Respondenten die zich online oriënteren op hotelovernachtingen in eigen land, komen voor hun boeking het vaakst bij Booking.com terecht. Dat blijkt uit onderzoek van WUA! onder 100 respondenten. De helft zocht naar een hotel in Amsterdam, de andere helft richtte zich op Maastricht. De winnaar van het onderzoek wordt op de voet gevolgd door HotelSpecials.nl en Hotels.nl.
Kleinere voorsprong
Booking.com eindigde tweemaal als eerste in de WUA! Top 100 Websites, en won eerdere onderzoeken naar hotelboekingen met overmacht. De verschillen met de concurrentie zijn deze keer kleiner. Nadat alle websites op tien onderdelen zijn beoordeeld, behoudt Booking.com met een eindscore van 7,6 een kleine voorsprong op HotelSpecials.nl (7,3) en Hotels.nl (7,2).
Vindbaarheid en zoekstrategie
Booking.com, HotelSpecials.nl en Hotels.nl zijn ook de drie websites die over de beste online vindbaarheid beschikken. Opvallend is hier dat Weekendjeweg.nl erg verschillend scoort binnen de twee respondentengroepen. Bij de zoektocht naar hotelkamers in Maastricht komt 72% van de respondenten op deze website terecht, maar zoekend naar kamers in Amsterdam weet slechts 28% van de respondenten Weekendjeweg.nl te vinden.
Weekendjeweg.nl is wel een van de drie websites die vaak worden bezocht via het direct intypen van het webadres, zo blijkt uit onderstaande grafiek. Ook Booking.com en Hotels.nl worden vaak op deze manier bezocht. Het is echter HotelSpecials.nl dat, ondanks het feit dat vrijwel alle bezoekers via Google binnenkomen, uiteindelijk de meeste bezoekers trekt. Met een online vindbaarheid van 74% blijft deze website Booking.com (73%) nog net voor.
Redenen om af te haken
Van de 100 respondenten boekt uiteindelijk 19% het liefst een hotelkamer via Booking.com. Op de tweede plaats staat HotelSpecials.nl met 16%. Aan de andere kant geven relatief veel bezoekers van deze websites aan de aanbieders niet als serieuze optie te zien. Ook Trivago.nl valt wat dit betreft op.
Bij Booking.com wordt in die gevallen geklaagd over ‘te veel keuze’ en ‘een hoop reclame’. De oproep om snel te boeken voor de kamer weg is, ‘komt opdringerig over’. Bij HotelSpecials.nl haken mensen af vanwege het ‘sloom laden van zoekopdrachten’ en het gebrek aan een kaart met locaties en herkenningspunten.
Reviews
Hotels kunnen het best beoordeeld worden door mensen die er al zijn geweest. Bij het vergelijken van het aanbod, laten respondenten zich dan ook graag leiden door de ervaringen van voorgangers. 49% van de respondenten geeft aan reviews te hebben gebruikt tijdens het oriënteren. Voor de aanbieders dus een belangrijke dienst om te verzorgen op hun websites. Voor de beoordeling van hotels vertrouwt men veel meer op andermans ervaringen dan bij bijvoorbeeld lingerie, waarvoor onlangs slechts 13% van de respondenten aangaf reviews te gebruiken.
Waarom kiezen respondenten voor Booking.com?
- ‘Veel selectiecriteria, veel verschillende hotels, veel recensies van bezoekers.’
- ‘Makkelijk om hotels te vinden op de kaart en het boeken gaat snel.’
- ‘Filter op voorzieningen voor gehandicapten komt goed over. Niet van toepassing op mijn situatie, maar hier spreekt uit dat men over die dingen nadenkt.’
- ‘Tips voor uitstapjes, nodigt uit om te lezen.’
- ‘Direct zichtbaar hoeveel kamers er nog zijn en wanneer de laatste reservering was.’
Door Klaas Kroezen, directeur van WUA!