Zodra je website scoort op bepaalde zoekwoorden of wanneer de befaamde groene balk dat “Google Pagerank” aangeeft helemaal uitslaat, wordt je vanzelf benaderd door tal van organisaties die met je willen “samen werken”. Maar waarom krijg je precies die verzoeken, wat zijn de gevaren en hoe kan het naar mijn idee beter?

Dagelijks ontvangen we verzoeken of we niet naar die ene super geweldige site willen linken, omdat het volgens de mailer perfect aansluit op de website. Relevantie is voor de vragers vaak onbelangrijk: een link is een link. Wie weet waar de directe relevantie tussen Around the Globe, dat over alles schrijft dat met reizen te maken heeft, en bijvoorbeeld financiële consumentensoftware zit mag het melden in de comments.

Het samenwerken betekent vaak ook dat de vragende partij iets van de webmaster of blogger wil, maar zelf niets te bieden heeft, in mijn ogen is dat dus geen samenwerking.

Drie soorten verzoeken

De verzoeken zijn meestal in te delen in drie categorieën:

  • Linkruil: Vaak komt het er op neer dat je als benaderde website zorgvuldig geïnstrueerd wordt hoe en waar een link te plaatsen en in ruil daarvoor kun je een link terug krijgen van een waardeloze snel in elkaar gezette WordPress site. Vaak ook wel omschreven als “de corperate blog” van de vragende partij.
  • Linkbuying: Tot voor kort stroomde de mailtjes binnen of men geen links kon kopen op specifieke pagina’s en uiteraard met zorgvuldig gekozen ankertekst. Uit ervaring kunnen we zeggen dat sommige (onervaren) partijen behoorlijk bereid zijn om er flink voor te betalen. Dus het is te snappen dat het werkt(e).
  • Guestposts: Tegenwoordig zie je vooral verzoeken tot het schrijven van “hoge kwaliteit posts speciaal geschreven voor uw doelgroep en website”. Wij mogen zelf aangeven waarover geschreven wordt, zolang er maar een link in het bericht staat met specifieke anchor tekst.

Door de jaren heen kun je duidelijk zien dat wanneer bepaalde tactieken veelvuldig beschreven worden op zoekmachine optimalisatie websites ze niet veel later worden toegepast in de praktijk. In sommige gevallen is het zelfs zo erg dat je van verschillende bedrijven exact dezelfde email bericht krijgt die als voorbeelden in de artikelen gegeven worden, waarin enkel de links en het specifieke verzoek is aangepast.

Gevaren voor de blogger

Recentelijk heeft Matt Cutts een Google Webmaster vraag beantwoord op YouTube wat er gebeurt wanneer een site gevonden wordt door Google dat links verkoopt (en linkt naar je site). Wat duidelijk uit deze video naar voren komt is dat de site die de links verkoopt het hardst getroffen wordt, wanneer deze gedetecteerd wordt, aldus Google.

Professionele linkbuilders / linkbuyers wisten dat waarschijnlijk al lang, maar wij ook. Niet omdat we links verkocht hebben of getroffen zijn door een penalty, maar omdat ons vaak maar voor een bepaalde periode geld werd geboden voor de link. Na deze periode werd de effectiviteit van de link opnieuw bekeken en beoordeeld of je opnieuw een geldbedrag krijgt. Er zijn zelfs partijen die in de overeenkomst die ze met bloggers afsluiten opnemen dat het betaalde geld terug betaald moet worden, wanneer je website in PageRank afneemt.

Uit navraag blijkt dat veel kleine bloggers vaak niet of slecht op de hoogte zijn van SEO tactieken van de grote bedrijven en vereerd zijn dat ze benaderd worden door om tegen betaling een guestpost te schrijven. Het zakcentje is daarnaast natuurlijk mooi meegenomen. Patrick Mulder schreef op TravelNext al eerder over het wel of niet gratis zijn van links van persreizen.

Het vuile werk kan grote gevolgen hebben

Communicatie en PR stagiaires lijken vaak te worden ingezet voor dergelijke praktijken vanuit zowel het binnen als buitenland. Het is daarbij duidelijk dat ze vaak niet precies weten waar ze mee bezig zijn, maar enkel het doel (het verkrijgen van een link) voor ogen hebben. Een verzoek in het Spaans voor een link van een Nederlandse site gaat over het algemeen niet werken. Maar ook de Nederlanders laten hier en daar steken vallen.

Het is daarom de vraag waarom deze belangrijke PR taak in de handen gelegd wordt van stagiaires? Namelijk, wanneer het verkeerd gedaan wordt zijn de gevolgen mogelijk groot. Niets ten nadelen van de stagiaires, zij kunnen er in beginsel niets aan doen.

Zij staan hiermee in schril contrast met de professionele linkbuilders / PR managers. Zij lijken zeer systematisch te werk te gaan en benaderen sites meerdere keren gedurende enkele weken wanneer je niet reageert. Misschien zelfs automatisch? Netjes met een follow-up op de vorige email. Ook worden eerder “veroverde” successen gebruikt om een zo ondoorzichtig mogelijk link netwerk op te bouwen. Maar ook hier gaat het vaak enkel om het vragen voor een link, waar een webmaster of blogger weinig aan heeft.

Betere tactieken

Doel van deze post is om PR en communicatie mensen de kant van de webmaster & blogger te laten zien en hopelijk hier iets mee doen. Alle gegeven voorbeelden van link aanvragen gaan bij ons onbeantwoord de prullenbak in. Het kost te veel tijd om ze allemaal te beantwoorden en het heeft voor onze bezoekers geen toegevoegde waarde. Het wél beantwoorden van de mail leidt vaak tot “discussies” die alleen nog maar meer tijd kosten.

Er zijn naar mijn idee namelijk betere manieren om in de picture te komen bij een webmaster of blogger. Waarom zou je als vragende partij bijvoorbeeld niet eerst zelf een link plaatsen naar de betreffende site? Je selecteert als linkbuilder namelijk sites op basis van hun kwaliteit en relevantie waar je graag op zou willen staan, dus waarom is deze dan niet goed genoeg om eerst zelf naar te linken? Gelukkig zien we dat ook! Webmasters en bloggers houden hun statistieken vrijwel van minuut tot minuut in de gaten. Dus zodra bezoekers doorklikken kom je al snel positief in de picture en dat maakt het vervolgcontact een stuk gemakkelijker.

We verkopen geen links, niet voor de angst voor een penalty van Google, maar omdat we enkel sites of bedrijven vermelden waar wij of onze bezoekers goede ervaringen mee hebben.  Dat zouden meer travel websites moeten doen en kunnen hier nog veel leren van de internationale SEO community. Zij lijken in ieder geval beter met elkaar samen te werken dan op dit moment bij reiswebsites het geval is.