Het is zaak voor hotels om op het juiste moment, de juiste kamer aan de juiste persoon aan te bieden. Dat is dan ook een dagelijks punt van aandacht voor veel hotels. Qubit deed onderzoek naar de zichtbaarheid van boekingsites en hotelsites op sociale media en in zoekmachines. Daar kwam uit dat Booking.com op sociale media de meester is en Hotels.com de zoekmachines regeren.
Booking.com #1 op sociale media
Omdat veel reizigers uitgebreid struinen over het internet voordat ze een beslissing maken is het van belang voor hotelmerken om ook daar aanwezig te zijn. Dit kunnen ze onder andere doen via sociale netwerken.
Qubit heeft gekeken naar de merken op Twitter, Facebook, Linkedin, Pinterest en Google+. De scores zijn opgebouwd uit het bereik dat het merk heeft op de sociale netwerken. Dit bereik wordt afgezet tegen de vervolgens gespendeerde tijd op de website en de revenue, die toe te wijzen is aan de verschillende bronnen.
Hieruit blijkt dat Booking.com veruit de hoogste sociale score heeft en het meest gevolgd wordt van alle sites op Facebook, Pinterest en Google+.
Opvallend vind ik überhaupt dat er zo veel traffic uit Pinterest komt bij deze partijen. In ons eigen land lijkt Pinterest nog een voet aan de grond te moeten krijgen. Moeten de organisaties nog overtuigd raken van het feit dat Pinterest echt kan werken voor ze? Morgen staat Pinterest in het Twitter Cafe van Tourpress centraal en zullen verschillende marketeers uit de branche in discussie gaan over de kansen en mogelijkheden van het platform.
Zoekmachines
Onwijs belangrijk is het natuurlijk om op de juiste zoekwoorden in de zoekmachines aanwezig te zijn als organisatie. Voor het onderzoek werd in de zoekmachines vooral gezocht op de zoekwoorden: Hotels, Cheap Hotels, Hotels UK, Book a Room and Hotel Rooms.
De volgende tabel geeft aan in hoeveel van de google zoekacties de website van de betreffende partij op de eerste pagina van zoekresultaten verschijnt.
In de tabel scoort Hotels.com het hoogst op zoekresultaten in Google. Hoteldirect.co.uk, Venere.com, Hilton en het Marriot hebben geen enkele hit op High Traffic zoekwoorden.