• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Case study duurzaam toerisme: Online het “echte” Alonissos vermarkten

30 maart 2015 door Bas Wanrooij

Alonissos Griekenland op TravelNextWat opvallend is, is dat OTA’s (online travel agencies) in Nederland USP’s van duurzame bestemmingen nog te vaak onderbelichten in hun webteksten. We nemen de online profilering van het duurzame Griekse eiland Alonissos in deze case study onder de loep. En deze bestemming doet meer aan online promotie dan wij zouden denken. Een gemiste kans voor OTA’s?

De GSTR database (Green Sustainable Tourism Review) meet de duurzaamheid van vakantiebestemmingen wereldwijd en is een online bron voor reizigers en de reisbranche. Met een prima score staat het eiland Alonissos op de 15e plaats in de wereldwijde Green Destinations top 100 van 2014. Na Ierapetra op Kreta is het de best scorende Griekse bestemming in deze toonaangevende “groene” lijst. Alonissos hanteert een “groen” toeristisch beleid en scoort mede hierdoor een 7,7 in de GSTR database als eco-vriendelijke vakantiebestemming.

Griekse zeehond met eigen webpagina

In Nederland bieden niet veel OTA’s het Griekse Alonissos als vakantiebestemming aan. Het is ook geen drukke zomerbestemming en trekt jaarlijks zo’n 30.000 toeristen.

Maar er zijn mooie online profileringen te vinden van Alonissos als duurzame bestemming. Zoals de Griekse zeehond met een eigen webpagina. Ross Holidays heeft een Monachus Monachus monniksrob (bedreigde diersoort) op Alonissos geadopteerd. Ze heet Victoria en is voorzien van moderne technologie, waardoor ze automatisch met SMS berichten communiceert over haar snelheid en locatie. Een Facebookpagina heeft Victoria (nog) niet, maar wel een eigen pagina op de website van de reisorganisatie.

monniksrob

Volgens Sander Janssen, marketeer bij Ross Holidays, wordt de pagina van de adoptiezeehond gewaardeerd, want na de stranden op Alonissos is de pagina van Victoria de best bezochte bezienswaardigheid op hun website voor deze bestemming.

Alonissos in video: duiken in beschermd marine park

Wat online nog weinig wordt gepromoot voor Alonissos is dat het misschien wel de mooiste duikbestemming is van Griekenland. Toeristen kunnen er duiken met een geautoriseerde duikschool; zelfs in het bijna 100% beschermde maritieme park, één van de elementen die Alonissos tot een eco-vriendelijke bestemming maakt. Op reviewsite TripAdvisor scoort het maritieme park van Alonissos zelfs een “certificaat van uitmuntendheid” op basis van 52 beoordelingen van bezoekers. Inspirerend werkt deze prachtige video over duiken in het nationale park, deze Vimeo video van het eiland en op de speciale website van Ecotourism Greece vind je alle mogelijkheden van het eiland.

Qua content voorziet deze laatste website de reiziger van info over 17 verschillende “groene” activiteiten op het eiland. Van wijntoerisme tot birdwatching om op een alternatieve manier Alonissos te ontdekken. Volop input voor OTA’s.

Volle interactie via Maps en TripinView

Bij de QualityCoast gold award, die het eiland in 2014 heeft gewonnen, kun je meer topscores van Alonissos terugvinden. Online hebben lokale autoriteiten van Alonissos al een handige interactieve kaart met Google Maps gemaakt. Je kunt zelf content selecteren als hotels, stranden, bezienswaardigheden en foto’s uit panoramio. Op TripinView is de kustlijn van Alonissos schitterend te bekijken in HD video vanuit een helikopter. Hoe vernieuwend om zo alles als reiziger online al te kunnen ontdekken.

Wat doen OTA’s?

Bij Arke wordt Alonissos online al snel als authentieke- en rustige natuurbestemming bestempeld. Niet geheel onterecht gezien de rijke flora en fauna en vele wandelroutes. Ook Sunweb benoemt de flora en fauna van het eiland en benadrukt de Griekse dorpjes en de traditionele sfeer. Maar er is, duidelijk te concluderen, nog veel meer wat toeristen naar het Griekse eiland trekt of zou kunnen trekken en op een meer interactieve manier.

Reviews van de destinatie: 74,1% is een stel van 30 jaar en ouder

Volgens de website van Sunweb is 74,1% van de boekers een stel ouder dan 30 jaar voor Alonissos. Ook op Zoover wordt Alonissos het meest beoordeeld door stellen. Van de 28 Nederlandse beoordelingen op Zoover voor Alonissos zijn er 20 geplaatst door een gezelschap met partner. Omgeving, zorg voor natuur en de sfeer scoren op de beoordelingssite zeer goed.

Alonissos trekt dus voornamelijk paren die houden van de traditionele Griekse sfeer, graag wandelen en interesse hebben in de natuur.

Kansen voor Alonissos

Ondanks dat het een relatief kleine Griekse vakantiebestemming is, is het wel een unieke bestemming. Genoeg USP’s om specifieke reizigers mee aan te spreken en te enthousiasmeren. Dat het een supermooie duikbestemming is wordt bij OTA’s niet genoemd en ook andere activiteiten worden nog te weinig weergegeven. Bijvoorbeeld birdwatching is dan wel een niche, maar wel bijzonder en een USP van Alonissos.

Het duurzame beleid van het eiland is vooruitstrevend voor Griekse begrippen, gewaardeerd met een QualityCoast Gold Award en dat zal een specifieke groep vakantiegangers ook aanspreken. Hier zouden online marketeers meer voordeel uit kunnen halen met meer beleving in combinatie met activiteiten en mogelijkheden. Waarom juist naar Alonissos als er zoveel andere Griekse bestemmingen zijn. Bovendien zal niet alleen een natuurliefhebber en rustzoeker zich thuis voelen op Alonissos, maar ook de sportieve toerist gezien de vele actieve mogelijkheden als duiken, kajakken, mountainbiken en wandelen.

Volop kansen voor OTA’s om ook duurzame bestemmingen sterk online te positioneren, want deze bestemmingen voegen echt iets nieuws toe aan het bestaande aanbod.

Gerelateerde Berichten

  • Duurzaamheid is hot bij OTA's. Green Deal in toerisme

    Online schrijven veel OTA’s wel iets over duurzaam toerisme; de nodige duurzame reistips worden gedeeld…

  • Top 5 meest duurzame reisorganisaties en online promotie

    Duurzaamheid is helemaal in; ook in de reisbranche is deze trend razend populair. De ene…

  • Griekenland bezienswaardigheden online
    Griekse musea virtueel online en met WiFi

    Griekenland is druk bezig om online, met name, de culturele bezienswaardigheden van het land beter…

Categorie: E-commerce Tags: Alonissos, Green Sustainable Tourism Review, green tourism, Sustainable tourism

Over Bas Wanrooij

Bas Wanrooij is ondernemer vanuit Follow Media en reisspecialist voor Corfu Korfoe Sunshine Holidays. Na een studie HEAO Commerciële Economie heeft hij jarenlang als Marketing Manager gewerkt en ruime ervaring opgedaan in de offline en vooral de online wereld. Op TravelNext blogs over o.a. Greece als destinatie, maar ook duurzaamheid in de (online) reiswereld. Zijn passie voor reizen en Griekenland als vakantiebestemming uit hij dagelijks op de inspirerende website Griekenland.net.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek mobiel Google KLM travel TUI technologie NHTV Expedia Facebook TripAdvisor reviews Airbnb instagram Booking.com hotels Vakantiebeurs reizen destinatiemarketing Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring