• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Onderzoek naar kanaalvoorkeuren vakantiegangers

19 oktober 2010 door Redactie Twinkle

Internet is zowel in de oriëntatie- als in de koopfase het dominante terrein geworden in de Nederlandse vakantiebranche. Toch blijft ook het reisbureau aantrekkingskracht uitoefenen op de vakantieganger: 61 procent van de fysieke bezoekers boekt uiteindelijk ook bij een bureau.

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek naar kanaalvoorkeuren onder 8.686 Nederlanders, uitgevoerd door het Cendris Research Center (CRC). Het centrum onderzocht de oriëntatiefase, de boekingsfase en de after sales service & supportfase. De resultaten zijn gebundeld in het boekje ‘Kanaalvoorkeuren van vakantiereizigers’.

Verworvenheden
De belangrijkste conclusie van auteur en onderzoeksleider Jos Schijns is dat de opkomst van het internet er niet voor heeft gezorgd dat de rol van het reisbureau, de papieren reisgids of de telefoon is uitgespeeld: ‘Ieder kanaal heeft zijn verworvenheden.’ Onderstaande figuur brengt de rol van de verschillende kanalen in de drie benoemde fases in beeld.


Klik voor de vergroting

 

In de tabel hieronder wordt duidelijk waar mensen die zich bij een bepaald medium hebben geörienteerd, uiteindelijk hebben geboekt. Daarbij moet worden aangetekend dat 55 procent van de respondenten in de oriëntatiefase tenminste twee kanalen gebruikte.


Klik voor de vergroting

 

De tabel hierboven wordt hieronder visueel gemaakt. Te zien is dat bezoekers van het reisbureau in 61 procent van de gevallen ‘honkvast’ blijven, vergelijkbaar met de trouw aan het online-kanaal bij mensen die zich op het web oriënteerden.


Klik voor de vergroting

Stijns conlcudeert dat het plannen en boeken van een reis ‘een waar multichannel proces’ is geworden. Verder destilleert hij uit het onderzoek dat internet behalve een informatiekanaal ook een verkoop- en servicekanaal is geworden, dat reisbureaus toegevoegde waarde houden als het gaat om meer complexe reizen, dat pure players bewezen bestaansrecht hebben en dat de combinatie van online en offline extra mogelijkheden biedt.

Het papieren ‘onderzoekscahier’ Kanaalvoorkeuren van vakantiereizigers (40 pagina’s) kan gratis worden besteld op de site van het Cendris Reserach

Gerelateerde Berichten

  • NMa bevestigt: onderzoek reisbranche stopt

    De Nederlandse Mededingsautoriteit (NMa) staakt zijn onderzoek naar machtsmisbruik en verboden prijsafspraken in de reisbranche.…

  • Grootschalig user experience onderzoek van de reisbranche

    De afgelopen weken heeft Usabilla een grote casestudy gedaan naar UX in de reissector en…

  • Vier op de vijf vakantiegangers vertrouwen op reviews

    Uit onderzoek van Reevoo blijkt dat online reviews steeds meer invloed hebben op het bepalen…

Categorie: E-commerce Tags: Cendris Research Center, CRC, Jos Schijns, kanaalvoorkeuren vakantiegangers, multichannel, Reisbranche

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram destinatiemarketing reviews mobiel travel Booking.com KLM Social Media reizen Facebook Vakantiebeurs Google Expedia technologie Airbnb TUI NHTV onderzoek TripAdvisor hotels

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext