We bevinden ons nog steeds in het beginstadium, maar virtual reality krijgt snel mainstream aandacht. Steeds meer mensen kunnen tijdens events en in toeristische omgevingen de virtual reality beelden proberen. Maar wat betekent virtual reality in de toekomst voor adverteren, het ontwikkelen van een merkstrategie en storytelling voor de reiswereld?

VR voor iedereen

Wat eerst nog science fiction leek te zijn, is nu waarheid geworden. Waarom nu? Ten eerste natuurlijk door de toenemende kwaliteit van mobiele devices. Het begon met de Google Cardboard van karton, waar je simpelweg een telefoon in kon plaatsen.

Ook Facebook 360 werkt daar natuurlijk aan mee, waar content naar een hoger level getild kan worden door gebruikers interactief mee te laten kijken. Hier zie je bijvoorbeeld hoe National Geographic een video van zwemmende beren interactief heeft gemaakt via Facebook.

Elke video op YouTube kan in VR bekeken worden, dat maakt het de grootste bibliotheek van VR content. Van concerten tot publieke protesten, de wereld in VR staat daar online.

Dit geeft veel mensen over de hele wereld, de eerste ervaringen met VR. De interessa van de mainstream groeit en afgelopen jaar is de zoekterm ‘virtual reality’ in Google verviervoudigd.

Consumenten kopen door VR

Het belang van visuele informatie zal blijven groeien. Vooral buiten de traditionele schermen. De manier waarop het gebruik van visuele informatie zal evolueren zien we steeds meer door de wijze waarop we ondergedompeld worden in de fysieke wereld om ons heen. Virtual reality is een populair idee voor het weergeven van visuele informatie tussen de smartphone-gebruikers in de toekomst.

‘Winkelen’ is een gebied waar ‘virtualiteit’ een echte grote impact zal hebben. De helft van de smartphone-gebruikers wil een 3D selfie dat als een avatar kan worden gebruikt om bijvoorbeeld online kleding te proberen en 64 procent wil de mogelijkheid om een item daadwerkelijk te zien (grootte en vorm) bij het online winkelen. Volgens onderzoek van Ericsson (Consumer Lab, hot consumer trends 2016) zullen onderstaande ontwikkelingen het snelst groeien. Want consumenten willen:

consumenten en het gebruik van VR

Opvallend voor de reisindsustrie is de vraag naar VR Maps. De Street View 360 applicatie van Google Maps is Streetview zoals Streetview altijd al had moeten zijn, als je als consument Gear VR daarbij gebruikt bijvoorbeeld. Even rondneuzen op elke vakantiebestemming! Daar wordt nog eens een Wikipedia browser aan toegevoegd zodat consumenten wetenswaardigheden over een bepaalde plek of gebouw er bij kunnen zoeken.

Het verhaal is overal

Verhalen shot voor shot opbouwen is er in de nabije toekomst niet meer bij. Er dient een verschuiving in het denken van content maken plaats te vinden. Videomakers moeten een hele wereld (re)construeren. Dat maakt VR en 360 video extreem interessante tools om hierop in te spelen. Het gevoel hebben erbij te zijn, brengt de situatie dichterbij. Berichten en boodschappen krijgen meer impact. Ervaringen kunnen ook ineens worden overgedragen.

In de herfst van 2016 lanceert Google een virtual reality platform; Daydream. Google vindt virtual reality enorm belangrijk, dus krijgt de ontwikkeling van de techniek een boost met dit eerste VR platform van Google. Virtual reality moet een stuk beter worden en daardoor zal daydream software zeer waarschijnlijk op de meeste smartphonemerken verschijnen; Samsung, HTC, LG en Huawei werken in ieder geval mee.

Ook verschillende diensten en software-ontwikkelaars hebben al aangegeven dat ze apps voor Daydream gaan maken, zoals YouTube. Dit betekent tevens dat Google gaat komen met de opvolger van de Cardboard, een nieuwe headset met afstandsbediening om VR-apps en video’s te bekijken.

Beyond cool

Het kan een uitdaging zijn om kijkers van de VR of 360 video’s aangetrokken te houden tot na een minuut. Uitdagende haakjes moeten gevonden blijven worden om continu te kunnen engagen met de kijker. Natuurlijk dient de omgeving ook rijk te zijn, oftewel, genoeg te kijken en te ontdekken, een rustige ruimte is voor sommige video’s wellicht geschikt, maar te saai voor een full experience zoals VR of 360. Dit is voor de reiswereld de uitgelezen kans. Consumenten krijgen daarnaast zoals we uit het eerdere onderzoek konden concluderen, een positief gevoel bij het ervaren van producten en diensten (maar ook locaties van hotels etc.), via VR. Dit geldt ook voor het ontdekken van de omgeving (Maps) of het chatten (met bijvoorbeeld de klantenservice, of andere reizigers op locatie?).