Consumenten zijn steeds vaker mobiel op zoek naar een goed plekje om te eten. Stel je jezelf eens voor, in de stad, je loopt al uren en krijgt trek. De smartphone biedt uitkomst. In je bak aan Apps pakken de meeste mensen dan maar gewoon die van Chrome of Safari, dat blijkt namelijk het snelst te zoeken. Je zoekt naar een restaurant en Google tovert je een overzicht. Als je iets meer over het restaurant te weten wilt komen neem je een kijkje op de site van het restaurant. En dan gaat het mis! Een vijftal missers vielen mij op zal ik in deze blogposting delen. 

1. Flash

Ik kom heel veel websites tegen die nog in flash zijn gebouwd. Voor iPhone gebruikers is dit een probleem, want flash wordt niet ondersteund en de website is daarom niet zichtbaar! Dus die geïnteresseerde klik vanuit Google is ineens een waardeloze klik geworden. Als restaurateur moet je snel investeren in het omzetten naar HTML. En stop dan meteen met van die grote bewegende beelden, gebruik gewoon mooie stilstaande beelden en video’s als je toch het dynamische effect wilt.

travelnext mobiele missers websites restaurants 03
Website van sterrenkok Sergio Herman is niet zichtbaar op de iPhone.

2. Oude en verkeerde info

Zo vaak zie ik websites van restaurants op mijn mobiel met verouderde informatie. Dit is echt dood en dood zonde. Er staan nog oude events op, er is inmiddels aan andere chef of eigenaar, het menu is al weer anders of de linkjes naar de social networks kloppen niet. Als je van je vak houdt maak je van je menu geen pdf, maar een onvergetelijke online ervaring met prachtige sfeerbeelden waar je al na het lezen van het eerste voorgerecht bij begint te watertanden. Vertrouwen wek je met bijgewerkte informatie en werkende social media buttons. Je wilt immers dat je klanten die heerlijke recepten gaan delen met hun vrienden.

3. Doe Social of niet

Het is zo makkelijk om Facebook en Twitter buttons te plaatsen. Maar plaatsen is 1, er echt iets mee doen is een tweede. Het gros van alle restaurants vergeet er iets mee te doen. En dat is zonde. Dat wekt irritatie op bij je potentiële klant. Het gebruik van social media is net als het samenstellen van het menu en het bereiden van de gerechten: Je moet er kennis van hebben en je doet het met passie. Doe je dat niet, haal dan gewoon die social buttons weg en doe er niets mee.

Restaurant L’Hirondelle doet zogenaamd aan twitter. En heeft al bijna 10 maanden geen nieuwe tweet meer verstuurd.

4. Reviews ontbreken

En dan heb je een website zonder flash, de laatste informatie en een button naar je Twitter waar je ook echt wat mee doet. Wat er dan nog aan ontbreekt zijn vaak reviews. Natuurlijk kan men reviewen op iens.nl etc, maar waarom zou je zelf die optie niet bieden. Als je dit goed doet kan het je zelfs de beroemde ‘gele sterretjes’ in Google opleveren. Zeker op mobiel knallen die gele sterretjes werkelijk van je display af! Je kunt klanten na hun bezoek, of zelfs tijdens hun bezoek best om een review vragen. Doe dit met of zonder beloning, maar maak het altijd fun om te doen.

5. Reserveren niet mogelijk

Als je door de stad loopt en je hebt de website bekeken, wil je ook kunnen reserveren. Dat kan natuurlijk door te bellen. Maar goed, tegenwoordig willen we dat gewoon met ’n smartphone kunnen doen. Zorg er dan ook voor dat het mogelijk is om op jouw mobiele website een een reservering te plaatsen. Het allerbelangrijkste is dat je actuele beschikbaarheid toont, zowel qua tijd als qua tafels/personen. Dit levert je gegarandeerd extra klanten, en dus omzet op! Kan je dat niet, dan moet je er ook niet aan beginnen. Want reserveringen plaatsen waarvan niet met zekerheid kan worden gezegd of er plek is zijn echt not done. De mobiele mens wil met z’n smartphone reserveren, en direct zien dat het bevestigd is.

travelnext mobiele missers websites restaurants 05
Geen idee of er plek is of niet. Michelin restaurant Parkheuvel zal er niet om malen, maar als klant ben je aan je lot overgelaten.

Alternatieven

Een alternatief op het hebben en optimaliseren van je eigen (mobiele) website is dat je je volledig richt op andere platformen. Maar ook dan geldt dat je er wel tijd in moet steken en dit serieus moet oppakken. Zo kan je op sites als iens.nl en yelp.nl proactief reageren op reviews en comments. Zoek in Google aan meningen en reageer daar. Gebruik Foursquare, maak een eigen locatie aan, stuur mensen actief naar Foursquare om daar een review achter te laten en doe er iets mee. Wees niet bang voor negatieve reviews, maar los die zaken op. En strooi met leuke berichten, tips, workshops, etc, zodat mensen dat weer gaan delen.

Afbeelding (cc): Robert S. Donovan