Booking.com scoort met afstand het best in een gebruikeronderzoek naar aanbieders van hotelovernachtingen online. Hoewel de naamsbekendheid gering is, presteert de site goed op andere criteria.

Dat blijkt uit de zogenoemde Web Performance Scan van het Amsterdamse onderzoeksbureau WUA!

‘Je wilt met een vriend of partner een weekend naar Barcelona. Ga op het internet op zoek naar een aanbieder van hotelovernachtingen en blijf daarbij binnen een budget van 250 euro.’ Dat was de vraag die deelnemers kregen voorgeschoteld. Hun bevindingen resulteerden tot de volgende rangorde:

Booking.com
Hoewel slechts 7,5 procent van de deelnemers voorafgaand aan het onderzoek aangaf de website te kennen, werd Booking.com uiteindelijk toch door ruim tweederde van de deelnemers gevonden en bezocht. Behalve op zoekmachinemarketing onderscheidt Booking.com zich van de concurrentie op de criteria gebruiksvriendelijkheid en informatiewaarde.

Desondanks, zo tekent WUA! aan, kan Booking.com nog het nodige verbeteren aan onder meer de kwaliteit, de vormgeving en het imago van de site.

Expedia
Expedia staat op de zesde plek in ranglijst. De grootste reisorganisatie ter wereld wordt na Booking.com het meest gevonden, maar staat bij geen enkel ander deelaspect in de top-10. Bijna de helft van de bezoekers, die vinden dat de informatiewaarde en de beoogde betrouwbaarheid te wensen overlaten, keert de website al direct na het zien van de homepage de rug toe.

D-reizen en Weekendjeweg.nl
D-reizen en Weekendjeweg.nl, de nummers vijf en acht op de lijst, verzuimen volgens WUA! te kapitaliseren op hun naamsbekendheid. De organisaties staan respectievelijk eerste en tweede in de lijst van aanbieders die de deelnemers voorafgaand aan het onderzoek weten te noemen, maar overtuigen vervolgens niet met hun websites.

Achtervolgers
WUA! ziet Easytobook.com en Hotelplan.nl als goede gegadigden om de leidende positie van Booking.com in de toekomst te kunnen bedreigen. EasyToBook doet het op alle deelaspecten aardig tot goed, en heeft volgens de deelnemers zelfs de meest gebruiksvriendelijke website.

Het bezorgt de relatief kleine speler de tweede plaats in het onderzoek. Hotelplan moet het doen met een veertiende stek op de ranglijst, maar heeft volgens WUA veel meer in zijn mars. De website scoort een derde positie op de criteria informatiewaarde en vormgeving en triomfeert op het deelaspect ‘persoonlijke voorkeur’.

Breed en competitief
Niet eerder werden er tijdens een onderzoek van WUA! zoveel verschillende websites beoordeeld. Ook het onderzoek naar gezinsvakanties, waar Neckermann.nl het beste uit de bus kwam, leverde een waaier aan bezochte websites op, wat volgens WUA! illustreert hoe breed en competitief de online-vakantiebranche is.