D-reizen zet in op zijn nieuwe winkelstrategie, waarbij de onlangs geïntroduceerde persoonlijke reisassistent centraal staat. Als gevolg hiervan verdwijnen tot 1 april volgend jaar 24 banen.
D-reizen kondigde al eerder aan te zullen starten met het inzetten van persoonlijke reisassistenten om het ‘internet te koppelen aan persoonlijk reisadvies.’ Topman Will van den Hoogen zegt nu in de jongste uitgave van TravMagazine het nieuwe beleid versneld te willen doorvoeren.
Assisted internet
Van den Hoogen spreekt in het magazine over de nieuwe manier van werken van D-reizen met de term ‘assisted internet.’ ‘We koppelen hierbij internet aan persoonlijk reisadvies. De persoonlijke reisassistent is onze kracht in de winkel. Zij kent de klant en is voor, tijdens en na het boeken van de reis diens aanspreekpunt. Zij onderhoudt contact via de mail, de chat of live in de fysieke winkel. Er zijn veel pure internetbedrijven in de reiswereld, maar niemand kan op tegen onze zevenhonderd persoonlijke reisassistenten met hun grote kennis van zaken.’
Banen schrappen
De invoering van het nieuwe beleid komt niet zonder negatieve gevolgen. Zo verdwijnen er tussen nu en 1 april volgend jaar 24 banen. Onder andere de functie van commercieel manager Ton Vendrig is al komen te vervallen. Ook Gert Blaauw, directeur verkoop, heeft het bedrijf verlaten.
Van den Hoogen: ‘We gaan die dingen doen die noodzakelijk zijn voor het bedrijf, waarbij de functie van de persoonlijke reisassistent centraal wordt gesteld en deze alle tools krijgt om haar werk te doen.’ Met name op de centrale automatiseringsafdeling worden banen geschrapt. In de fysieke winkels blijven de functies behouden.
Nieuwe algemeen directeur
D-reizen kreeg medio mei een nieuwe algemeen directeur nadat Steven van Nieuwenhuijzen de overstap maakte naar TUI. Met een online omzet van 100 miljoen euro in 2011 bezet D-reizen de twaalfde plaats in de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100.
Dit artikel stond eerder op de website van Twinkle.