Uit onderzoek van eMarketer is gebleken dat Amerikaanse marketeers hun content vaak niet personaliseren. Maar waarom niet? We hebben al vaak gelezen dat gepersonaliseerde content een key element is in de ‘moderne’ marketing, maar zijn er ook marketeers hier die bewust hun content niet personaliseren? In dit blog vertel ik meer waarom je content personalisatie zou moeten gebruiken, waarom marketeers het niet gebruiken en hoe je het kan toepassen én testen met de A/B methode. Onderaan de blog vind je een uitgebreide infographic voor het toepassen van deze manier van testen!

Wat?

Gepersonaliseerde content is een effectieve manier om interactie aan te gaan met je bezoekers, hiermee kun je je doelgroep laten zien dat je geïnteresseerd bent. Op deze manier kun je meer leren over hun interesses, doelen en lifestyle en kun je je content blijven optimaliseren. Het gaat niet alleen om het uitzenden van content, het gaat juist om de interactie en de beleving van je bezoeker en die verandert ook continu. Vooral in deze tijd waar eisen en verwachtingen van klanten en bezoekers steeds hoger worden en continu veranderen, is het belangrijk om bij te blijven.

Waarom?

eMarketer heeft een aantal voordelen onder elkaar gezet van content personalisatie, die wereldwijd van belang zijn. De grootste voordelen zijn een hogere respons en hogere engagement ratio’s, meer relevante interacties en grotere klant affiniteit en mond-tot-mond-reclame.Blog content personalisatie voordelen eMarketer

Waarom niet?

Uit bovenstaande voordelen kunnen we zien dat je naamsbekendheid groeit, dat je meer interactie met je doelgroep hebt en dat er meer bezoekers op je website komen. Dus waarom zou je je content niet willen personaliseren? Het onderzoek van eMarketer geeft daar meerdere redenen voor.

Blog content personalisatie redenen waarom niet

Een eerder geschreven blog over online personalisatie gaf al aan dat het ontzettend belangrijk is om te investeren in de juiste technologie en middelen, omdat je hiermee de interesses en behoeften van jouw bezoekers kunt achterhalen. De data komt dan automatisch, het is het investeren (vooral van tijd) dus echt waard!

Hoe?

A/B testen is waarschijnlijk de beste manier om je content personalisatie te testen. Zoals eerder genoemd moet je je content op reguliere basis blijven aanpassen, omdat je meer over je bezoekers te weten komt als je in contact met ze komt. Door te testen kun je de content blijven optimaliseren tot de beste conversie ratio’s. Dit geldt voor alle kanalen; social, maar ook je blog, videocontent en de communicatie die je eventueel op andere platforms voert.

En je merkt het direct, heb jij je content aangepast, maar opeens slaat het minder aan? Dan weet je direct dat er aanpassingen moeten komen.

Wat moet je testen?

Content kun je op veel manieren testen, hieronder vind je een aantal voorbeelden:

  • Lettertypen
  • Share buttons
  • Titels
  • Afbeeldingen
  • Content eindigen met call to actions of vragen
  • Onderwerpen
  • Soorten content, variatie in bijvoorbeeld artikelen, video enzovoorts.

Kijk overigens niet alleen naar je website, maar richt je ook op andere kanalen. Je wilt natuurlijk meer traffic naar de website naar je website genereren, maar niet iedere bezoeker zal naar je website gaan. Dan kun je met ‘branding’ ook goed uit de voeten.

Niemand heeft nog altijd dé formule gevonden om succes te meten. Daarom blijft cruciaal om van tevoren te weten wat de functie zou moeten zijn van de content die je hebt uitgedacht en welke doelen en subdoelen daaronder hangen.

6 tips waar je rekening mee moet houden bij A/B testen

1. Start het testen met hypotheses, gebaseerd op onderzoek onder jouw doelgroep.

Periodiek kwalitatief onderzoek onder je doelgroep kan tevens een goede afspiegeling geven van wat wel aanspreekt en niet. Duik de data in, en optimaliseer de content door de juiste vragen aan je publiek te stellen. Vraag geen onnodige zaken, die je uit je analytics kunt halen, maar focus op wat je nog niet wist;

  • welke platformen gebruiken ze
  • welke merken volgen ze nog meer
  • wat betekent reizen en op reis gaan voor hen

Juist met dit soort vragen kun je de onderliggende motivatie naar boven brengen. En ook welke kansen je publiek nog ziet. Maak op basis daarvan de hypotheses.

2. Start zonder verwachtingen.

Ook al wordt er bijvoorbeeld overal verteld dat een groot lettertype tot meer conversies leidt, kan het uit jouw testen blijken dat dat helemaal niet werkt. Als het standaard lettertype op jouw website erg klein is, is het begrijpelijk dat een groot lettertype voor je blog niet goed aanslaat.

3. Ga niet uit van resultaten van andere bedrijven.

Zoals de tip hierboven, wat voor een andere organisatie werkt, hoeft niet voor jou te werken.

4. Wacht tot je helemaal klaar bent met testen

Stop niet eerder tot alle resultaten binnen zijn. Zelfs de laatste resultaten kunnen nog tot verrassende conclusies leiden.

5. Ga er niet vanuit dat je de perfecte website krijgt

Er zullen altijd dingen veranderen, zoals de interesses van je bezoekers, waar je opnieuw op in moet spelen.

6. Focus je op één doel per pagina

Test één doel per pagina om de beste resultaten te krijgen.

Infographic A/B testen

In de onderstaande infograpic vind je een volledig stappenplan voor a/b testen, nog meer elementen waar je op kunt testen en welke fouten je moet proberen te vermijden!

Blog content personalisatie infographic ab testen

 

Credits headerafbeelding: Pixabay (CC)