• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Daling vakanties zet reisbranche verder onder druk

21 juli 2013 door Martin van Kranenburg

De reisbranche maakt moeilijke tijden door. Consumenten regelen hun vakantie steeds vaker buiten de traditionele reisbedrijven om. Dit jaar gaan zij ook nog eens minder vaak op vakantie. ING Economisch Bureau verwacht dat het aantal vakanties in 2013 met 4% afneemt, waardoor reisbureaus en touroperators hun winstgevendheid verder zien verslechteren. De magere economische vooruitzichten bieden voorlopig geen uitzicht op herstel voor de reisbranche.

Minder boekingen voor reisbranche

De reisbranche kampt met teruglopende aantallen vakantiegangers. Het aantal ondernomen vakanties staat dit jaar voor het eerst in lange tijd echt onder druk. De relatief sterke daling in het aantal vakanties in het afgelopen winterseizoen van 6% (oktober 2012-maart 2013) wordt onvoldoende gecompenseerd door het zomerseizoen. Tot en met half april bleven de zomerboekingen ruim 6% achter bij vorig jaar, deels doordat steeds later beslist wordt. Aanhoudende dalingen in het besteedbaar inkomen en de sterk opgelopen werkloosheid zorgen er voor dat het aantal genoten vakanties dit jaar naar verwachting met 4% terugloopt.

Voor het eerst minder vaak op vakantie

Hoewel sinds 2010 de groei al uit het aantal ondernomen vakanties verdween, was in de lage economische groei-omgeving eerder sprake van stagnatie dan krimp. Het vakantiepatroon is destijds al wel aangepast (korter, minder ver en goedkoper), maar dit leidde nog niet tot een sterke afname van het aantal vakanties. Daar lijkt dit jaar verandering in te komen, met dalende vakantiebestedingen en ook een duidelijke afname van het aantal vakanties. Het veranderende vakantiepatroon raakt de reisbranche, omdat het vakantiebudget lager ligt: minder dagen op vakantie, goedkopere bestemmingen, minder dure accommodatie en nu ook minder vaak op vakantie. Het aantal vliegvakanties neemt deze zomer naar verwachting af en relatief goedkope landen als Kroatië en Tsjechië groeien in populariteit. Gezien de magere economische vooruitzichten valt in 2014 nog geen herstel te verwachten, waardoor het voor de reisbranche moeilijk blijft.

Alternatieve kanalen winnen terrein

De traditionele reisbedrijven hebben het erg lastig. Het belang van internetboekingen neemt nog altijd toe. Tussen 2003 en 2012 verdrievoudigde het aandeel van internet in de boekingen: van 25% naar 76%. Ruim 15% van de geboekte buitenlandse vakanties loopt inmiddels via online travel agencies (OTA’s) en andere internetaanbieders. OTA’s zijn veruit het grootst (12%), op ruime afstand gevolgd door veilingsites (1,7%). Hoewel hun belang nog bescheiden is, snoepen ook social travel sites en andere nieuwe bemiddelaars zoals Airbnb en Wimdu marktaandeel af van de traditionele partijen. De rol van het bakstenen reisbureau is ondanks deze ontwikkelingen, zeker in omzet gemeten, niet uitgespeeld. Nog altijd vertegenwoordigt de balie van het reisbureau ongeveer een zevende van de omzet van buitenlandse vakanties. Reisbureaus zullen steeds afhankelijker worden van de niet-doorsnee vakanties, waar persoonlijk advies duidelijke meerwaarde heeft. Het aantal reisbureaus in de winkelstraat zal de komende jaren flink dalen.

Bron en het complete bericht:
http://www.ing.nl/Images/EBZ-ING-Daling-vakanties-zet-reisbranche-verder-onder-druk-juli2013_tcm7-139106.pdf?id=20130718112504

Gerelateerde Berichten

  • Herstel zakelijke reisbranche zet door, wie gaat daarvan profiteren?

    Net als in de particuliere reiswereld is de distributieketen van de zakelijke reisbranche wezenlijk veranderd…

  • ING onderzoekt. Aantal vakanties stijgen nog niet; met wie gaat de reiziger op vakantie?

    De effecten van het economisch herstel worden relatief laat gevoeld door de aanbieders van vakantiereizen.…

  • Zoover OTA Bosman
    Zoover en HolidayCheck gaan samen verder

    De beoordelingssites Zoover en HolidayCheck slaan de handen ineen en gaan samen verder. Met vele…

Categorie: E-commerce, Trends Tags: Daling vakanties

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram Google Airbnb onderzoek Expedia KLM mobiel Vakantiebeurs destinatiemarketing TUI NHTV reviews Social Media hotels Booking.com technologie TripAdvisor Facebook travel reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring