Vandaag lanceert eBookers.nl een Code of Conduct voor de Nederlandse reisindustrie. Hiermee worden de 1e stappen gezet naar een transparante en vriendelijkere markt voor consumenten. De 5 regels, die het initiatief zijn van eBookers.nl zijn:

  1. Transparantie komt altijd op de eerste plaats
  2. Verborgen kosten komen niet voor
  3. Consumentenvertrouwen wordt gewonnen in een veilige omgeving
  4. Reiservaring moet gedeeld worden met de consument
  5. Service stopt niet na betaling

Hendriksen: “De meeste Nederlandse websites vallen onder de Reclame Code Commissie en de ANVR. In de praktijk hebben deze organisaties echter niet de mogelijkheid of de middelen om de regels in Nederland te handhaven. Dit veroorzaakt een nadelige situatie voor de consument, onder meer door onduidelijke prijsstelling, het in rekening brengen van extra kosten tijdens het boekingsproces, en onvolledige beschrijvingen van producten en aanbiedingen. Met deze Code willen wij een discussie op gang brengen onder boekingssites over deze omstandigheden. Wij willen naar een situatie waarin consumenten op transparante wijze worden geholpen bij het zoeken naar een reisproduct, zonder het risico te lopen daarbij bedonderd te worden,” aldus de marketingmanager bij eBookers.nl

Feit is dat veel reissites de definitieve prijs voor een reis pas laten zien na een volledige boeking. De consument kan hierdoor nooit prijzen vergelijken. Een goed initiatief van eBookers!