De blogsabbatical van Limburg Lonkt! Een inkijkje in deze campagne

De bloggerscampagne ‘Limburg lonkt’ is een samenwerking tussen VVV Zuid-Limburg en Maastricht Marketing. Zij plannen tijdens de 10 weken durende blogsabbatical bijna iedere dag een activiteit voor de blogger in, maar verder is het aan de blogger zelf om ‘The Good Life’ in de streek te ontdekken en hier content over te maken. De campagne staat in het teken van jezelf (her)ontdekken, je geluk vinden en écht even stilstaan. We gaan in gesprek met Leontien Mees, manager  Marketing & Communicatie bij Maastricht Marketing.

Hoe zag de selectieprocedure eruit?

”Er is allereerst een ‘profiel van de blogger’ gemaakt. In onderstaand filmpje werd getoond wat de blogsabbatical precies inhoudt. Deze video hebben wij uitgezet op onze eigen kanalen, maar ook via andere kanalen, zoals websites van andere bloggers en bekende vacaturesites voor de creatieve branche. Voorbeelden hiervan zijn ‘De Beste Social Jobs’, Vacature via Ginny en bloggers zoals Eat. Pure. Love en We Are Travellers.

Er kwamen meer dan 100 reacties. Bloggers vroegen zich af of ze de blogsabbatical konden combineren met freelance werk en of de hond mee mocht. Aangezien de blogger 10 weken in Limburg verblijft,  heeft zij de tijd om zich echt te verdiepen in de regio en de Limburgse lifestyle. Het was geen directe vereiste dat de blogger veel volgers zou hebben, we waren op zoek naar iemand die goed kan schrijven, beeld kan maken en nog belangrijker: iemand die makkelijk contact legt. Bereik creëren we met name door eigen kanalen in te zetten, collega-bloggers en media aan te (laten) haken en inzet van branded content.”

Wie is de gelukkige?

”Dertig bloggers hebben zich uiteindelijk voor de campagne aangemeld. ”We hebben de kandidaten gevraagd om hun portfolio (beeldmateriaal en eerder geschreven blogs) mee te nemen naar de gesprekken. Vanuit die dertig sollicitanten, zijn er zes goede bloggers geselecteerd. Naomi van Happy B’s kwam als beste uit de bus.” Voor de campagne Limburg Lonkt gaat Naomi drie maanden lang op reis door Zuid-Limburg en Maastricht, op zoek naar bijzondere locaties, de leukste plekjes, inspirerende gesprekken en nieuwe ervaringen. Dit doet zij in een retro Volkswagenbusje.”

Waar komt de content terecht?

”De content komt niet op een apart platform te staan. Hier is nadrukkelijk voor gekozen, we willen juist het kanaal van Naomi zelf gebruiken, zoals haar eigen Facebook en website. Zodra je naar de website van Limburg Lonkt gaat, kom je bij Naomi en op haar website Happy B’s terecht.

Vanuit onze eigen kanalen volgen wij wat Naomi aan het doen is en reposten wij haar content. Vanuit Maastricht Marketing zijn dat weer andere verhalen dan die VVV ZuidLimburg bijvoorbeeld zal plaatsen. Alles wat Naomi maakt in die 10 weken willen we graag hergebruiken, om zo op een duurzame manier met de content om te gaan. Er komen zoveel verhalen naar boven! Dit betekent niet dat er iedere dag enorme verhalen verschijnen, maar om de zoveel tijd een blog, een vlog of een kortere post. Het materiaal mag ruw zijn, het moet authentiek zijn.”

Hoe ziet het programma eruit?

”We hebben het programma bewust nog niet helemaal klaar. Het is niet de bedoeling om alles op voorhand te bepalen, we willen Naomi juist de ruimte geven om iets tegen te komen. Zo moet de content ook over komen. Om echt de regio te leren kennen, is het interessant om er een langere periode te verblijven, dat is de onderliggende gedachte.

We hebben voor een sabbatical gekozen, omdat de geproduceerde content dan veel reëler overkomt. Onze gedachte is, dat als je echt een tijd van huis bent, dit iets met je doet. Het is een zoektocht naar jezelf. Dat zorgt er waarschijnlijk ook voor dat je bewuste keuzes maakt en dat de content authentiek en eigen blijft.

Ook laten we andere bloggers bij Naomi aanhaken, zodat we de regio vanuit verschillend perspectief kunnen laten zien. Hoewel we hebben gekozen voor 1 activiteit per dag, is het niet zo dat Naomi 10 weken achter elkaar doorwerkt, ze heeft ook vrije dagen. Alles moet juist easy going zijn en de periode van 10 weken maakt de verdieping in de onderwerpen heel interessant.”

Waar halen jullie inspiratie vandaan?

”Wij worden geïnspireerd door diverse mooie cases. We hadden dit idee voor een campagne al veel langer: iets waardevols in de regio doen, waarbij Maastricht en het Heuvelland veel meer met elkaar verbonden worden. Aken, Hasselt en Luik zijn gemakkelijk te bezoeken vanuit hier en maken het daarom ook geschikt om een langere periode te verblijven in en om Maastricht. We wilden dit één blogger graag zelf laten ervaren. We hebben wat research gedaan, maar zijn eigenlijk – door het goede gevoel – vrij snel van start gegaan!

Het gaat vooral om de verhalen die Naomi, vanuit haar retro Volkswagenbusje, schrijft. Ik denk dat dit interessant is en dat ze ook als persoon gaat groeien. Als je 10 weken ergens bent waar je niemand kent en continu beelden schiet, interviews doet of verhalen maakt, is de kans groot dat je ook kwalitatief steeds een stap vooruit gaat.”

Wie is de doelgroep?

”De doelgroep houdt van de inhoud van de verhalen. In onze doelgroepomschrijving staan vrouwen van 25- 45 jaar, die werken en vaak wel een gezin hebben maar het heerlijk vinden om met hun vriendin of partner af en toe even tot zichzelf te komen.

We hebben vier verhaallijnen geformuleerd die je steeds terug zou moeten vinden in de content:

Rust vinden

Van verwend worden in een beautysalon, tot het mooie Heuvelland en alle kerken van Maastricht. Je bewust worden van de dingen die belangrijk voor je zijn en voor je omgeving, kun je hier.

Verrassingen uit de streek

De regio staat bekend om de streekproducten en gloort van een rijk bourgondisch verleden. De Limburgse wijn is toonaangevend in Nederland en restaurants en hotels leveren topkwaliteit .

Highlights

Ontwikkelingen in de regio. De regio heeft veel meer dan alleen een bourgondische cultuur en prachtige winkels. Aan innovaties is de regio rijk en de maakindustrie is in volle ontwikkeling. Dat zijn mooie en veelal verrassende verhalen om te vertellen.

Lifestyle


Zuid-Limburg staat bekend om de goed geklede en levens genietende inwoners. “Wij ervaren hier ‘The Good Life’ in al zijn aspecten. Het is echt een andere manier van leven dan in de rest van Nederland”.

Hoe houden jullie contact?

”We willen graag mee gaan in de creatieve flow van deze 10 weken blogsabbatical. Het is natuurlijk niet zo dat we aan het einde van de sabbatical pas contact met elkaar hebben. Elke week doen we een terugblik om toch een soort ritme te houden. Ook overleggen we met elkaar wanneer iets gepost wordt.”

Wie is Naomi van Happy B’s?

”Naomi komt uit Zoetermeer. Haar blog Happy B’s, bestaat al langer, maar het afgelopen jaar is ze niet heel actief geweest. Ze was druk met haar job als online marketeer, maar heeft wel in het lijstje ‘aanstormende bloggers‘ gestaan (met onder andere Sanny zoekt Geluk) van het AD.

Dat is ook de reden waarom Naomi voor de blogsabbatical solliciteerde. Ze had haar website Happy B’s eigenlijk een beetje verwaarloosd. Omdat ze alle aandacht op deze blogsabbatical vestigt, heeft ze zelfs haar baan opgezegd om zichzelf weer helemaal te (her)ontdekken.”

 

 

Gepubliceerd door

Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.