• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De drie voordelen van een Google Plus lokale bedrijfspagina

3 april 2013 door Jaap Hoogesteger

Hoe zet je Google Plus optimaal in als hotel, restaurant, reisbureau of ander lokaal bedrijf? Net als Visit Greece op Google Plus een miljoen +1’s hebben is leuk, maar hoe begin je? Ik dook in de eerste stappen die je als hotel, restaurant, reisbureau of ander lokaal bedrijf moet nemen en ontdekte de drie voordelen van een Google Plus lokale bedrijfspagina.

Het verschil tussen een Google Plus bedrijfspagina en een Google Plus lokale bedrijfspagina?

First things first. Het verschil tussen een Google Plus profiel en een Google Plus bedrijfspagina is heel simpel. Een profiel is voor mensen, een pagina is voor bedrijven (denk aan de Facebook profielen en pagina’s, zelfde principe).

Het verschil tussen Google Plus bedrijfspagina’s en Google Plus lokale bedrijfspagina’s ligt wat genuanceerder. Waar op dit moment het verschil tussen de twee op het eerste gezicht nog nauwelijks zichtbaar is, zijn er toch drie duidelijke redenen aan te wijzen die pleiten voor het  gebruikt van een lokale bedrijfspagina (indien mogelijk).

Op dit moment heeft het hebben van een lokale bedrijfspagina, ten opzichte van een ‘gewone’ bedrijfspagina vooral voor hotels, restaurants, reisbureau’s en andere lokale ondernemingen, drie grote voordelen.

  1. Door een lokale bedrijfspagina aan te maken kun je namelijk zorgen voor meer aanwezigheid in de zoekresultaten.
  2. Je wordt met een lokale bedrijfspagina namelijk ook gevonden wanneer er in Google Maps gezocht wordt, wanneer er lokaal gezocht wordt, bij zoekopdrachten in Google Plus en is er integratie mogelijk van Zagat ratings en hotelreviews.
  3. Daarnaast speelt de lokale bedrijfspagina, als opvolger van Google Places, een belangrijke ranking factor in Google Hotel Search.

Hoe doe ik dat?

Als je een bedrijfspagina aanmaakt op Google+, wordt je gevraagd een categorie te kiezen voor je pagina.

google plus bedrijfspagina aanmaken

Als je voor lokale onderneming of plaats kiest, wordt je bedrijfspagina naast een ‘gewone’bedrijfspagina ook een lokale bedrijfspagina.

De drie voordelen van een Google Plus lokale bedrijfspagina

  1. Weergave van Zagat ratings voor restaurants
    Als lokaal (hotel)restaurant wordt automatisch je Zagat rating weergegeven op je Google Plus pagina. Aangezien Zagat in ons land nog niet de gebruikelijke review website is, is het mogelijk dat jouw restaurant nog geen rating heeft op de website. De scores zullen dan niet worden weergegeven. Echter, is het hebben van deze Zagat rating binnen Google niet verkeerd: Uitgaande van de kracht van je eigen bedrijf, kun je hiermee inspelen op de nieuwe reiziger die inspiratie onder andere uit reviews haalt.
  2. Weergave van reviews
    Gasten van je hotel (of ander lokaal bedrijf) kunnen eenvoudig een review achterlaten op je Google Plus pagina. Kwaliteit, faciliteiten en service worden beoordeeld en vervolgens kan er een korte recensie geschreven worden. Alle recensies zijn gekoppeld aan het Google Plus profiel van de gast waarmee Google tracht het aantal fake-reviews te beperken. Zo kun je precies zien hoeveel reviews de gast in totaal heeft gegeven en die reviews kun je ook weer bekijken. Mocht je op basis van deze informatie bepalen om contact op te nemen met een klant naar aanleiding van een slechte review, dan heeft Google hier ook nog wat tips voor opgesteld. Wederom uitgaande van de kracht van je bedrijf, zijn al die reviews natuurlijk reclame voor je bedrijf.
  3. Extra informatie bij ‘gewone’ zoekopdracht
    Wanneer je zoekt op een specifiek hotel, ‘hotel haarhuis’ in dit voorbeeld,  krijg je (wanneer je ingelogd bent bij Google) bij de zoekresultaten direct een box aan de rechterkant met de informatie van de lokale Google Plus pagina van het hotel.
    zoekresultaten hotelhaarhuis arnhem

Naast de drie hierboven genoemde voordelen, kun je het feit dat je (gedeeltelijk) zelf bepaalt welke informatie mensen van je zien ook als een voordeel zien. Door je lokale Google Plus pagina met correcte informatie en foto’s te vullen kun je je onderscheiden van andere bedrijven die dit niet doen.

Tijdens het schrijven van dit artikel kwam ik er achter dat we bij TravelNext zelf ook een Google+ profiel hebben in plaats van een Google Plus pagina. Uiteraard heb ik de bedrijfspagina meteen aangemaakt en we zijn nu dan ook te volgen op Google Plus!

Afbeelding (cc): Jamie Srabbits

Gerelateerde Berichten

  • Google resultaten worden persoonlijk

    Alles wordt onderworpen aan een review. Alles wordt op basis van je persoonlijke voorkeur. Dus…

  • Google maakt adverteren bij merknaam concurrent mogelijk

    Gespot op nu.nl: Google maakt het bedrijven mogelijk om te adverteren bij zoekresultaten waarin merknamen…

  • Google Search introduceert professional reviews

    Google heeft in de VS een handige nieuwe feature geïntroduceerd: bij Google Search zie je…

Categorie: Social media, Zoekmachine marketing Tags: Google, google plus

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. #MonthInReview: Google's 'reisplan' langzaam duidelijk - TravelNext schreef:
    26 juni 2013 om 14:40

    […] die Maps naar je hotel zou kunnen trekken, dan is het zaak om nu al je Google+ Local pagina op orde te hebben en de reviews nauwlettend te monitoren. Zeker na Google’s andere introductie van deze […]

  2. Google Maps update: Verbeter je vindbaarheid als hotspot! - TravelNext schreef:
    24 juli 2013 om 21:22

    […] Verbeter de nauwkeurigheid van je Google Places en Google Plus Bedrijfsprofiel Google raadt zelf aan je bedrijfsgegevens te verifiëren . Op je profielpagina kun je exact zien hoeveel procent van je profiel nog ongevuld is met informatie. Bij een 100% ingevuld profiel maak je meer kans op een Plaatslabel in Google Maps  en is beter voor je vindbaarheid. Vul zo veel mogelijke tags in je profiel. Behalve ‘coffee’ is het ook handig om ‘free public toilet’ of ‘free wifi hotspot’ in te vullen. Hulp nodig om een Google Plus lokale bedrijfspagina aan te maken? Jaap Hoogesteger gaf eerder al een uitleg op Travelnext.nl. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels TripAdvisor reizen Vakantiebeurs KLM Google travel mobiel Booking.com instagram Airbnb onderzoek Expedia NHTV Social Media technologie TUI destinatiemarketing reviews Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext