Travel is één van de branches waarin het duidelijk is dat nieuwe technologieën een ontzettend grote rol spelen binnen de branche. Text100 heeft onderzoek gedaan naar hoe groot die rol eigenlijk is  bij het kiezen van een vakantiebestemming en tijdens het reizen zelf, en welke trends er op dit gebied te zien zijn. 

De groei van staycation

Volgens het onderzoek lijken er veel meer mensen op vakantie te gaan in hun eigen land. De trend, staycation, zoals Tessa aan de Stegge ons al eerder uitlegde in een #TrendThursday wordt dus ook in dit onderzoek terug gezien. De respondenten geven aan dat ze vaker op vakantie gaan, maar dan korter en dichter bij huis. 61% van de respondenten geeft aan dat de waarde voor het geld één van de grootste redenen is om te kiezen voor een bepaalde locatie.

Inspiratie

Vrienden en familie staan met stip bovenaan als het gaat om het beïnvloeden van toekomstige vakantiegangers in hun keuze voor een bepaalde destinatie. Maar liefst 63% neemt de aanbevelingen van zijn of haar omgeving mee in de keuze naar waar op vakantie te gaan. Als tweede inspiratiebron wordt door 55% van de respondenten het zoeken op internet genoemd.  39% van de respondenten maakt tijdens de inspiratiefase gebruik van traditionele reisbureaus. Het valt op dat hun specialisatie ontzettend veel meerwaarde heeft voor de reiziger, met name als het gaat om de kleinere details van een vakantie.

Sociale media

Sociale media worden veelvuldig ingezet als het gaat om inspiratie voor de vakantie. Travelbloggers zijn een flinke bron van inspiratie, want 44% van de respondenten geeft aan dat ze vinden dat reviews door travelbloggers helpen bij het maken van de juiste keuze. Op de tweede plaats worden online reisforums door 37% van de respondenten bezocht en 27% gaat naar Facebook, 24% kiest voor Youtube of Vimeo en 22% doet inspiratie op op Pinterest. Bij reizigers van 25-34 jaar ligt dit gemiddelde veel hoger.

Reviews

Wanneer reizigers naar reviews kijken, zullen zij als eerste kijken naar informatie die gegeven wordt rondom prijs en activiteiten die te doen zijn in de buurt van de destinatie die ze op het oog hebben. Daarbij is de eerlijkheid en transparantie die een review uit moet stralen ook erg van belang voor de lezers. Die onafhankelijkheid wordt beoordeeld door bijvoorbeeld de auteur van een review. Zo wordt iemand die uit de reisbranche komt over het algemeen als minder objectief gezien door de respondenten.

Leeftijd vs sociale media

De reizigers tussen 25 en 34 jaar maken het vaakst gebruik van sociale netwerken om inspiratie op te doen voor nieuwe reisplannen. 78% van de jongeren geeft aan dat ze Facebook gebruiken om hun vakantiebestemming te kiezen. Ze kijken daarbij in hun eigen netwerk voor inspiratie. Meer dan de helft gebruikt ook Twitter, Pinterest en andere sociale netwerken.

Reizen

Mobiele apparaten

Na een camera is een smartphone de meest gekozen reisvriend op vakantie. 61% van de respondenten geeft aan dagelijks de mobiele apparaten te gebruiken. Reizigers gebruiken mobiele apparaten vooral om in contact te blijven met het thuisfront. Het sociale leven thuis wordt nauwlettend in de gaten gehouden, zelfs wanneer ze op vakantie zijn.  Daarnaast download meer dan de helft van de reizigers apps die gerelateerd zijn aan hun vakantie. Apps met een map zijn het meest populair.

Postings op sociale media

De helft van de respondenten geeft aan dat ze meer gebruik zouden maken van sociale media op vakantie wanneer er WiFi aanwezig is.  Ook geven ze aan dat ze eerder positieve ervaringen zullen delen op sociale media dan negatieve. Waarbij de meeste respondenten voornamelijk hun foto’s delen wanneer ze op vakantie zijn. Hieronder is een overzicht te vinden van de acties die vakantiegangers doen op sociale media tijdens en na hun vakantie:

Over het onderzoek

Het onderzoek is afgenomen onder 4.600 respondenten uit 13 verschillende landen over de hele wereld. Alle respondenten zijn in de laatste 12 maanden op reis geweest of hebben de intentie om op reis te gaan in de komende 12 maanden.

Je kunt hier de Text100 Digital Index: Travel & Tourism Study downloaden. In dit onderzoek wordt onder meer uitgesplitst naar een vergelijking naar werelddelen.