Thunderclap of social thunder is een manier om mensen allemaal tegelijk via social media (bijv. Facebook, Twitter en Tumblr) te laten weten wat je bezighoudt. Het werkt in feite als een microfoon, je versterkt je social media boodschap in één keer via je sociale netwerk. Hoewel inmiddels zeer gangbaar in Amerika en de UK (regeringen Obama en Cameron zetten het in tijdens campagneperiodes), merk je dat dit concept in Nederland bij het grote publiek nog niet is ingeburgerd. Nicolette Salden van travel-startup Weliketoshare probeerde het uit.

Hoe werkt het?

  1. Maak je campagne aan op de site van één van de aanbieders van deze tooling (bijv. Thunderclap of SocialThunder)
  2. Bedenk een termijn waarbinnen je je boodschap binnen je netwerk wilt delen
  3. Stel een doelstelling vast, dus het aantal contacten dat je wilt dat je boodschap gaat ondersteunen. Met hun steun geven zij toestemming hun netwerk eenmalig voor jouw boodschap te gebruiken
  4. Vervolgens kies je de datum en tijdstip waarop je boodschap daadwerkelijk de wereld in mag worden ’getoeterd’

Is de doelstelling binnen de termijn gehaald, dan wordt de boodschap in één ’klap’ verspreid in de netwerken van al jouw supporters. Afhankelijk van het aantal supporters en de grootte van hun netwerken kan dit dus met een enorme multiplier gebeuren.

Weliketoshare

Weliketoshare: onze boodschap van gratis doneren

Als startup wilden wij met de Thunderclap-campagne bekendheid geven aan ons concept van gratis doneren. Want: weliketoshare.com is een hotelprijsvergelijker die namens de boeker doneert aan een goede doelen project van zijn keuze; gratis doneren dus.

Wij kozen voor een campagne termijn van 3 weken met een doelstelling van 100 supporters. We maakten gebruik van Facebook en Twitter. Onze doelstelling is met 129% ruim behaald. Ruim 70.000 mensen zagen onze boodschap van gratis doneren op tijdlijnen en feeds. Hiernaast stegen de bezoekersaantallen op onze website en begon de groei van onze achterban op Twitter en Facebook pas echt. 

Ter vergelijk: multinational L’Oreal kreeg recent met hun wereldwijde campagne ”It’s THAT Worth It ” voor het dagelijks gebruik van zonnebrandcrème bijna 2800 supporters en behaalde hiermee een social reach van 7.118.029 contacten. Deze campagne werd ondersteund door verschillende beroemdheden en op nationale TV uitgezonden.

thunderclap3 Weliketoshare

Weliketoshare met tips vanuit de praktijk:

  1. Wat wil je bereiken?

Formuleer een concrete doelstelling voor je campagne. Ga je bijvoorbeeld voor awareness, naamsbekendheid of een product push? Ben je geslaagd met het behalen van het aantal supporters, of is je Thundercap boodschap onderdeel van een groter geheel?

Formuleer vervolgens een relevante boodschap. Waak ervoor dat deze niet te ’reclamisch’ wordt en dat potentiële supporters zich zo niet aangesproken voelen. Zoek naar relevantie of een sympathiek ’haakje’. Mensen zijn niet geneigd hun netwerk te openen voor advertising die ze als spam ervaren.

  1. Houd rekening met het kennisniveau van je doelgroep

”Thunder wat?!” In ons netwerk kenden veel mensen het principe van een social thunder nog niet. Dit vroeg om relatief veel uitleg van het concept. Plan hier tijd voor in. Onze doelgroep zat voornamelijk in de leeftijd 35-45 en bleek gezond kritisch over de consequenties van het activeren van de boodschap in hun netwerk. Ons standpunt: respecteer fans en vrienden die hun netwerk niet willen openen. Dring niet aan, dit roept alleen maar weerstand op.

  1. Het gaat niet vanzelf

Je campagne aanmaken en wachten op de grote social media boost is een illusie. Zorg ervoor dat je tijd en ruimte inruimt voor activatie. Beperk communicatie niet alleen tot je Thunderclap campagne pagina, maar gebruik ook je website, Facebook- Twitter- of Tumblr pagina’s. Wij hadden het beste resultaat bij een persoonlijke benadering op social media en gepersonaliseerde mails. Hiernaast hebben wij een tijdelijke campagne pagina gecreëerd met onze boodschap, uitleg en FAQ’s.

Afhankelijk van het pakket, is er ook een activatie widget beschikbaar voor je homepage. Voor websites met veel traffic zeker een aanrader.

  1. Taal als segmentatie

Wanneer je een wereldwijde social boost wilt realiseren, is een Engelse boodschap een must. Wij kozen voor een Nederlandse boodschap omdat het ons in deze fase ging om de Nederlandse markt. Omdat anderstaligen een Nederlandse boodschap niet snel zullen accepteren verliep de segmentatie voor Weliketoshare zo heel natuurlijk.

  1. Sluit goed af!

Als je campagne is afgelopen (en je hopelijk je doelstelling hebt behaald:), is het verleidelijk om snel over te gaan tot de orde van de dag. Vergeet echter niet om op je actiepagina je campagne af te sluiten en een goede update aan je volgers te geven. Het is sympathiek om supporters te bedanken voor hun steun en ze uit te nodigen om je activiteiten te blijven volgen. Je kunt ook, weer afhankelijk van je pakket, met het ontvangen CSV bestand van supporters iedereen een persoonlijke DM sturen.