Bookingsquare.com probeert de hegemonie van partijen als Expedia en Booking.com op de markt voor hotelkamers te doorbreken. De online bemiddelaar vraagt geen commissie aan hotels en klanten hoeven geen reserveringskosten te betalen. ‘Dit is in e-commerce de trend.’

René van Zijp van Bookingsquare.com vertelt over de nieuwe site in TravMagazine. ‘Wij halen onze inkomsten als boekingssite weg uit het reserveringtraject en richten ons op de aanvullende verkoop van marketingpakketten, SEO en systeemlinks, reputatieanalyses in social media en kwaliteitsbewaking op internet tot 49 euro per maand.’

Voordeeltjes
Volgens Van Zijp is zijn manier van werken de trend in e-commerce. Hotels willen volgens hem af van de wurgcontracten met grote hotelportals, maar voelen zich volgens hem gedwongen om daar toch aanwezig te zijn. Om de hoge fees te vermijden proberen ze ondertussen om klanten direct bij hun te laten boeken. Daarvoor bieden ze voordeeltjes als gratis internet, een fles wijn op de kamer, korting op maaltijden of toegang tot wellness-voorzieningen. Bookingsquare.com toont die extra’s.

‘Baas over bedden en prijzen’
Volgens Van Zijp hebben al veel hotelketens zich aan Bookingsquare.com verbonden, waaronder Golden Tulip, Van der Valk en Dorint. Ook zouden aanbieders van villa’s, bed & breakfasts en appartementen veel interesse tonen. Hotelvoorzitter Frans Hazen van Koninklijke Horeca Nederland juicht het initiatief toe. Volgens hem worden hoteliers nu gegijzeld door de grote online portals en hun voorwaarden. ‘We willen weer baas over onze bedden en prijzen worden’, zegt hij tegen TravMagazine.

Ook reizen en vluchten
Van Zijp wil ook touroperators, reisagenten en vliegtuigmaatschappijen aan Bookingsquare.com gaan binden. Hij heeft internationale ambities met de site.