Het recruiten van tech talent in travel & hospitality, gericht op digitale marketing, data en innovatie is hot. Over de hele branche gezien, worden steeds vaker tech startups opgekocht en tech talent programma’s georganiseerd.

Waarom geen tech-talent recruiten?

We kunnen ons al branche beter afvragen waarom we geen tech talenten binnen onze organisaties zouden recruiten? Iemand die hier een goed antwoord op heeft, nodig ik uit om een goed onderbouwde reactie in de comments te geven.

Hotel & hospitality

In de hotel industrie is er een toename te zien in tech talenten. Er zijn organisaties die data experts, web designers en andere digitale experts omarmen. De reden hiervan is uiteraard de ontwikkeling die begon bij de gast, die op eigen devices research doet en het liefst ook zo communiceert met het hotel. Dat vraagt om een continue verbetering op het gebied van informatie en mobile development, maar ook informatie veiligheid en de integratie van allerlei (communicatie)systemen.

Net als in travel, ziet ook de hotelindustrie hier uitdagingen in bij het zoeken naar het juiste talent.

Travel

Reiswerk maakte afgelopen jaar voor de travel industrie een overzicht van vier medewerkerstypen en wijdde daar enkele magazines aan, zoals de travelplanner, de e-commerce expert & data-analyst, de commercieel strategisch vernieuwer en een hele special over de future proof employee.

De nieuwe wondere wereld van marketing, technologie en strategie lijkt op dit moment binnen handbereik. Maar de keuzes die we als reisorganisaties met onze software en mensen maken, hebben effect op hoe reizigers het merk ervaren, zegt Niki van Wijk (iProspect). Het belangrijkste advies voor marketing en IT in travel volgens haar is om marketing-technologische specialisten te omarmen; de mensen die specialist zijn en kennis en ervaring hebben in zowel marketing als technologie en dit vloeiend met elkaar in verband kunnen brengen.

Lees hier het volledige artikel over hoe technologie marketing en travel heeft getransformeerd: een kwantitatieve reiswereld

Uit alle interviews met CEO’s en andere experts uit de travel industrie die Reiswerk over dit topic gevoerd heeft, blijkt dat tech talent op dit moment niet perse uit de reiswereld komt. Per se niet eigenlijk. Daarvoor wordt buiten de reisindustrie gezocht. Bridging this technology gap is een belangrijk thema voor zowel het curriculum van vele hogescholen, de toekomstvisie van reisorganisaties en HR afdelingen van diezelfde reisorganisaties.

Gisteren werd bijvoorbeeld bekend gemaakt dat in de jaarlijkse Reiswerk studentenchallenge (waarbij topstudenten uit toeristisch onderwijs worden uitgedaagd een nieuw businessconcept te bedenken) ook economie en IT studenten meegaan met kennis van online marketing en ICT.

Dit jaar is TUI de host van het congres en zij staan volledig achter de instroom van vers talent op die nieuwe vakgebieden:

‘Wij hebben die verse instroom nodig in de branche en het moet ook duidelijk gemaakt worden dat de reisbranche hen iets te bieden heeft’, zegt Arjan Kers (TUI).

Nieuwe functies en verandertrajecten

Binnen travel is Transavia onder andere bezig met een verandertraject waarbij moderne moderne ontwikkelingen als ‘lean startup’, ‘lean’, ‘agile’, ‘de holacracy’ gemixt zijn met eigen inzichten om tot een nieuwe organisatie te komen met digitale transformatie aan de basis. En dus ook nieuwe functies.

Lees hier het hele interview met Erik-Jan Gelink (Transavia): een multidisciplinaire organisatie met data experts, product owners en developers

Een greep uit de nieuwe Nationale beroepengids laat eenzelfde soort ontwikkeling zien van beroepen:

Data scientist

Met een 100% groei is de data scientist uiteraard de persoon die een waardevolle conclusie kan trekken uit een berg ongestructureerde data. De kerntaak van de (Big) Data Scientist is het analyseren van grote hoeveelheden data om daarin bepaalde inzichten te ontdekken die relevant zijn voor de organisatie.

“Internet of Things” Expert

De Domotica Expert is gespecialiseerd op het gebied van het gebruik van technische toepassingen in huis of op reis, ook wel smart homes genoemd. Denk hierbij aan verbindingen tussen internet, telefoon en andere apparaten. Het van afstand kunnen bedienen van zonneschermen met je smartphone bijvoorbeeld.

Growth Hacker

Een Growth Hacker is een Online Marketing Specialist die zich specifiek richt op het versnellen van de groei door het proces of een bepaalde methodiek te “hacken”. Hij of zij doet veel kleine testen/experimenten om de meest effectieve methode te vinden om zo snel mogelijke groei te realiseren, wanneer deze methode is gevonden zal hij/of zij de methode zoveel mogelijk inzetten.

Digital Developer

De Digital Developer is een verzamelnaam voor Web-developers of App-developers. Bij Web-developers bestaat er nog een splitsing tussen Front-end (de zichtbare voorkant van de website) en Back-end (de code van de website die verschillende toepassingen mogelijk maakt). De Developer moet niet alleen kunnen programmeren, maar vooral toepassingen kunnen bedenken waarmee een probleem wordt opgelost of een functionaliteit wordt mogelijk gemaakt.

Ethisch Hacker

De Cyber Security-professional heeft een prettige professionele toekomst. Een variant hiervan die enorm in opkomst is, is de ethisch hacker. Ethisch hacken is niet overal ter wereld legaal, in Nederland is er bijvoorbeeld wel een richtlijn die ervoor zorgt dat de Ethisch Hacker niet vervolgd wordt. De Ethisch hacker begint vaak als hobbyist en dit kunnen mensen worden die van hun hobby hun werk maken als Cyber Security-professional.

Posities toevoegen per afdeling

In dit artikel zegt de chief technology officer van Hilton Hotels and Resorts, dat zijn afdeling ongeveer 140 functies heeft toegevoegd in de laatste twee jaar. Deze afdeling runt de core technologie van de hotelketen, inclusief de data centers, de websites wereldwijd, de apps en informatie support via technologische oplossingen.

Hoewel het aantal studenten in de vakgebieden als technologie en engineering toeneemt, zijn juist dat soort talent meer aangetrokken tot de grote bekende tech companies afkomstig uit Silicon Valley. Echter kan het ook omgedraaid worden volgens Hilton, door deze tech talenten op een andere manier te benaderen:

 “If you’re really into technology, there’s a revolution happening in hospitality,” and as part of a smaller team, “you can drive, innovate and take ownership.”

En dat is exact de kracht binnen travel & hospitality. De teams zijn kleiner. Dat ownership kan gepakt worden! Maar zo kan het ook met andere technisch onderlegde functies, zoals het managen van social media, het runnen van de website en naadloze integratie van andere systemen.
Booking.com heeft bijvoorbeeld de shift gemaakt naar een meer technology development werkomgeving waarbij het start-ups uitnodigt om met hen mee te denken. Nieuwe startups aantrekken om hen technologie te laten begrijpen door medewerkers van Booking die het tevens goed kunnen uitleggen.
Lees hier een interessant artikel (longread) : nieuw leiderschap bij Booking.

Harde markt

Op externe technologie consultancy blijven als bedrijf kan, maar is niet slim. Mensen houden van echte communicatie met echte mensen, maar mensen accepteren ook steeds meer dat ze soms communiceren met technologie.
De digitale transformatie fase biedt veel kansen om intern als bedrijf te groeien binnen een steeds volwassener technologische industrie.
Minder mensen en meer technologie? Travel blijkt echter nog wel een harde markt voor technologie bedrijven en startups die deze kennis juist wel in huis hebben.