Om de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van Chinees toerisme bij te houden, organiseerde NHTV University of Applied Sciences, ‘China House’ in mei / juni voor het tweede jaar. Het China House bestaat uit kennisdeling over ontwikkelingen via een aantal China Meet Ups. Centraal in 2017: Chinese ‘digital FITs’.

Toename inkomend Chinese FITs

Ook in Nederland neemt het aantal Chinese toeristen weer toe, na een kleine dip. Een belangrijke ontwikkeling momenteel is de snelle toename van het aantal FITs (fully independent travelers) vanuit China. Dit is een kans voor bestemmingen en ondernemers buiten de meest toeristische plekken. Want deze individuele (vaak goed Engelssprekende) reizigers zijn op zoek naar unieke ervaringen, hebben interesse in alles wat local is en zijn blij met schone – en blauwe – lucht.

Digital FITs

Hoe plannen en organiseren deze FITs hun buitenlandse reizen? En hoe kun je als Nederlands bedrijf of Nederlandse bestemming dit marktsegment bereiken? Thijs van der Toorn van Nextportchina.com (marktleidend marketingbureau gericht op de Chinese markt) benadrukte dat in China alles draait om social media. De twee meest populaire reiswebsites voor goed opgeleide Chinese millennials zijn Qyer (met 80 miljoen gebruikers in 2015, merendeels tussen de 25 en 44 jaar oud) en Mafengwo (100 miljoen gebruikers in 2015, tussen de 25 en 35 jaar). Aanwezigheid op de Holland pagina’s daar is dan ook een must.

Screenshot: Qyer.com
Screenshot: Mafengwo.cn

Chinese FITs gebruiken doorgaans geen Lonely Planet of buitenlandse websites maar vertrouwen op de reisgidsen die deze sites samenstellen uit review-based, user-generated content. Deze bevatten informatie over de bestemming, plattegronden, aanbevelingen voor restaurants, hotels en voor activiteiten maar ook bijvoorbeeld waar je je portable WiFi kunt huren of hoe te carpoolen met andere Chinese reizigers.

FITs: mobiel betalen in de kleinste winkeltjes

Naast deze websites is – voor buitenlandse ondernemingen die echt iets willen bereiken op de Chinese markt – een eigen account op de social media WeChat en/of Weibo een absolute must. Dat houdt in dat er regelmatig content gepost moet worden – in het Chinees natuurlijk – iets waar Nexportchina Nederlandse bedrijven in begeleidt.

Overigens is het gebruik van mobiele applicaties in China veel verder ontwikkeld dan hier. In China kun je in de kleinste winkeltjes, de taxi, de metro, restaurants betalen met je telefoon – via Alipay of WeChat pay – en steeds meer Chinese toeristen verwachten deze optie ook als ze op reis zijn.

FITs: geglobaliseerde generatie

De Chinese FITs behoren veelal tot de millennials. Jeroen de Kloet, professor Globalisation Studies aan de Universiteit van Amsterdam, benadrukte dat jongeren in China zeker geen homogene groep zijn en dat dat veel te maken heeft met de snelle ontwikkelingen die China heeft doorgemaakt. Oudere generaties hebben nog herinneringen aan een meer communistisch China waar de overheid alles bepaalde en dat zich van de wereld had afgekeerd. De generatie geboren na 1990 in de grote steden is de eerste echte “geglobaliseerde” generatie.

Vaak zijn ze patriottisch, trots op China en wat het land bereikt heeft, maar tegelijkertijd volkomen internationaal georiënteerd.

Velen hebben een deel van hun opleiding in het buitenland gevolgd, spreken vloeiend Engels en zijn zeer bereisd. Als toeristen vliegen ze naar Europa om festivals te bezoeken, naar Amerika om familie of vrienden te zien of naar Afrika voor een safari; hun werk hebben ze echter in China waar de kansen en mogelijkheden meer divers zijn dan in het buitenland.

Storytelling en Nederland naar China

Het verhaal van Giethoorn is inmiddels wijd en zijd bekend (zie ook het TravelNext kennisrapport, pagina 17 voor het verhaal). De laatste gast van dit seizoen, Gabriella Esselbrugge – ondernemer in Giethoorn en China – merkte onder meer op, dat er wel verschillen bestaan tussen Chinese en Westerse toeristen maar dat we die vooral niet groter moeten maken dan ze zijn.

Chinese FITs mogen dan misschien wel een voorkeur hebben voor harde bedden en vaak niet kunnen zwemmen, maar ze zijn net als Westerse toeristen momenteel veelal op zoek naar lokale en unieke ervaringen, bij voorkeur in een groene omgeving.

Geen wonder dus dat Giethoorn nog steeds zo populair is. Ook voor Gabriella zijn social media cruciaal in het bereiken van de (potentiële) Chinese klant en zij benadrukte het belang van storytelling daarbij. In het geval van Giethoorn zijn dat bijvoorbeeld de familieverhalen van lokale ondernemers of verhalen over regionale producten. Hoewel er in de Nederlandse pers recent op een negatieve manier aandacht is besteed aan de aantallen Chinese bezoekers in Giethoorn, zijn de meeste inwoners volgens Gabriella blij met hen (en niet alleen omdat ze doorgaans langer blijven en meer geld uitgeven dan andere toeristen)!

Gabriella heeft inmiddels haar werkterrein voor een deel naar China verlegd; in razendsnel tempo wordt daar een keten van Holland Giethoorn restaurants neergezet waar Chinese gasten zich te goed kunnen doen aan Hollandse kost zoals kroketten, bitterballen, stoofvlees en pannenkoeken. Toch wel een bijzonder avontuur waar wat betreft Gabriella met name de interculturele samenwerking in haar gemengd Nederlands Chinese team als een van de meest waardevolle en leerzame ervaringen uitspringt.

Dit blog is geschreven door Dineke Koerts, China specialist, NHTV Breda University of Applied Sciences.