• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De 5 meest voorkomende mobiele missers bij websites van restaurants

20 maart 2013 door Lars Sang Mo Boom

Consumenten zijn steeds vaker mobiel op zoek naar een goed plekje om te eten. Stel je jezelf eens voor, in de stad, je loopt al uren en krijgt trek. De smartphone biedt uitkomst. In je bak aan Apps pakken de meeste mensen dan maar gewoon die van Chrome of Safari, dat blijkt namelijk het snelst te zoeken. Je zoekt naar een restaurant en Google tovert je een overzicht. Als je iets meer over het restaurant te weten wilt komen neem je een kijkje op de site van het restaurant. En dan gaat het mis! Een vijftal missers vielen mij op zal ik in deze blogposting delen. 

1. Flash

Ik kom heel veel websites tegen die nog in flash zijn gebouwd. Voor iPhone gebruikers is dit een probleem, want flash wordt niet ondersteund en de website is daarom niet zichtbaar! Dus die geïnteresseerde klik vanuit Google is ineens een waardeloze klik geworden. Als restaurateur moet je snel investeren in het omzetten naar HTML. En stop dan meteen met van die grote bewegende beelden, gebruik gewoon mooie stilstaande beelden en video’s als je toch het dynamische effect wilt.

travelnext mobiele missers websites restaurants 03
Website van sterrenkok Sergio Herman is niet zichtbaar op de iPhone.

2. Oude en verkeerde info

Zo vaak zie ik websites van restaurants op mijn mobiel met verouderde informatie. Dit is echt dood en dood zonde. Er staan nog oude events op, er is inmiddels aan andere chef of eigenaar, het menu is al weer anders of de linkjes naar de social networks kloppen niet. Als je van je vak houdt maak je van je menu geen pdf, maar een onvergetelijke online ervaring met prachtige sfeerbeelden waar je al na het lezen van het eerste voorgerecht bij begint te watertanden. Vertrouwen wek je met bijgewerkte informatie en werkende social media buttons. Je wilt immers dat je klanten die heerlijke recepten gaan delen met hun vrienden.

3. Doe Social of niet

Het is zo makkelijk om Facebook en Twitter buttons te plaatsen. Maar plaatsen is 1, er echt iets mee doen is een tweede. Het gros van alle restaurants vergeet er iets mee te doen. En dat is zonde. Dat wekt irritatie op bij je potentiële klant. Het gebruik van social media is net als het samenstellen van het menu en het bereiden van de gerechten: Je moet er kennis van hebben en je doet het met passie. Doe je dat niet, haal dan gewoon die social buttons weg en doe er niets mee.

Restaurant L’Hirondelle doet zogenaamd aan twitter. En heeft al bijna 10 maanden geen nieuwe tweet meer verstuurd.

4. Reviews ontbreken

En dan heb je een website zonder flash, de laatste informatie en een button naar je Twitter waar je ook echt wat mee doet. Wat er dan nog aan ontbreekt zijn vaak reviews. Natuurlijk kan men reviewen op iens.nl etc, maar waarom zou je zelf die optie niet bieden. Als je dit goed doet kan het je zelfs de beroemde ‘gele sterretjes’ in Google opleveren. Zeker op mobiel knallen die gele sterretjes werkelijk van je display af! Je kunt klanten na hun bezoek, of zelfs tijdens hun bezoek best om een review vragen. Doe dit met of zonder beloning, maar maak het altijd fun om te doen.

5. Reserveren niet mogelijk

Als je door de stad loopt en je hebt de website bekeken, wil je ook kunnen reserveren. Dat kan natuurlijk door te bellen. Maar goed, tegenwoordig willen we dat gewoon met ’n smartphone kunnen doen. Zorg er dan ook voor dat het mogelijk is om op jouw mobiele website een een reservering te plaatsen. Het allerbelangrijkste is dat je actuele beschikbaarheid toont, zowel qua tijd als qua tafels/personen. Dit levert je gegarandeerd extra klanten, en dus omzet op! Kan je dat niet, dan moet je er ook niet aan beginnen. Want reserveringen plaatsen waarvan niet met zekerheid kan worden gezegd of er plek is zijn echt not done. De mobiele mens wil met z’n smartphone reserveren, en direct zien dat het bevestigd is.

travelnext mobiele missers websites restaurants 05
Geen idee of er plek is of niet. Michelin restaurant Parkheuvel zal er niet om malen, maar als klant ben je aan je lot overgelaten.

Alternatieven

Een alternatief op het hebben en optimaliseren van je eigen (mobiele) website is dat je je volledig richt op andere platformen. Maar ook dan geldt dat je er wel tijd in moet steken en dit serieus moet oppakken. Zo kan je op sites als iens.nl en yelp.nl proactief reageren op reviews en comments. Zoek in Google aan meningen en reageer daar. Gebruik Foursquare, maak een eigen locatie aan, stuur mensen actief naar Foursquare om daar een review achter te laten en doe er iets mee. Wees niet bang voor negatieve reviews, maar los die zaken op. En strooi met leuke berichten, tips, workshops, etc, zodat mensen dat weer gaan delen.

Afbeelding (cc): Robert S. Donovan

Gerelateerde Berichten

  • Wat willen smartphone gebruikers van mobiele travelwebsites?

    Google heeft onderzoek gedaan naar de wensen en behoeften in mobiele sites van smartphone gebruikers.…

  • Reviews geven doorslag bij mobiele aankopen [infographic]

    Veel organisaties zijn afhankelijk van boekingen die reizigers doen wanneer ze op locatie zijn. We…

  • Binnenkort mobiel tickets kopen bij KLM

    KLM heeft een nieuwe mobiele website en een applicatie voor de iPhone gelanceerd. Reizigers kunnen…

Categorie: E-commerce Tags: horeca, mobiel, restaurants

Over Lars Sang Mo Boom

Lars Sang Mo Boom helpt graag mensen tijdens hun reis van digital immigrant naar digital native. Hij haalt waarde uit het leven door te werken met studenten, jongeren en marketeers met als grootste uitdaging om gedragsveranderingen te realiseren. Een echt travel-dier dat inmiddels zijn plek in de Digital wereld heeft gevonden. Niet als eindbestemming, maar als onderdeel van de Permanent Beta filosofie. Zijn bedrijf Boombuzztic en stichting Digital Future Foundation zijn manieren om zijn passie met de wereld te delen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels TUI travel Facebook Google onderzoek Vakantiebeurs KLM destinatiemarketing technologie TripAdvisor reizen Airbnb Expedia instagram mobiel Social Media Booking.com reviews NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext