BoekVandaag.nl was een van de genomineerden die tijdens de Email Marketing Conferentie de ongezonden case mocht presenteren. De case had betrekking op de optimalisatie van de email voor mobiel.

Op dit moment is meer dan 50% van de verkochte telefoons een smartphone, en meer dan 1/3 van het totaal aantal telefoons is in staat om email op te verzenden en te ontvangen. Voor BoekVandaag.nl als dagaanbieder van reizen is het van belang dat de mail ook goed te lezen is op de mobiel.

Voor de start van de case kwam 9% van het verkeer op de site al mobiel binnen. Maar slechts 3% van de boekingen was mobiel, de ingezette veranderingen moesten dat verbeteren. In samenwerking met E-village is het email template dusdanig aangepast dat het altijd goed te lezen is, ongeacht het apparaat of client van de gebruiker. Door de html slim in te delen is de mail zelfs zonder het tonen van images goed te lezen.

Door gebruik te maken van LiveImages is er voor gezorgd dat de inhoud van de email afhankelijk wordt van het gebruike device. Als men hem opent op een iPhone is de call to action knop niet alleen lichter maar bevat ook de tekst “Bekijk op iPhone”. Hiermee zijn de doorklik ratio’s met 70% toegenomen.

Daarnaast is geografische targetting ingezet. Als de mail in Overijssel gelezen wordt staat er in de nieuwsbrief een banner van Oad’s Schiphol bus die vanuit die regie rijdt. Iets wat voor andere lezers niet van toepassing is en dus dan ook niet getoond wordt.

Door de inzet van de mobiele site zijn de conversies via mobiel met 150% toegenomen. Nu boekt gemiddeld 7-8% via een mobiel device.

Credits headerafbeelding: DigitPedia Gadgets (CC)