• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Consumententrends in travel, de achtergrond van beslissingen

5 september 2016 door Lobke Elbers

Ook al zijn consumenten er nog niet aan toe om een specifieke reis of verblijf te boeken, merken kunnen de perceptie en de kans op een boeking in de toekomst positief beïnvloeden. Door de juiste content aan te bieden bijvoorbeeld, op momenten waarop de consument er daadwerkelijk mee bezig is. Het is een strijd om front runner te worden als het aankomt op het gunnen van de boeking. Want, zoals verderop in dit blog blijkt, de reisaanbieder wordt pas op het allerlaatste moment bepaald.

De ’twijfel’ momenten in het boekingsproces

Consumenten weten al wat voor soort vakantie zij willen gaan boeken wanneer ze naar de reisaanbieder gaan. Dit blijkt uit onderzoek van Gfk en Webloyalty onder 1003 respondenten. Het kiezen van de reisorganisatie is de laatste stap in het boekingsproces. Consumenten hebben hun keuze al gemaakt voor bestemming en type reis; de keuze bij welke reisorganisatie men boekt is de laatste. Betrouwbaarheid, prijs en een gemakkelijk boekingsproces zijn belangrijke “drivers” om voor een bepaalde reisorganisatie te kiezen. Maar daarnaast is het ook belangrijk dat organisaties goed kunnen anticiperen op onverwachte gebeurtenissen.

volgorde boekingsproces

De andere keuze momenten

Ook onderstaande afbeelding is afkomstig uit het onderzoek van Gfk en Webloyalty. Consumenten zijn niet loyaal aan een bepaalde reisaanbieder. Het internet biedt ze de mogelijkheid makkelijk te vergelijken. Toch wil de consument niet oneindig zoeken: de meesten hebben een selectie van een aantal reisaanbieders in hun hoofd die ze meenemen in de overweging. Voor reisaanbieders is het dus essentieel om in die shortlist te komen. Naast de eerder genoemde voorwaarden, zal een eerdere positieve reiservaring natuurlijk goed kunnen meespelen.

betrouwbaarheid en reputatie reisaanbieder

Consumenten delen hun keuze-momenten!

Mooi natuurlijk al deze cijfers, bevindingen en statistieken. Maar nu moet je weten hoe deze keuze momenten verweven zijn in de customer journey. Oftewel, hoe kun je de juiste content aanbieden op het juiste moment. Vorig jaar kwam Google al met micro-moments voor de reisindustrie. De momenten dat een reiziger zijn telefoon opent en via dit device een last minute hotelkamer met goede deal wil boeken. Dit soort kleine momenten is wat men bij Google ‘micro-moments’ noemt.

Een directe vervulling van een wens of een behoefte met behulp van je smartphone of tablet.

Google noemt het bijvoorbeeld want-to-know, want-to-go of want-to-buy moments en ons dagelijks leven zit er inmiddels helemaal vol mee. Het geven van zoekopdrachten, video’s bekijken en reviews lezen en websites bezoeken zijn allemaal onderdeel van dat proces.

In een eerder blog beschreven we al die kansen van micro-momenten. In een nieuw onderzoek van deze zomer, is nog een stap dieper ingegaan op de micro-moments en de ultieme kansen voor travel. We hebben dit stap voor stap uitgelegd in een blog.

Behind the moment

En nu komt Google zelf met video’s van momenten van consumenten; behind the moment. Welke overwegingen en denkbewegingen maken zij alvorens ze uiteindelijk iets kopen of boeken? Het is zeer interessant om te kijken naar enkele van deze video’s om je eigen customer journey verder op af te kunnen stemmen. Het is een collectie video’s van echte mensen, die hun smartphones gebruiken wanneer zij iets willen weten, doen of kopen in deze mobile-first wereld. Er zijn diverse voorbeelden verzameld van mensen en hoe zij hun smartphone gebruiken om een bepaalde behoefte in te vullen. Per video kunnen deze alledaagse micro momenten hier bekeken worden inclusief take-aways voor jouw (travel)merk.

consumenten micro momenten deel 1

Gerelateerde Berichten

  • De 'micro moments' van Google: de travel customer journey

    In september was ik in New York. We verbleven bij een Airbnb host voor enkele dagen…

  • TripBarometer: Trends van reizigers en motieven om op reis te gaan [infographic]

    De TripBarometer van TripAdvisor is weer gepubliceerd. En wat blijkt? Mannen besteden minder tijd aan…

  • Onderzoek naar klantenservice: digitale service heeft zo zijn beperkingen

    Om met een aantal feiten te beginnen; vier op de vijf respondenten geven er de…

Categorie: Customer service, E-commerce, Trends Tags: consumenten trends, Customer Journey, Google, micro moments, Travel Sentiment

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Beleving sells, maar hoe maakt Design Hotels er een niet-commercieel gevoel van? #OriginalExperiences | TravelNext schreef:
    12 oktober 2016 om 17:34

    […] in experiences eerder een behoefte creëert dan een behoefte vervult. Zeker wanneer we naar de psychologie van consumentenbeslissingen in travel kijken. Wanneer je die basisprincipes leest, is het ondenkbaar dat er mensen zijn die bewust op zoek […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels onderzoek reviews mobiel KLM Facebook Expedia reizen TripAdvisor travel Booking.com destinatiemarketing TUI NHTV technologie Social Media Google instagram Vakantiebeurs Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext