Reisaanbieders op internet nemen volgens de Consumentenbond ‘nog steeds massaal een loopje met de regels voor eerlijke en duidelijke prijzen’. Geen enkele van zestig onderzochte sites geeft prijzen helemaal correct en duidelijk weer. Reden tot actie.

60 reisaanbieders onder de loep

De Consumentenbond nam zestig sites van luchtvaartmaatschappijen, vliegticketverkopers, aanbieders van pakketreizen, bungalowparken en busreizen onder de loep. En ze kwamen erachter dat geen enkele website daarvan de prijzen helemaal duidelijk en correct weer geeft.

Reisaanbieders moeten bijvoorbeeld alle vaste en onvermijdbare kosten in de advertentie- of beginprijs opnemen. Bij maar liefst 26 sites kwamen er tijdens het boekingsproces nog onvermijdbare kosten bij. In ruim de helft van de gevallen ging er iets niet goed met de reserveringskosten, die waren of  niet verwerkt in de beginprijs of er werd geen melding gemaakt dat reserveringskosten van toepassing waren. Op 16 websites staan annuleringsverzekeringen bij voorbaat aangevinkt, bij 8 sites de reisverzekeringen.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De uitschieter is €59 voor een zogenoemde ‘customer service charge’ van World Ticket Center. Ongehoord.’ Ook Ryanair maakt het volgens de Consumentenbond wel heel bont: de optie ‘zonder verzekering reizen’ blijkt verstopt in een keuzemenu waarin klanten kunnen aangeven in welk land ze woonachtig zijn. Bij sommige sites is het alleen mogelijk om te betalen met een credit card en bij easyJet bijvoorbeeld kost dit minimaal €6.

Actie Reisprijzen

De resultaten van het onderzoek naar reisprijzen staan in de Consumentengids van januari. De Consumentenbond heeft ondertussen een digitaal meldpunt opgezet om ervaringen met misleidende reisprijzen te delen. De Actie Reisprijzen zorgt voor naming & shaming en de Consumentenbond zegt de ergste overtreders op hun gedrag te zullen aanspreken. ‘Daarbij hebben we jouw hulp nodig’, roept de bond op. ‘Welke reisaanbieder moeten we volgens jou aanpakken?’