• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

WUA!: Bijna de helft boekt bij eerst bezochte website tijdens oriënteren

29 januari 2013 door Klaas Kroezen

WUA! liet haar respondenten, net als in augustus, weer vrij oriënteren op gezinsvakanties naar Turkije. Wat blijkt: ondanks het grote aanbod, keert de vakantieganger in spe vaak weer terug naar de eerst bezochte website. Vooral als die website van Arke is. Arke.nl eindigt opnieuw bovenaan de ranglijst, al is het verschil met directe concurrent Sunweb deze keer een stuk kleiner. Wat kunnen we leren van de onderzoeksresultaten?

Veel aanbieders

De online travelbranche is een speeltuin voor de consument. De keuze tussen aanbieders is bij het boeken van een vakantie veel breder dan bij het afsluiten van een verzekering of internetabonnement. Dit zien we ook terug in de onderzoeksresultaten. De websites die worden bezocht, verschillen behoorlijk per respondent.

Slechts zeven aanbieders werden door meer dan 35% van de respondenten bezocht tijdens het onderzoek. Zoals blijkt uit onderstaande tabel, komt er wat online vindbaarheid betreft ook geen dominante partij naar voren. Ter vergelijking: in WUA!-onderzoeken naar online boekverkoop haalde Bol.com al eens een vindbaarheid van 100%.

GezinsvakantieTurkije2_keuzetabel_groot

De eerste, de beste

Veel aanbod betekent veel concurrentie, wat in het voordeel werkt van de consument. Maar deze ziet op een gegeven moment ook door de bomen het bos niet meer. Hoe maakt de oriënterende klant een keuze tussen al deze websites, die vaak toch in wezen hetzelfde aanbieden?

Een vakantie boeken doe je niet zomaar bij de eerste, de beste website. Maar opvallend vaak blijkt de eerst bezochte website in de ogen van de consument toch de beste. 42,5% van de respondenten zou uiteindelijk het liefst boeken bij de eerste website die tijdens de oriëntatie werd bezocht.

Best practices: prijzen, plaatjes en reviews

Het snel aantrekken van bezoekers alleen is natuurlijk niet genoeg. De meest genoemde reden om direct weer af te haken, is het uiterlijk van de website. Niet toevallig vinden we dit terug in de best practices die we op basis van het vorige onderzoek samenstelden: de vakantie begint al op je website!

Ook de rest van de lijst wordt keurig bevestigd. Van de prijs is zoals altijd belangrijk dat deze niet aan het eind van het boekingsproces ineens hoger blijkt te zijn. En om tussen al het aanbiedersgeweld het kaf van het koren te scheiden, grijpt de respondent graag naar beschikbare klantenreviews.

GezinsvakantieTurkije2_reviews_groot

Arke en Sunweb

Het is deze keer Sunweb dat over de grootste vindbaarheid én het grootste aandeel van de totale voorkeur beschikt. Sunweb wordt door 71% van de respondenten bezocht – een knappe prestatie in deze branche – en door 16% als favoriet aangewezen. De resultaten van Sunweb vormen een perfect voorbeeld van het belang van vindbaarheid.

Arke wordt door 52% gevonden. Dit aandeel lag tijdens de vorige meting nog op 77,5%. Maar zoals uit onderstaande tabel is af te lezen, behaalt Arke een hogere conversie dan Sunweb. Op de vindbaarheid na blijft Arke het voorbeeld geven met top 2-posities op alle andere onderzochte onderdelen.

Waarom respondenten dan toch steeds voor Arke kiezen? Een tipje van de sluier verraadt direct de best practices opnieuw: ‘Arke geeft een prima specificatie van de kosten, spreekt het meest aan qua sfeer en vakantiegevoel’, aldus een respondent. ‘Ik vond het duidelijk wat de uiteindelijke prijs was, en die was ook het goedkoopst’, zegt een andere.

GezinsvakantieTurkije2_conversie_groot

Corendon is geen optie

Er kunnen niet alleen maar winnaars zijn. Corendon weet op geen van de websitespecifieke onderdelen een top 10-positie te behalen. Helaas voor Corendon komen deze resultaten overeen met de vorige meting van het onderzoek. 37% van de respondenten die Corendon.nl bezoeken, noemen de aanbieder geen serieuze optie in het beslissingsproces.

Verbeterpunten voor Corendon? We vallen in herhaling, maar de respondenten zijn opnieuw glashelder: ‘Administratiekosten verminderen’, ‘meer foto’s en groter’ en ‘minder schreeuwerig’ zijn enkele termen die voorbijkomen in de beweegredenen van de respondenten.

GezinsvakantieTurkije2_Optie_groot

 

De WUA! Web Performance Scan

  •  120 respondenten tussen de 20 en 60 jaar namen deel.
  •  Ze zochten 1,5 uur lang online naar een gezinsvakantie naar Turkije.
  •  Zoekstrategie en beslissingsfactoren waren vrij om zelf te bepalen.
  •  Gevonden websites werden op 10 onderdelen beoordeeld.

Gerelateerde Berichten

  • Online oriënteren op een gezinsvakantie naar Turkije: 5 best practices van Arke.nl

    Arke was in juni de overtuigende winnaar van het online oriëntatieonderzoek dat WUA! uitvoerde naar…

  • Online reisaanbieders: het verschil tussen verkopen en verliezen

    Het verschil in aanbod tussen organisaties in de reisbranche is vaak verwaarloosbaar. De meeste online…

  • TravelNieuws: Hoe de Nederlander zijn reizen boekt online

    Vorige keer publiceerde we al de feiten en cijfers dat de Nederlander weer vaker op vakantie…

Categorie: E-commerce Tags: Arke, boeken, Corendon, inspiratie, Sunweb, Web Performance Scan, WUA

Over Klaas Kroezen

Klaas Kroezen heeft een Master of Business Administration (MBA) in Amsterdam gedaan. Zijn scriptie over de succesfactoren van online reviews is gebruikt als basis voor zijn boek Review! Het succes van online mond-tot-mond reclame. Klaas is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA! Marktleider in online oriëntatieonderzoek.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie TripAdvisor instagram Booking.com Expedia destinatiemarketing Airbnb Google Social Media Facebook NHTV Vakantiebeurs travel KLM reviews mobiel hotels reizen TUI onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext