Eerder werd al bekend dat het toerisme in eigen land dit jaar enorm is gestegen, het aantal hotelboekingen in Nederland steeg met 160%. Vooral Scheveningen steeg dit jaar enorm in populariteit. De populariteit van de Zuid-Hollandse kustbestemming steeg deze zomer met 65% ten opzichte van het vorig jaar en was daarmee deze zomer de populairste hotelbestemming onder Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van Trivago.

Toeval of niet? Bloggershuis in Den Haag

De populairste hotelbestemming van deze zomer is Scheveningen. De kustbestemming kon deze zomer rekenen op 3,35% van de Nederlandse zoekopdrachten. Dit is een stijging van 65% vergeleken met vorig jaar. Toen was Scheveningen goed voor slechts 2,03% van de Nederlandse zoekopdrachten en kwam in populariteit pas op de zesde plaats.

Of het toeval is of niet, Den Haag Marketing opende deze zomer voor het eerst dit jaar haar bloggershuis in Den Haag. Influencers uit allerlei windstreken zijn uitgenodigd om het huisje, het strand en natuurlijk Den Haag te ontdekken.

De afgelopen maanden hebben er een aantal invloedrijke nationale en internationale influencers de strandhuisjes betreden. Het ‘Haags Bloggershuis’ loopt tot het einde. De huisjes beschikten over Wi-Fi en 4G netwerk en het doel is erop gebaseerd om meer online bekendheid voor de stad (met het strand) te genereren.

In een eerder interview vroegen we Mieke Smid communicatie, pers & PR bij Den Haag Marketing, hoe zij zoiets heeft opgezet. Een beleving op maat waarborgen voor iedere blogger, om goede content voor Den Haag en Scheveningen te creëren, hoe doe je dat?

Amsterdam nummer 2 zomer hotel bestemming

De meeste andere populaire bestemmingen gaan er in populariteit op achteruit. Amsterdam was deze zomer iets minder populair dan vorig jaar, -4,76% en staat daarom met een populariteit van 3,2% van het totaal aantal zoekopdrachten op nummer twee. Londen en Berlijn nemen plaats vier en zes in op de lijst. Beide steden konden deze zomer rekenen op ongeveer 15% minder belangstelling dan vorig jaar. Alleen Barcelona is met een stijging van 3,6% iets populairder dan vorig jaar en komt daarmee op nummer 5 terecht.

zomeroverzicht_2016_trivago-2

Nederland in de zomer

De meeste bestemmingen in eigen land waren deze zomer een stuk populairder dan in 2015. Waar in de zomer van 2015 slechts een kwart van de Nederlandse boekers kozen voor Nederlandse bestemmingen, is dit aandeel in 2016 gegroeid naar één derde; een groei op jaarbasis van 25%. Steden als Maastricht (+28%), Rotterdam (+12%), Utrecht (+40%), Haarlem (+30%), Groningen (+30%) en Leiden (+36%) werden deze zomer veel vaker gezocht dan vorig jaar.