Waar iedere bedrijfstak de afgelopen jaren een duidelijke focus op content marketing heeft gelegd, daar blijft het in de vliegticketbranche angstvallig stil wat betreft content. Toegegeven, content marketing wordt niet volledig genegeerd door vliegticketaanbieders. Het probleem is echter dat er bijna alleen wordt gekeken naar de kwantiteit en niet naar de kwaliteit van de content.

Kwantiteit versus kwaliteit: ‘vliegtickets’, ‘goedkoop’ en ‘populair?

De vliegticketaanbieders doen puur en alleen aan content marketing om goede resultaten te behalen in Google. Een veel gekozen marketingstrategie is om voor iedere bestemming een zelfde stuk tekst te schrijven en hier termen als ‘vliegtickets’ , ‘goedkoop’ en ‘populair’ vaak in te herhalen. Op deze manier kan makkelijk en snel de kwantiteit van de webcontent  vergroot worden.

De consument anno 2014 wordt steeds sceptischer en gelooft al lang niet meer alles wat bedrijven beweren op hun websites; content baseren op het veelvuldig herhalen van loze termen werkt niet (meer).

Filter wat de consument wilt en Google zal je belonen

De consument kan steeds meer bepalen wat hij wel of niet te zien en te lezen krijgt. De hoeveelheid content die de consument dagelijks krijgt te verduren is de afgelopen jaren dan ook gigantisch toegenomen. Om te verkomen dat consumenten verdrinken in alle content  is het pure noodzaak om de dagelijkse dosis te filteren. Het is dus van essentieel belang om te bepalen wat de consument wilt. Regel één voor content management: content moet waardevol en relevant zijn voor de consument. Dat is uiteindelijk voor wie je de website bouwt. Biedt je waardevolle informatie, dan zal dat zich terugbetalen in zowel vaste klanten als goede resultaten in Google.

Loze termen kun je opvangen, conversie kun je sturen: Paperguides

Wij bij PaperFlies bieden de klant graag informatieve, nuttige informatie en we hebben zo het idee dat ze daar bij Google ook steeds meer naar zoeken.

Kwaliteit is het toverwoord en PaperFlies.com heeft dit als eerste aanbieder van vliegtickets erkent. Uniek aan de content van PaperFlies ten opzichte van de ‘traditionele’ OTA’s is de hoogstaande kwaliteit van de content in de vorm van inspirerende reisdgidsen, de zogenaamde Paperguides, op dit moment zijn er op de website 132 Paperguides te vinden

paperguides

Een Paperguide is een beknopte maar informatieve reisgids die voor elke bestemming uniek is. Naast de informatieve rol heeft een Paperguide ook een inspirerende functie. Door middel van prachtige foto’s van de bestemming wordt de verbeelding van de bezoeker geprikkeld. Uit feedback van klanten blijkt vaak dat het de foto’s zijn die zorgen dat de bezoeker geprikkeld wordt om de Paperguide volledig te lezen en vervolgens uit nieuwsgierigheid gaat zoeken naar een vliegticket naar deze bestemming.

Focus op minder voor de hand liggende bestemmingen

Tot nu toe hebben de Paperguides vooral betrekking op veel gekozen bestemmingen, zowel steden als landen. Wekelijks worden er rond de vijf nieuwe Paperguides toegevoegd waardoor het aanbod wordt aangevuld met minder voor de hand liggende bestemmingen zoals Guangzhou of Houston. De consument krijgt wat hij wilt: op een aangename manier nuttige informatie over zijn bestemming naar wens. De consument wordt geïnformeerd en tevens geïnspireerd en daarnaast neemt de kwaliteit (alsmede de kwantiteit) van Paperflies’ webcontent snel toe.

paperguides2

User generated guides

In de toekomst zal de creatie van nieuwe Paperguides en aanvulling van bestaande meer in handen komen van bezoekers van PaperFlies.com. Reizigers kunnen hun tips en ervaringen van bepaalde bestemmingen via de Paperguides delen met andere reizigers. Door deze vorm van user-generated content wordt de bezoeker nog beter geïnformeerd en geïnspireerd over de bestemmingen en zal de  kwaliteit van de webcontent nog sneller toenemen met alle positieve resultaten van dien hopen we.

Vragen vanuit de redactie TravelNext

Naar aanleiding van dit blog had TravelNext nog wat prangende vragen aan Christian. Bijvoorbeeld, hoe ga je die User Generated Guides aanpakken?

Hierbij zullen we beginnen met een “comment-sectie”, de reizigers krijgen de kans om tips en informatie van de bestemming toe te voegen. We moeten de content wel eerst goedkeuren voordat dit live gaat in verband met kwaliteitsnormen. Daarna zullen we ook de optie bieden om zelf foto’s toe te voegen, video blijft voorlopig buiten beschouwing.

En hoe stellen jullie nu je Paperguides samen? Hoe kom je aan beeldmateriaal?

We gebruiken een mix van verschillende foto’s, veel van de foto’s die worden gebruikt in de PaperGuides zijn stockfoto’s. Deze foto’s zijn haarscherp en geven een goed beeld van de bestemming. Ook krijgen we regelmatig foto’s aangeleverd van verschillende bronnen.

Waarom ook minder voor de hand liggende Paperguides? En hoe promoot je ze?

We zijn een inspiratieplatform en juist daarom willen we mensen kennis laten maken met de onbekendere bestemmingen, er is nog zoveel meer te zien in de wereld dan de beken Rome, Parijs, etc.