Afgelopen maandag heeft de Efteling drie commercials gelanceerd die te zien zullen zijn op RTL 4 en 5. Ik vermoed dat het niet lang gaat duren voordat de Efteling hierdoor een stijging in bezoekersaantallen zal zien. Kijk en oordeel zelf!
Het volledige Efteling gevoel in 24 seconden!
Wat ik sterk vind aan de commercials, is de naadloze overgang van het RTL logo in de commercial. Zodoende word je als televisiekijker als het ware verrast met wat er komen gaat en blijf je wellicht net wat langer kijken dan anders.
In de korte commercials zit een duidelijke call-to-action die letterlijk gecommuniceerd wordt door de voice-over:
Kom naar de Efteling en laat je verwonderen. Ervaar de betovering, beleef de spannendste avonturen en ontdek de nieuwste attracties.
De grootste kracht van de reclames ligt mijns inziens in het feit dat alle drie de commercials ieder een andere sfeer weten te creëren zonder daarbij het Efteling gevoel te onderdrukken. Daar waar de Joris en de Draak commercial zich meer op de avontuur-zoekende-attractiepark-liefhebber lijkt te richten, lijkt de Droomvlucht commercial zich meer op de echte sprookjesliefhebbers te richten. Dan is er ook nog de Aquanura commercial voor de show liefhebbers. Dit alles samen geeft het gehele pakket van de Efteling goed weer.
Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik de Efteling commercials steeds beter ga vinden naarmate ik ze vaker bekijk, maar kijk en oordeel vooral zelf. Wat vinden jullie? Laat vooral je mening achter in de comments.
Commercial Joris en de Draak
Commercial Droomvlucht
Commercial Aquanura