Volgens het laatste Eye for Travel rapport, hebben de meeste reisorganisaties (65%) een dedicated data, analyse of insights team. In de helft van de gevallen (51,5%) bestaat dit team uit minder dan 5 personen. Tijd om een blik te werpen in de data van data analyse en andere marketeers kwesties in travel.

Data experts blijven schaars en enkele grote organisaties kunnen zich dit veroorloven. Zo’n 74,5% van de data professionals in travel zegt wel vertrouwen te hebben in het feit dat dit budget gaat stijgen.

De cijfers van data analyse in travel

Onder de respondenten vallen travelprofessionals in de functies revenue management (14.0%), marketing (23.2%), sales (10.9%), data analyse (17.2%), information technology (10.0%) en andere gerelateerde functies. Respondenten zijn afkomstig uit de hele wereld, het merendeel van de respondenten is echter Europees (43,7%).

Relevant artikel: Expert talk met data specialisten in de Nederlandse travel industrie

De meerderheid van de ondervraagde professionals geeft aan data te analyseren met descriptive en predictive analyses, maar er blijft nog steeds werk te doen; bijna twee derde van de ondervraagde data analisten in travel zegt dat ze de data die reisorganisaties/websites verzamelen nog niet gebruiken om predictive analyses te verrichten en zo de customer experience te verhogen, loyaliteit te stimuleren of te retargeten.

Bij meer dan de helft van de data professionals in travel wordt het CRM systeem gebruikt en Google Analytics om inzichten te vergroten. Zo’n 59% van de respondenten zegt hun doelen (KPI’s) soms te behalen. De grootste uitdagingen voor travel data professionals:

  • de kwaliteit van de data waarborgen
  • een consistente strategie uitwerken om de data te verwerken
  • externe data integreren

Bijna de helft van de respondenten gaf aan dat zij moeite hebben om data te gebruiken die realtime veranderingen in de organisatie teweeg kunnen brengen.

Social media: Facebook blijft ‘winning’

Zo’n 61% van de respondenten geeft aan het meeste uit Facebook te kunnen halen als het op marketing aankomt. Daarna volgt Instagram (met slechts 15.8%) volgens de marketeers wereldwijd. Dit ondersteunt enigszins de eerdere statistieken uit het onderzoek naar de activiteit van Nederlandse reisorganisaties op Instagram. Twitter staat op de derde plaats en daarna volgt YouTube. Ook naar de respons van Nederlandse reisorganisaties op Twitter is in al vaker onderzoek gedaan, dit resultaat lijkt overeen te komen met wat de marketeers in de travel industrie ook in dit onderzoek van Eye for Travel zeggen.

Machine learning & AI

Totdat machine learning en AI echt de standaard worden, hebben professionals met sterke skills op het gebied van data het vermogen om de innovatie binnen elke reisorganisatie te stimuleren. Zoals elke industrie haast jammerlijk moet concluderen, echt goede mensen zijn lastig te vinden. Niet alleen landelijk, maar wereldwijd strijden organisaties voor het beste tech talent en travel merken (en de industrie) doen hard hun best om deze juiste mensen betrokken te krijgen.

Wat blijkt uit de cijfers van dit survey is dat het qua bewustzijn van data analytics, het redelijk goed gaat in de wereldwijde reisindustrie. Aangezien 65% een analytics of data team heeft zitten, wordt data in ieder geval serieus genomen. Interessant genoeg, als we naar de verticals kijken, blijkt uit dit onderzoek dat merken die accommodaties aanbieden, vaker een dedicated data team in huis hebben in vergelijking tot OTA’s (Online Travel Agencies) of DMO’s (Destinatie Marketing Organisaties).

  • In hospitality & accommodaties heeft 64,7% van de merken een dedicated data team
  • Bij OTA’s komt dit percentage neer op 51,6%
  • En bij DMO’s komt dit percentage iets lager neer, 50%.