• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Consumentenbond: ‘Reisaanbieders lappen regels aan hun laars’

21 december 2012 door Redactie Twinkle

Reisaanbieders op internet nemen volgens de Consumentenbond ‘nog steeds massaal een loopje met de regels voor eerlijke en duidelijke prijzen’. Geen enkele van zestig onderzochte sites geeft prijzen helemaal correct en duidelijk weer. Reden tot actie.

60 reisaanbieders onder de loep

De Consumentenbond nam zestig sites van luchtvaartmaatschappijen, vliegticketverkopers, aanbieders van pakketreizen, bungalowparken en busreizen onder de loep. En ze kwamen erachter dat geen enkele website daarvan de prijzen helemaal duidelijk en correct weer geeft.

Reisaanbieders moeten bijvoorbeeld alle vaste en onvermijdbare kosten in de advertentie- of beginprijs opnemen. Bij maar liefst 26 sites kwamen er tijdens het boekingsproces nog onvermijdbare kosten bij. In ruim de helft van de gevallen ging er iets niet goed met de reserveringskosten, die waren of  niet verwerkt in de beginprijs of er werd geen melding gemaakt dat reserveringskosten van toepassing waren. Op 16 websites staan annuleringsverzekeringen bij voorbaat aangevinkt, bij 8 sites de reisverzekeringen.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De uitschieter is €59 voor een zogenoemde ‘customer service charge’ van World Ticket Center. Ongehoord.’ Ook Ryanair maakt het volgens de Consumentenbond wel heel bont: de optie ‘zonder verzekering reizen’ blijkt verstopt in een keuzemenu waarin klanten kunnen aangeven in welk land ze woonachtig zijn. Bij sommige sites is het alleen mogelijk om te betalen met een credit card en bij easyJet bijvoorbeeld kost dit minimaal €6.

Actie Reisprijzen

De resultaten van het onderzoek naar reisprijzen staan in de Consumentengids van januari. De Consumentenbond heeft ondertussen een digitaal meldpunt opgezet om ervaringen met misleidende reisprijzen te delen. De Actie Reisprijzen zorgt voor naming & shaming en de Consumentenbond zegt de ergste overtreders op hun gedrag te zullen aanspreken. ‘Daarbij hebben we jouw hulp nodig’, roept de bond op. ‘Welke reisaanbieder moeten we volgens jou aanpakken?’

Gerelateerde Berichten

  • Strengere regels voor aanbieders dynamic packaging

    De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend om consumentenrechten op het gebied van reisverkoop te…

  • Grote online reisaanbieders houden vast aan duistere toeslagen

    Grote reisaanbieders als Cheaptickets.nl, Vliegtickets.nl en Worldticketcenter.nl blijven hardnekkig vasthouden aan de werkwijze waarbij ze…

  • Waarom 10 euro reserveringskosten bij KLM-Air France?

    Artikel van Walther Ploos van Amstel, gespot op Twinkle. Binnenkort spreekt KLM-Air France over hun…

Categorie: E-commerce Tags: Actie Reisprijzen, annuleringsverzekering, Bart Combée Consumentengids, Consumentenbond, customer service charge, reisaanbieders, reisverzekering, reserveringskosten

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com instagram TripAdvisor KLM mobiel Facebook reviews travel technologie NHTV Expedia Airbnb onderzoek destinatiemarketing Social Media Vakantiebeurs hotels reizen Google TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring