemaal hetzelfde. Mensen zoeken naar een meer verrassende locatie.

Een statement dat ook wordt bevestigd door de opkomst van lifestyle en thema-hotels. Denk aan het robot-hotel in Japan. Er zijn ook al hotels waar men een brouwerij in heeft geplaatst, wat weer aangeeft hoeveel potentie het biertoerisme heeft. In een wereld vol overnames, van zowel bier als hotels, is Stone Hotel onderscheidend door het karakter en door de ambitie om nooit onderdeel te worden van een ander merk.

Tactiek bij trendafname?

Craft brewing companies zijn ontzettend populair geworden in de afgelopen jaren. Het is niet voor niks dat er een hele industrie omheen is ontstaan. Maar bij dergelijke trends kun je je ook altijd afvragen hoe lang ze duren. Het lijkt logisch dat de interesse op een gegeven moment moet afnemen. Zeker gezien de vele overnames in de industrie en dubieuze financieringen die afdoen aan het cult merk-gevoel.

De vraag is of het bierhotel van Stone Brewing juist een slimme tactiek is om eventuele afname in de trend op te vangen, of dat het de klap zal gaan voelen als de interesse minder wordt. Een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden. Het zou in ieder geval mooi zijn als grote hotelketens zich door dergelijke initiatieven laten inspireren.