Mohsin Amdaouech staat inmiddels bekend als ‘influencer’. Na zijn wereldreis vorig jaar, waar hij over de periode van 366 dagen meer dan 30.000 Facebookfans verzamelde op zijn Facebookpagina, is hij de eerste ‘verified’ Facebook reiziger van Nederland. Een jaar later heeft hij al aardig wat samenwerkingen en media aandacht achter de rug. De teller van volgers is de 44.000 gepasseerd. Hij spreekt, reist en inspireert. Mohsin heeft invloed. De afgelopen weken bleek alleen maar meer hoe zijn impact op zijn volgers gestalte heeft gekregen. Ik ging met hem in gesprek over het modewoord ‘influencer’ en wat hij het liefste doet: het vertellen van mooie verhalen.

Het belang van goede research

Toen we beiden onze Skype aanzetten viel Mohsin meteen met de deur in huis.

Er waren veel negatieve comments op zijn laatste Facebookpost en volgers dreigden hem te ontvolgen. Dit had hij nog niet eerder meegemaakt.

Op 21 november maakte Mohsin zijn nieuwe reisbestemmingen bekend: Myanmar, de Verenigde Arabische Emiraten en Thailand. Myanmar vond Mohsin een bijzondere bestemming en zelf reist hij graag af naar bijzondere bestemmingen. Maar daarover ontstond flinke ophef binnen zijn community. Mohsin werd erop gewezen dat hij een land zou promoten dat er hele andere standaarden en gedachten over mensenlevens op na houdt. Terwijl Mohsin vooral wilt inspireren. Even twijfelde hij, als hij naar het welbespraakte gebied zou kunnen afreizen om erover te praten met mensen, zou het alsnog kunnen.

”Ik ben geen journalist. Als toerist kan ik daar niet eens komen in de bewuste provincie. Ik kan naar mijn volgers toe geen land promoten waar mijn volgers het niet mee eens zijn.”

Door de hoge engagement met zijn volgers luistert hij nauw naar hun wensen en behoeften. Zijn volgers bestaan uit een grote achterban van Nederlanders met een cultureel diverse achtergrond. De meningen zijn verdeeld. Mohsin wil vooral mooie plekken laten zien, mensen inspireren op reis te gaan en daarbij zegt hij uitdrukkelijk dat hij geen enkel land over 1 kam wil scheren.

Een dag later komt Mohsin met een statement.

Het modewoord influencer

Ik vroeg Mohsin wat hij zelf eigenlijk vind van het woord influencer.

”Influencer is een nieuwe term, waar iedereen zijn eigen betekenis aan kan geven. Naar aanleiding van de commotie omtrent Myanmar, merk ik pas echt dat ik wel degelijk invloed heb. Mijn keuzes en verhalen raken mensen persoonlijk en soms vatten zij het persoonlijk op. Volgers voelen zich betrokken door wat ik schrijf. Voor het eerst werd zichtbaar dat dit ook negatieve reacties en gedachten kan oproepen.”

Mohsin is in zijn verhalen die hij deelt met zijn Facebook community altijd open en eerlijk geweest. Vanaf dag 1 vertelt hij openhartig over zijn plannen en budget waarmee hij zijn eerste wereldreis maakte.

Een reis met zijn vader en samenwerking met Turkish Airlines

Onlangs maakte hij een prachtige reis naar Iran met zijn vader. De vlucht werd gesponsord door Turkish Airlines. Een reis met zijn vader stond al lang op zijn bucketlist en Mohsin deelt tijdens deze reis dagelijks zijn ervaringen met zijn vader waarmee hij langere tijd op reis is. Ook daar merkte deze reis voor veel volgers een eye-opener was. Mohsin’s boodschap kwam over, ‘besteed meer aandacht en tijd met je ouders’. Aan de vele reacties tijdens zijn reis merkte hij dat zijn volgers de boodschap begrepen en ook een zelfde bijzondere reis zouden willen maken. Zijn verhaal kwam onder andere ook in het AD.

Mohsin houdt van interactie met zijn volgers. En hij zit niet stil als het gaat om het proberen van nieuwe digitale tools om zijn verhalen te vertellen. Tijdens de reis met zijn vader begon hij met Facebook livestream, terwijl hij business class zat in het toestel van Turkish Airlines. Zijn tickets waren gesponsord.

”Er waren best wat kijkers en ik vertelde mijn volgers eerlijk dat ik voorheen altijd stiekem door het gordijntje keek naar de business class. Nu zat ik er ineens zelf.”

Alleskunner of blijven bij de leest

Naast Turkish Airlines, werkt Mohsin geregeld samen met Thule, maar ook het Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum voor Volkenkunde heeft hij recentelijk toegevoegd. Dat er een aantal raakvlakken zijn is het meest belangrijk. Het Tropenmuseum wilde meer verhalen vertellen in plaats van materialen laten zien. Dat past bij Mohsin.

”De een is beter in schrijven en de ander is beter in presenteren. Ik ga niet opeens ook nog vloggen. Vloggen wordt onderschat. Er wordt vaak gedacht dat er bakken met geld worden verdiend, maar dat is pas bij miljoenen views. Je moet blijven doen waar je goed in bent. Voor mij is dat het vertellen van verhalen met foto’s en livestream, maar ik wil me daarin zeker blijven ontwikkelen.”

Mediakit: effect van verhalen vertellen

Voor de bedrijven waarmee Mohsin samenwerkt maakt hij een mediakit. Daarin vertelt hij alles wat hij heeft gepost. Voor de reis naar Iran met zijn vader heeft hij zeven posts geplaatst over 1 vlucht.

”Dat is best veel en meer dan wat we in onze samenwerking hadden afgesproken. Maar ik wilde de heen- en terugreis in kaart brengen inclusief de voorbereiding dat ik voor het eerst bij Turkish Airlines op kantoor kwam om over de samenwerking te praten. Ook heb ik een printscreen van een mail gedeeld die ik kreeg, waarin stond dat Turkish Airlines me een business class ticket had gegeven.”

Mohsin is transparant in de hele customer journey. De meeste ‘influencers’ hoppen van samenwerking naar samenwerking en van bestemming naar bestemming.

”Ik wil ook laten zien wat daar tussenin gebeurt. En daardoor kan ik soms ook wat terug doen. Zo vroeg een van mijn volgers of ik iets kon regelen bij Turkish Airlines omdat zij ook die avond met deze maatschappij vloog. Vijf minuten later kon ik haar mededelen dat ze een stoel met extra beenruimte had gekregen. Die engagement is belangrijk.”

statistieken

Spontaniteit en kinderschoenen

Mohsin staat naar eigen zeggen nog in de kinderschoenen. Alles is spontaan gegaan en ineens is hij in het wereldje van ‘influencers’ terecht gekomen. Waarbij hij tot nu toe vooral de luxe heeft gehad dat organisaties bij hem aankloppen in plaats van andersom, zoals De Douane, het Ministerie. Maar Mohsin wil zijn identiteit en persoonlijkheid wel behouden. De samenwerkingen die hij aangaat, moeten niet ten koste gaan van zijn volgers.

”Ik post vooral normale posts en af en toe een commerciële, maar dan wel altijd met een Mohsin tintje. Meestal komen de samenwerkingen met commerciële partijen voort uit iemand die mij volgde en bij een bedrijf werkte.”

Mohsin heeft naar eigen zeggen een cultureel divers publiek in een bepaalde niche. Hij heeft hoge engagement door zijn persoonlijke benadering en identiteit.

Tips voor bedrijven die met ‘influencers’ willen werken

”Mijn eerste advies aan bedrijven die met influencers willen samenwerken is echt; let op de persoonlijkheid. Je hebt het al vrij snel door als iemand een kant en klare tekst post of echt vanuit persoonlijke ervaringen spreekt. Veel engagement vraagt om een persoonlijke stem, en dit komt ook terug in de tips van Isabel Mosk over het selecteren van de juiste persoon om mee samen te werken”.

Overzicht van de impact

”Daarnaast vind ik het ook wel zo netjes dat bedrijven achteraf na iedere samenwerking een overzicht ontvangen met de impact van de posts. Het laat namelijk zien wat de engagement heeft opgeleverd”, zegt Mohsin. Dat geldt voor iedere influencer die gratis spullen, een vlucht of andere zaken gesponsord krijgt.

”Merk, Mohsin en volgers, dat is de cirkel die ik zelf altijd in de gaten houd. Het is makkelijk om voor sponsoring te kiezen als je eenmaal invloed hebt, maar een positief geluid kunnen afgeven voor een merk waar ik achtersta en serieus genomen worden is voor mij belangrijker.”

Het heeft daarnaast ook geen zin als je een influencer bij je merk betrekt die volgers heeft uit alle hoeken van de wereld, terwijl jij je wilt richten op de Nederlandse markt.

Het belang van storytelling

Ook 1 post zegt niets. Het gaat om het vertellen van een verhaal zegt Mohsin.

”Als ik pats-boem vanuit het niets ineens start met livestreamen vanuit een vliegtuig, is de impact er niet.” Daarom creëert Mohsin altijd meerdere posts, om awareness te creëren (pas na drie keer onthouden mensen vaak belangrijke zaken). Maar ook voor bedrijven waarmee ik samenwerk is herhaling en storytelling van belang. Het gaat over reizen en samenwerken en aan mijn verhalen probeer ik dan het merk te relateren”, zegt Mohsin.

”MAAR HET BLIJVEN ALTIJD PERSOONLIJKE VERHALEN.”