Deze zomer verschenen de berichten dat Expedia de grootste overname ooit aan het plannen is. De boekingssite wil namelijk de Australische Wotif.com onder het eigen label laten vallen en dat heeft nogal wat voeten in aarde, maar als het lukt is het een enorm waardevolle aanvulling voor het verder veroveren van de markt in specifieke werelddelen. Verwacht wordt dat nog in dit laatste kwartaal van dit jaar een overeenkomst gesloten wordt. Wat dat betekent?

Met de samenwerking kan Expedia door Wotif Group opnieuw een betrouwbaar merk toevoegen aan haar portfolio en daarmee tevens de Aziatisch Pacifische markt verder veroveren. Expedia biedt Wotif Group kansen voor een extensieve wereldwijde groei en de kennis op het gebied van technologie. De kans is groot dat voor het einde van dit jaar, waarschijnlijk volgende week, de samenwerking rond is.

Wotif’s merken

Wotif heeft verschillende merken zoals Wotif.com, lastminute.com.au, travel.com.au maar ook een aantal destinatie websites zoals Phuket.com en Bangkok.com. De Wotif Group focust zich vooral op vluchten en bedden en is daarmee de grootste in het Aziatisch Pacifische gebied waar Australië en Nieuw Zeeland ook onder vallen. In het aanbod vallen hotels, appartementen, bed & breakfasts, backpackers overnachtingen, holiday rentals, resorts, campings. Inmiddels zijn er meer dan 29.000 locaties boekbaar via Wotif op diverse bestemmingen in de wereld.

Wij vroegen Expedia om een reactie op het eerdere bericht van vorige week dat de overeenkomst was uitgesteld;

The Expedia group acknowledges the further delay by the New Zealand Commerce Commission (NZCC) in relation to our proposed acquisition of Wotif.com Holdings Limited. We will continue to work constructively with the NZCC, and have every reason to believe we will be able to move forward satisfactorily toward the closing of our proposed acquisition in Q4.

Hotelindustrie bang voor hoge commissies

De reden dat het besluit tot nog toe niet is genomen komt niet door een van beide partijen zelf, maar van de hotelindustrielobby in Australië. Deze denkt dat door de overname van Wotif door Expedia, er hogere commissies betaald zullen moeten worden door hotels. Aan de kant van Wotif is er juist grote behoefte aan de samenwerking omdat Expedia’s kennis het Wotif merk juist toelaat om twee van de belangrijkste speerpunten te optimaliseren;

1. de positie als grootste reismerk van Australië en Nieuw Zeeland door de hogere exposure mogelijkheden en naamsbekendheid verhogen

2. en daardoor ook intensere connecties met internationaal toerisme.

Expedia verovert de markt

Eerder kondigde Expedia ook al een samenwerkingsovereenkomst met Groupon Nederland te hebben gesloten en daardoor duizenden nieuwe hotels aan haar aanbod heeft kunnen toevoegen. Dit zal met de samenwerking van Wotif dus ook op de specifieke andere markten gaan gebeuren. Expedia groeit snel en strategisch.